לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הפולנים מנציחים שמו של שיקורסקי


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 11) - 05/07/1981 (יום ראשון)
אפרו של הגנרל ולאדיסלב שיקורסקי יובא מאנגליה לפולין ויוטמן בלוויה ממלכתית בקבר המלכים והגיבורים הלאומיים של פולין. בקתדרלה של ואוול בקראקוב, בחלקה ע"ש ליאונרד הקדוש.

גנראל ולאדיסלב שיקורסקי נולד ב-20 במאי 1881 בטושובנארודובי שבפולין. הוא היה איש צבא ומדינאי בשעתו (1908) ויסד יחד עם חברו יוזף פילסודסקי ארגון צבאי מחתרתי לשחרור פולין מעול שלטון הצאר הרוסי.

עם חידוש עצמאותה של פולין, בשנותיה הראשונות, מונה שיקורסקי כרמטכ"ל של הצבא הפולני (1921) בשנים 1922/3 כיהן כראש הממשלה וב- 1924/5 התמנה שר המלחמה. עם עליית פילסודסקי לשלטון נפרדו דרכיהם ושיקורסקי עבר לאופוזיציה לממשלת פילסודסקי (1926). ב- 1928 עזב את ארץ מולדתו פולין והתיישב בפאריס. במלחמת העולם השניה, אחרי שפולין הובסה על ידי הגרמנים כיהן שיקורסקי כראש הממשלה וכשר-המלחמה בממשלת הגולה הפולנית, שמקום-מושבה הראשון היה פריז ולאחר פלישת גרמניה לצרפת עברה ללונדון.

בהיות שיקורסקי ראש הממשלה הפולנית הגולה הגיע להסדר עם שלטונות ברה"מ (1941) על עתידה של פולין אחרי שחרורה ועל שיתוף פולנים, שהיו בשבי בברה"מ, במלחמה נגד הגרמנים.

היחסים הדיפלומטיים בין שתי הממשלות חודשו. באפריל 1942 הודיעו הגרמנים כי בעיר קאטין, הסמוכה לסמולנסק שבברה"מ, התגלו גוויותיהם של אלפי קצינים פולניים שהיו בשבי בברה"מ ושהרוסים הרגום. ברה"מ טענה כי אלו, נרצחו בידי הגרמנים. גנראל שיקורסקי פנה בנדון אל הצלב-האדום וביקש לחקור בדבר ולחשוף את הפרשה כולה. בתגובה על פנייתו של שיקורסקי ניתקה ברה"מ את יחסי הדיפלומאטיים עם ממשלת שיקורסקי.
בשנת 1943 (4 ביולי) נהרג שיקורסקי בתאונת מטוס מעל שמי גיברלטר. המטוס היה של חיל-האוויר המלכותי הבריטי. אז ריננו כאילו ראש הממשלה, וינסטון צ'רצ'יל, הוא שתיכנן את סילוקו של שיקורסקי.

השנה חל יום הולדתו ה-100 של גנרל שיקורסקי וברחבי פולין יתקיימו חגיגות וטקסי-אזכרה לזכרו. גולת-הכותרת של החגיגות תהיה העברת אפרו, הטמון בנוארק שבאנגליה, למולדתו פולין.
האפר יוטמן בלווייה ממלכתית בגבעת ואוול שבקראקוב, שבה טמונים מלכי פולין וגיבוריה הלאומיים, בהם גם ידידו מנוער וחברו לנשק יוזף פלסודסקי.

לארגון החגיגות הוקמה ועדה ציבורית, שבראשה עומדים ראשי המפלגה, גנרלים, אנשי כמורה ואישי ציבור בוורשה, ביניהם יו"ר "סולידאריות" לך ואלנסה וסגן יו"ר האיגוד החברתי והתרבותי של היהודים בפולין ש. טננבלאט.

שמו של שיקורסקי כבר הונצח בפולין בצורות שונות: אחד הרחובות הראשיים בווארשה נושא את שמו, בעיר הולדתו טושובנארודובי, הוקמה אנדרטה לזכרו ובית-הספר המקומי נקרא על שמו. כן הונפקו בפולין מטבעות עם דמות דיוקנו של שיקורסקי והופק סרט בשם "ולאדיסלב שיקורסקי".

עתה הושלמו המאמצים להעברת אפרו מאנגליה לפולין, שם יוטמן, כאמור, בקבר המלכים בוואוול, על פי רצונו שלו ושל רעייתו הלנה.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1981

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Wawel 3, קרקוב, פולין (קתדרלת ואוול)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות