לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

שארית הפליטה בפולין חיה בפחד


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 11) - 24/12/1981 (יום חמישי)
מיון מהיר:
חב"ד
מאמר
עולם יהודי
1981
1. המאורעות בפולין, המשטר הצבאי והשביתות בראשות תנועת סולידריות גרמו ליהודים רבים לחיות בפחד, ובמחסור. 2. ביקור בבריטניה - ביקור של גרוויל (גבריאל) ג’אנר חבר הפרלמנט הבריטי היהודי בפולין. 3. פרחים לשטוקנברוק - אנדרטה שהוקמה בשטוקנברוק שבגרמניה לזכר אלפי החיילים והאזרחים שמתו במחנה הריכוז שבמקום. 4. רבנים נגד "עליזים" - הקהילה החרדית בניו-יורק סוערת עקב חוק המקנה שיוויון זכויות להומוסקסואלים.

שארית הפליטה של יהודי פולין חיה בפחד. בערים מסויימות הם מסתגרים בערבים בבתיהם תחת מנעול ובריח ואינם מעזים לצאת לרחוב, מחשש לחייהם. דברים אלה השמיעו חברי האיגוד התרבותי והחברתי של יהודי פולין, שהשתתפו בישיבת האיגוד שהתקיימה בימים אלה בוורשה.
בישיבה השתתפו 16 נציגי האיגוד מערים שונות בפולין. רבין מן המשתתפים העלו על נס את חידוש הקשרים בינם לבין הג'וינט בארה"ב, שהבטיח להגיש ליהודי פולין עזרה דחופה, והדגישו את הצורך במשלוח מצרכי מזון, משום שקשה להשיג מזון אפילו לאלה שהפרוטה מצוייה בכיסם.

בדיונים השתתפו ראשי האיגוד, בהם שמואל טננבלאט סגן-הנשיא ועורך השבועון היהודי "פאלקס שטימע", אברהם קוואטרקה, מזכיר האיגוד ואחרים. המשתתפים הביעו את מורת-רוחם על שמרשים לארגון "גרונוואלד" להופיע בפולין בפומבי בסיסמאות אנטישמיות. בגלל הזלזול בחומרת הפעילות האנטישמית של "גרונוואלד" נוצר מצב של לית דין ולית דיין, אמרו. הנריק רובאק מוורוצלאב קבל על שההוצאה הרשמית של האיגודים המקצועיים בפולין פירסמה קטעים שלמים מהפרוטוקולים של זקני ציון והפיצה אותם בין חברי האיגודים והאוכלוסיה הפולנית.

ביקור בבריטניה

[צ"ל ביקור מבריטניה]
בימים אלה ביקר אצל יהודי פולין חבר הפרלמנט הבריטי היהודי מטעם סיעת הלייבור, גרוויל (גבריאל) ג'אנר, המכהן כסגן-נשיא הקונגרס היהודי העולמי וכנשיא הקהילות היהודיות באנגליה, ארגון-הגג של יהודי בריטניה. ג'אנר, שהוא גם פעיל ב "פועלי-ציון" (מפלגת העבודה הישראלית באנגליה) ושולט בשפה העברית בא לפולין עם אשתו. כל משפחתו נספתה שם בשואה. הוא התקבל על-ידי ראשי האיגוד היהודי והבטיח לבוא בדברים עם ראשי הקונגרס היהודי העולמי על הגשת עזרה ליהודי פולין.

בעוד שבועות מספר יתקיים כנס של ראשי הקונגרס היהודי העולמי בניו-יורק ושם ידווח על ביקוריו בפולין, בהונגריה, ובצ'כוסלובקיה.

ג'אנר ורעייתו התקבלו על-ידי ד"ר קוברסקי, הממונה על ענייני דתות בפולין, ביקרו במשרד החוץ וקיימו שיחה עם פרופסור צ'סלאב פיליחובסקי, יו"ר הוועדה לחקר פשעי הנאצים. לפני יציאתם מפולין ערך השגריר הבריטי בווארשה קבלת-פנים לג'אנר ולרעייתו, בהשתתפות השר לענייני דתות קוברסקי ומנהל משרדו דושיק. למסיבה הוזמנו נציגי איגוד יהודי פולין, מנהל התיאטרון היהודי ויו"ר הקהילות היהודיות החרדיות בפולין.

פרחים לשטוקנברוק

שטוקנברוק, עיירה קטנה במערב גרמניה השוכנת על הריין, שימשה במלחמת העולם השניה מחנה ריכוז גדול. הגרמנים רצחו בו 65,000 שבויים סובייטיים ועשרות-אלפי שבויים מארצות אחרות - פולין, יוגוסלביה, צרפת ואיטליה. בין הנספים היו יהודים רבים. [ * ]

לשם הנצחת הנופלים הקימו הרוסים בשטוקנברוק אנדרטה ענקית ועליה חקוקה כתובת המזכירה את אלפי החיילים השבויים והאזרחים האנטי-פשיסטיים שנרצחו במקום. בעיר עצמה הוקם ארגון בשם "פרחים לשטוקנברוק", שמטרתו לשמור על הנקיון ולטפח את קברי הנופלים בהנחת פרחים לרגלי המצבות.

הערות:
* מדובר על סטלאג 326 - Stalag 326 (VI K)


רבנים נגד "עליזים"

ההומוסקסואלים בניו-יורק גרמו לסערת רוחות בקרב היהדות החרדית, בגלל הצעת החוק המעניק להם שוויון זכויות מלא. רבני ניו-יורק, המתנגדים לקבלת החוק, הוקיעו את ראש העיר היהודי קוץ', על תמיכתו בחוק.

הכל החל כאשר הליגה למען זכויות האדם שליד עיריית ניו-יורק הגישה הצעת חוק, שלפיו יוכלו ההומוסקסואלים לשמש כשוטרים וכמורים ואין להפלותם לרעה בהשכרת דירות, חנויות וכדומה. בין התומכים בהצעה זו היו ראש העיר היהודי וחברים יהודים אחרים במועצה העירונית של ניו-יורק.

כדי לסכל את קבלת חוק "העליזים" הוקמה בניו-יורק קואליציה רבנית חרדית, בשם "קואליציה ניו-יורקית להגנה על המוסר הציבורי". משתתפים בה ראשי איגוד הרבנים ליובאביץ, התאחדות הרבנים סאטמר, ואגודת הרבנים העומדת תחת השפעתה של אגודת ישראל. רק הסתדרות הרבנים, הקרובה למפד"ל (מזרחי והפועל המזרחי), אינה משתתפת בקואליציה זו.

נציגי ה "קואליציה" קיימו, על מדרגות עיריית ניו-יורק, מסיבת עיתונאים ומחו נמרצות על שראש העיריה היהודי של ניו-יורק, קוץ', ועמו כמה מחברי המועצה היהודים, תומכים בחוק "העליזים". במסיבת עתונאים זו הכריזו, כי הם רואים בתמיכה בחוק בגידה "בכל הקדוש והיקר לעם היהודי".

יצויין, כי נציגי שלושת ארגוני הרבנים המשתתפים בקואליציה נגד ההומוסקסואלים תמכו בבחירת קוץ' לראשות העיר וניהלו תעמולת בחירות נמרצת לטובתו. קוץ' מצידו גמל להם ביד רחבה לאחר שנבחר וגם קודם לזה. הוא הכריז על 80 ימי חינוך בניו-יורק, כאות הוקרה לאדמו"ר מלובאביץ', הרב מנחם מנדל שניאורסון, שמלאו לו 80 שנה. כן השתתף א. קוץ', בכתיבת אות בספר התורה של חסידי חב"ד. לפי הוראת רבם הוא גם רשם בספר את אביו לואיס (לייב), לאחר שיצא מבית-החולים.

הרב אברהם הכט, יו"ר איגוד הרבנים הלובאביצ'י, האשים את קוץ' בהפעלת לחץ על חברי המועצה לקבלת החוק והוקיע "צעד בוגדני" זה. האדמו"ר מסטמאר, הרב משה טייטלבוים, פנה אל חברי הקונגרס וביקש מהם לפעול נגד קבלת החוק.

מקור הכתבה

[מקור הכתבה: פרחים לשטוקנברוק. לכתבה זו כתב נח זבולוני שתי גירסאות, שתיהן מצורפות, אך מוקלדת זו המורחבת יותר שנראה שהיא אשר נשלחה למערכת העיתון.]

אפילו הגרמנים ראויים לפעמים לשבח וכן לשמש לנו דוגמא ומופת במעשים ובפעולות שעושים לטובת הציבור והזולת ...

המדובר, שטוקנברוק עיירה קטנה במערב גרמניה השוכנת על הריין, שימשה מחנה ריכוז גדול בו נספו במלחמת העולם השניה ע"י הגרמנים 65 אלף אזרחים סובייטיים, שבויים ועשרות אלפי אזרחים מארצות אחרות כגון: פולין, יוגוסלביה, צרפת, איטליה. בין הנספים יהודים רבים.

לשם הנצחת הגבורים המעונים הוקמה ע"י הרוסים בעיר אנדרטה ענקית עם כתובת מתאימה המזכירה את אלפי החיילים השבויים והאנטי-פשיסטים שנרצחו בשטוקנברוק. בד בבד הוקם בעיר ארגון בשם "פרחים לשטוקנברוק" שמטרתו לשמור על הנקיון ולטפח את הקברים בהנחת פרחים למרגלות המצבות.

הערות על גירסת המקור: הכתבה המודפסת די דומה למקור, רק הפיסקה הראשונה הנותנת "קרדיט" לגרמנים אך במשורה הושמטה.

מעניין כי גם בכתבה אחרת של נח זבולוני: "להתייסר ולהישרד" - תערוכה ניידת בגרמניה של ציורים מאוסף אושוויץ הושמט משפט שהופיע בכתבה המקורית ובו חוות דומה של נח זבולוני: ""יד ושם" אינו קיים בגרמניה, היה זה המקום המתאים ביותר למוסד דומה".
- אלי זבולוני



© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1981
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון
לחצו לפתיחת המסמך
גירסה מורחבת של הכתבה: פרחים לשטוקנברוק בכתב ידו של נח זבולוני. בנוסף מצורפת גירסה מוקדמת יותר של אותה כתבה גם היא בכתב ידו של רנ"ז.


לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: City Hall Park, ניו יורק, ארצות הברית (עיריית ניו יורק) | pl. Grzybowski 12/16, ורשה, פולין (האיגוד החברתי והתרבותי של היהודים בפולין - TSKZ) | Lippstadt route 26, Schloss Holte-Stukenbrock, גרמניה (Stalag 326 (VI K) Senne) | 1 Torriano Mews, לונדון, בריטניה (Board of Deputies of British Jews - ועד שליחי הקהילות)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות