תוצאות ההצבעה
בכנסת על האי-אמון בממשלה הוכיחו כמאה עדים, כי טוב תעשה האופוזיציה אם היא תתעסק פחות
בקזזה ויותר
בהקזה ...
סימוכין לדבר במקורות שלנו:
קיזוז היא מלה
ארמית ומקורה
בתלמוד ירושלמי, ברכות פרק ט הלכה ה, וסוטה פ"ה ה"ה. שם נאמר: שבעה פרושין (פרושים) הם
שמכלי העולם ואחד מהם
קיזאי. מפרש
הירושלמי במסכתות אלו: מה זה
פרוש קיזאי ? "פרוש קיזאי עביד חדא חובה וחדא מצוה
ומקזז חדא בחדא" (כלומר: פרוש קיזאי נקרא העושה עבירה אחת ומצווה אחת ומקזז זו בזו, הוא מחשב עבירה כנגד המצוה).
ואילו
התלמוד הבבלי במסכת סוטה דף כ"ב ע"ב מפרש המלה
קיזאי מלשון
הקזת דם ואומר: "פרוש קיזאי, אמר רב נחמן בר יצחק זה המקיז דם לכתלים". מפרש רשי: עושה עצמו כעוצם עיניו שלא יסתכל בנשים ומתוך כך מכה ראשו בכותל ודם יצא.
והנה לפנינו שתי אסכולות הירושלמית והבבלית בפירוש המילה
קיזאי ולכן מוטב שהאופוזיציה שלנו תפרש ותאמץ את
הקיזאי ברוח תלמוד הבבלי כלומר:
הקזה ולא כירושלמי -
קזזה.
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות
למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By