לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ביקורת על "קרן מצה"


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 6) - 31/03/1982 (יום רביעי)
מיון מהיר:
מאמר
עולם יהודי
1982
1. ביקורת חריפה נמתחה על המגבית היהודית המאוחדת בארה"ב בגלל אופן ניהול תעמולה, המציג את מדינת ישראל כזקוקה למגבית חרום. 2. אוטונומיה לחסידי סאטמאר - חסידי סטמאר באמריקה נהנים במידה מסויימת מן ה "אוטונומיה" שניתנה להם על-ידי שלטונות ארה"ב, באחרונה החליטו החסידים להגביר את תקנות הבדלנות והצניעות שלהם. 3. לקרב נישואי תערובת ליהדות - התנועה הרפורמית באמריקה החלה במבצע מיוחד לגייס את כל אלה שנישאו בנישואי תערובת כדי לקרבם אל היהדות 4. הפסיקו לבנות - השפל בענף הבניה השורר בארצות הברית השפיע על היוזמים הישראליים הבונים באמריקה שהפסיקו את הבנייה. 5. נינו של קולומבוס - לפני שלושה חודשים נולד בספרד צאצא (דור 19) לכריסטופר קולומבוס

ביקורת חריפה נמתחה על המגבית היהודית המאוחדת בארה"ב בגלל אופן ניהול תעמולה. המדובר, במגבית חירום מיוחדת למען "קרן מצה", שתנהל המגבית-המאוחדת בארצות-הברית לקראת חג הפסח ושמטרתה לספק מצות וצרכי פסח ליהודים עניים בקצווי תבל.

יהודי מדינת ישראל עומדים בראש הרשימה שלמענה נערכת מגבית-חירום זו. אחריהם לפי הסדר - יהודי פולין, רומניה, יוון, הונגריה, ספרד, תוניס, מרוקו, 17 המשפחות היהודיות שנשארו באפגניסטן (קאבול) לאחר פלישת ברה"מ לשם, וגם עניי ניו-יורק. המגבית מבטיחה כי הודות לקרן מצה זו יגיעו משאיות טעונות צרכי פסח גם ליהודי קהיר ואלכסנדריה.

בישראל ייהנו ממגבית זו 45,000 משפחות. נשאלת השאלה: לשם מה הוכנסו ילדי ישראל המסכנים לתוך רשימת הנצרכים, שלמענם נערכת המגבית? הלא בכל עיר ובכל כפר בישראל נערכות לקראת חג הפסח מגביות "קמחא דפסחא" או "מעות חטין" בחיק הישוב הישן. מותחי הביקורת טוענים, כי מן הדין שהמגבית המאוחדת תישא אופי ממלכתי ציבורי רחב ביותר ולא תשתמש בשנור שהיו בעבר מקובלים בעיירות של אירופה הישנה.

אוטונומיה לחסידי סאטמאר

חסידי סטמאר באמריקה נהנים במידה מסויימת מן ה "אוטונומיה" שניתנה להם על-ידי שלטונות ארה"ב, באזורים ובשכונות שבהם הם מתגוררים יש להם תחבורה נפרדת, המסיעה נשים לחוד וגברים לחוד; הם מקיימים משמר אזרחי, המסייר בלילות בחוצות ובסימטאות; והם נמנעים מלבוא במגע עם האוכלוסיה היהודית שמחוץ לתחומה של שכונת ויליאמסבורג.

באחרונה החליטו חסידי סאטמר בארצות-הברית לעשות סדר גם בתוך המחנה הסאטמארי, בעקבות הפרצות שנתגלו באחרונה בחומותיו, ובמיוחד הפריצה בשער הנשים.

המדובר בתקנות ובסייגים שהתקבלו בהנהלת חברה קדישא "ייטב לב" דסאטמאר בוויליאמסבורג, בהסכמת האדמו"ר ר' משה טייטלבוים. לפי תקנות אלה:
- אין לקבל חברים חדשים בחברה קדישא של סאטמר, שנשותיהם חובשות פאה נוכרית ואינן מגלחות את שער ראשיהן וחובשות מטפחות או שביס;
- אלה מהחברים בחברה קדישא שנשותיהם חובשות פאה נכרית (ולא גילחו את ראשיהן) עליהן מוטלת החובה הקדושה לבער את הרע מקרבם ומייד לגלח את שער ראש נשותיהם. אם לא יצייתו ח"ו להוראה זו ייקברו, לאחר 120 שנה, בחלקה מיוחדת ונפרדת, מבלי להתחשב במעמד שהם תופסים בקהלה קדושה זו;
- חסידי סאטמאר שיש להם טלוויזיה (אפילו לא צבעונית) מוצאים אוטומטית מקהילת סאטמר.
- על נשי סאטמאר נשואות ואפילו רווקות, לגרוב גרביים עבים ושחורים.
- בשעת לווייה על הגברים לעמוד מצד אחד של הרחוב או הכביש ועל הנשים מהצד האחר;

חברה קדישא דסאטמאר בויליאמסבורג מבטיחה לאלה שיצייתו לתקנות ולסייגים, כי יזכו לקבל את פני משיח צדקנו במהרה בימינו, אמן.

לקרב נישואי תערובת ליהדות

התנועה הרפורמית באמריקה החלה במבצע מיוחד לגייס את כל אלה שנישאו בנישואי תערובת כדי לקרבם אל היהדות ולהכניסם בקהל ישראל. למטרה זו יעמוד לרשות התנועה הרפורמית סכום של 5 מיליון דולר.

לפני שלוש שנים הכריז הרב אלכסנדר שינדלר, כי התנועה הרפורמית עומדת לפני משימה גדולה שמטרתה להכניס את נשואי התערובת תחת כנפי היהדות, ועתה קרמה התכנית גידים ועצמות ...

מבצע זה של התנועה הרפורמית עורר את חמתה של "אגודת ישראל" בארה"ב שיצאה נגד הגיור של התנועה הרפורמית והיא מושיטה אצבע מאשימה נגד המפד"ל בישראל הנוטה להסכים להסדרים עם התנועה הרפורמית. אגו"י תובעת להחיש את חוק מיהו יהודי שגוייר כהלכה כלומר ע"י רבנים אורתודוכסיים.

הפסיקו לבנות

השפל בענף הבניה השורר בארצות הברית השפיע על היוזמים הישראליים הבונים באמריקה שהפסיקו את הבנייה.

המדובר בבנייה ישראלית בפלורידה ע"י חברות קבלניות מישראל. חברת ברנוביץ, בשותפות עם "אזורים" רכשה שטח גדול באורלנדו כדי להקים עליו 900 יחידות. אולם רק ארבע יחידות נמכרו עד עתה; ברנוביץ הודיע, כי הוא מפסיק את הבנייה כדי למנוע הפסדים נוספים. גם החברה של משה מאיר, שהקימה את "מגדל שלום" בתל-אביב ובונה באפריקה, הפסיקה את עבודות הבניה באורלנדו. משה מאיר רכש שטח אדמה כדי להקים עליו 800 דירות. לאחר שהקים 20 יחידות הפסיק את הבניה מסיבות כלכליות.

לעומת זה ממשיך "סולל בונה" לבנות במיאמי. "סולל בונה" קיבל הזמנה להקמת בניינים בסכום של 250 מיליון דולר. שמו של "סולל בונה" הולך לפניו וקיבל עבודות בנייה באפריקה ובמרכז אמריקה.

נינו של קולומבוס

לפני שלושה חודשים נולד בשעה טובה ומוצלחת בספרד תינוק שקראו לו בשם הארוך קריסטובול קולון מאנדאלוניטש, לאביו שהוא בעל שם לא פחות ארוך - קריסטובול קולון דה-קארווייאל. העיתונות הספרדית והעם הספרדי כולו יצאו מכליהם לרגל מאורע זה וקיבלו את הרך הנולד בברכה חמה. תמונתו של התינוק התנוססה על עמודי העיתונים וכתבי העת בספרד.

הוברר, כי הרך הנולד קירסטובול קולון מאנדאלוניטש הוא הדור ה-19 של הספן הספרדי הנודע קריסטופר קולומבוס (1451-1506) מגלה אמריקה לפני כ-500 שנה.

אולי גם היהודים צריכים לקדם בברכה את התינוק קריסטובול, בגלל הנקודה היהודית שבמאורע. לטענת כמה חוקרים מוצאו של קולומבוס הוא ממשפחת אנוסים שנמלטו מספרד לאיטליה. בחקירתם הם מסתמכים על הקשרים ההדוקים שקיים קולומבוס עם אנוסים רמי-מעלה ידועים, במיוחד עם לואיס דה סאנטאגאל וגבריאל סאנצ'ס, עוזריהם הראשיים של המלך פרנאנדו והמלכה איזאבל, שהניעו את המלך והמלכה לתמוך בתכניותיו הנועזות של קולומבוס. לאנוסים אלה שיגר קולומבוס את האיגרת הראשונה על תגליותיו.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1982

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 633 Third Ave, ניו יורק, ארצות הברית (6th floor התנועה ליהדות מתקדמת - רפורמים - The Union for Reform Judaism) | 250 West 57th Street, ניו יורק, ארצות הברית (המגבית היהודית המאוחדת בארצות הברית - UJA – United Jewish Appeal) | ספרד | 42 Broadway, ניו יורק, ארצות הברית (אגודת ישראל של אמריקה) | Kent Avenue and Hooper Street Williamsburg, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (קהילת ייטב לב - סאטמר - ויליאמסבורג) | אורלנדו FL, ארצות הברית
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות