לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הקרן פסלה מועמדים מישראל


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 9) - 12/08/1982 (יום חמישי)
מיון מהיר:
אנשי מדע ורפואה
מאמר
עולם יהודי
1982
1. על מתן מילגות לתלמידי ישיבות מקרן הזכרון לתרבות יהודית, ונסיונות הונאה בהגשת מחקרים תורניים. 2. קרינה לא מזיקה - כלת פרס נובל, בהרצאה כי קרינת רנטגן אינה מזיקה. 3. מחלוקת במחנה החרדי - הרב אלברג והצעותיו לפתרון מחלוקות בציבור החרדי. 4. יהודים חרדים נגד המלחמה - חרדים בבריטניה נגד מלחמת לבנון, ועל החרדי גוטפריד נויברגר שפועל נגד מדינת ישראל.

בחודש שעבר התקיימה בפאריס האסיפה השנתית של קרן הזכרון לתרבות יהודית שבראשה עומד ד"ר נחום גולדמן. הקרן נוסדה לפני יותר מעשרים שנה מיתרת כספי הפיצויים שממשלת גרמניה העניקה ליהודים.

כזכור פרץ משבר קטן באסיפה בעקבות החלטה להקצות סכום של 50,000 דולר כמילגות לסטודנטים ולתלמידי ישיבות ההסדר, שנפצעו במלחמת לבנון. ההחלטה התקבלה בהמנעות שני נציגי אגודת-ישראל, ח"כ מנחם פורוש מירושלים וד"ר יצחק לוין מניו-יורק, שערערו על מטרת התרומה והמליצו שהסכום יינתן לוועד למען החייל.

קרן הזכרון לתרבות יהודית מקציבה מדי שנה סכום של 330,000 דולר להענקת מילגות ל-220 סטודנטים ותלמידי ישיבות מצטיינים. סך המילה הוא 1500 דולר.

המילגות ל-110 תלמידי ישיבות ניתנות למצטיינים שבהם, הלומדים בישיבות גבוהות (לא הסדר), ולכוללים שהוסמכו זה לא מכבר לרבנות והם רוצים להמשיך בקביעות את הלימודים התורניים, כדי להתמחות במקצוע תורני מיוחד כמו: רבנות, דיינות, ראשי ישיבות וכדומה.

75 אחוז מתלמידי הישיבות מקבלי המילגות הם מישראל, והיתר מארה"ב, מקנדה, מצרפת, מאנגליה ועוד. נציג הקרן בישראל הוא הרב אברהם שך, מראשי ועד הישיבות בישראל.

בחור ישיבה הפונה בבקשה למילגה צריך לצרף לבקשתו שלושה מכתבי-המלצה מראשי ישיבות, מגדולי תורה או מרבנים חשובים, שיעידו על כושרו לבצע את התכנית שבשבילה הוא מקבל את המילגה. כן עליו לשלוח את הסמיכה וגם להמציא להנהלת הקרן מאמר תורני מקורי, המשתרע על 3-5 עמודים, בשלושה העתקים והכתוב במכונת-כתיבה ובעילום שם.
המאמר נבדק על-ידי ועדת מומחים שהקרן מינתה לצורך זה, ועליה להעיד על מקוריותו, על חשיבותו ועל ערכו. ועדת המומחים זכתה להערכה רבה בקרב הציבור התורני על עבודתה האובייקטיבית.

את המילגות מחלקת הקרן זה עשרים שנה וזו הפעם הראשונה בכל שנות קיומה שהנהלתה פסלה ששה מועמדים, כולם מישראל, שפנו בבקשה למילגה. היה זה לאחר שוועדת המומחים, שבדקה את מאמריהם התורניים, הגיעו לכלל מסקנה, כי מאמריהם של חלק מהפונים זהים זה לזה ואפילו נכתבו על אותה מכונת-כתיבה. מתברר כי ששת הפונים "קנו" אותם ב "משיכת" קולמוס, פשוטו כמשמעו, כלומר העתיקו אותם מספרים תורניים שיצאו לאור.

כל ששת הפונים קיבלו, נוסף על דחיית בקשתם למילגה, גם דברי נזיפה מהרב יעקב הוכבוים, מנהל בפועל של הקרן. הרב כתב להם בין היתר: "בהתנהגותך אתה גורם נזק רב לתלמידי חכמים הגונים, הראויים להיהנות מתמיכה זו, וגם ידוע לך את האיסורים התלויים במעשים אלה. בתקווה כי מעשים כאלה לא יישנו להבא".

העתקים מפסילת המועמד ומדברי הנזיפה נשלחו גם לממליציהם. אחד הנפסלים הומלץ על-ידי הרב צבי קוליץ, חבר בית הדין הרבני העליון, על-ידי הרב ר' שלמה זלמן אוורבוך, ראש ישיבת "קול תורה" בירושלים ועל-ידי דמות רבנית ידועה, ח"כ מנחם פרוש מירושלים.

קרינה לא מזיקה

האקדמיה היהודית לאמנות ומדע בניו-יורק, שנוסדה בשנת 1927, חגגה את יובלה ה-55 בהשמעת הרצאה מדעית מפיה של כלת פרס נובל לרפואה ופיסיולוגיה ד"ר רואזלין יאלאו, אשה יהודיה מברונקס.

באסיפה החגיגית לציון יובלה של האקדמיה כמוסד יהודי תרבותי-מדעי, שבראשו עומד פרופ' אברהם קאטש (כץ), בנו של הרב ראובן כץ ז"ל, מי שהיה רבה הראשי של פתח-תקווה, הוענקו שלושה תוארי ד"ר כבוד לאישים יהודים דגולים הפועלים בשטח התרבות והחינוך היהודי: הרב ד"ר ליאו יונג, כלת פרס נובל מברונקס ד"ר רואזלין יאלאו, לסופר מאיר לוין וליוסף הנדלסמן, נדיב ותורם יהודי ידוע בדטרויט.

הנושא העיקרי והיחיד של האסיפה ה-55 של האקדמיה היה הרצאתה של ד"ר רוזאלין יאלאו על "תפקידם ומשמעותם של ההורמונים" אצל בעלי חיים ובמיוחד אצל האדם.

ד"ר יאלאו הרגיעה את קהל השומעים לבל יחששו מפני קרינה, בעיקר חולי סרטן הזקוקים לקרני רנטגן. היא סיפרה כי הניסויים המדעיים שנעשו במדידת מידת הקרינה בהרי קולוראדו הוכיחו כי הקרינה הטבעית היא יותר גבוהה ב-10 עד 100 אחוז מן הקרינה של קרני הרנטגן. בחלקים שונים של סין חיים האנשים בהרים גבוהים מאוד ושם הקרינה היא מאוד גבוהה, ואף על פי כן מאה אלף האנשים שגרים שם מאריכים ימים, לא נולדים להם ילדים עם מומים, מחלת דם ומחלת הסרטן אצלם היא יותר קטנה מאשר במקומות אחרים של סין. היא העידה על עצמה כי ב-40 שנות עבודתה המדעית השתמשה על גופה בהרבה קרני רנטגן שלא הזיקו לה כלל.

מחלוקת במחנה החרדי

אש המחלוקת הבוערת ברחוב היהודי הדתי הולכת ומתפשטת; חללים רבים כבר הפילה ואחריתה מי ישורנו ...

המחלוקת בין החרדים בארץ ובחוץ-לארץ, בין חסידי סאטמר, בעלז, ויז'ניץ, וכן בין כל מיני אגודות רבנים , גרמה לחילול השם ולחילול הקודשה. באמריקה גרמה המחלוקת בין הרבנים לפילוג "באגודת הרבנים", העומדת תחת השפעתה של "אגודת ישראל". חלק פרש מאגודה זו והקים ארגון משלו בשם "מרכז הרבנים". גם בישראל אוכלת המחלוקת כל חלקה טובה.

לא היינו מזכירים מחלוקות אלה, שאינן מביאות כבוד ליהדות החרדית ולעם כולו, לולא הצעתו של אחד הנפגעים ממחלוקת זו, הוא הרב שמחה אלברג - יושב ראש הנהלת אגודת הרבנים בארצות הברית וקנדה ומראשי אגודת ישראל במקום - שמבשרו חזה את אש המחלוקת. לאחר שהרב אלברג קובל על דור היתום בעולם החרדי, שאין מי שיקום וידפוק על השולחן עד שיהיה בבחינת "וינועו אמות הסיפים" ויכריז "הס קטיגור !", הוא מציע הצעה "מקורית" : היות שבאחרונה נעשה הרעיון של "בעלי תשובה" פופולארי ביותר, והדברים הגיעו לידי כך שלהיות בעל תשובה הוא מקצוע טוב, ואצל בעלי תשובה אין מחפשים חסרונות, אלא מתייחסים אליהם בדרך-ארץ ומפגינים כלפיהם הערכה עמוקה (הלוואי והיה דרך-ארץ כזה כלפי רבנים) - מציע הרב אלברג "כי רבנים ייעשו לבעלי תשובה. למה לא יחדור רעיון זה של בעלי תשובה בשורות הרבנים. אילו היינו חדורים ברעיון התשובה, היינו עורכים לעצמנו דין-וחשבון רציני היכן אנו עומדים בעולמנו? האם אין שיעור לטיפוח שנאה, להפצת רכילות ולשון הרע? והגרוע ביותר הוא, כאשר אנו חושבים עוד, כי בעד סיוע - ולו בשיעור כלשהו - לאש המחלוקת עוד נזכה בעולם הבא" ...

ועוד מציע הרב אלברג להקים "ועדה למען השלום", שבה יהיו חברים טובי האישים - אנשים הגונים, בלתי תלויים, לא פוליטיים ומפלגתיים, הידועים בהגינותם ובצדקתם. ועדה זו תתערב ותפעל מיד עם פרוץ ריב ומחלוקת ברחוב היהודי הדתי.

נמסר לנו מחוגים הקרובים למחנה החרדי כי ההצעה השניה היא בלתי אקטואלית, משום שההגונים והבלתי-תלויים לא יכניסו את ראשם הבריא במיטה חולה זו. ועוד נמסר, שאם תוקם "ועדה" כזו אין לה שום סיכויים לקבל אפילו חצי פרס נובל (בדומה לראש הממשלה), כי היא לא תצליח במשימה.

יהודים חרדים נגד המלחמה

בהפגנת החרדים בלונדון, שהתקיימה לפני ימים מספר ושעליה נמסר ביום ה' 29.7, בתכנית העברית של הטלוויזיה הירדנית, ראינו יהודים חרדים בלבושם המסורתי נושאים סיסמאות בשפה האנגלית נגד המלחמה בלבנון ונגד מדינת ישראל. הגדיל לעשות אחד המשתתפים, ובשפה עברית רהוטה, ממש צברית, הכריז קבל עם ועדה וגם אל עבר הציבור החרדי בישראל, את הדברים האלה: "בשם יהדות התורה אנו רואים את מר מנחם בגין כרוצח ..." הפגנה זו, שבראשה עמד איש ירושלים, הזכירה לנו עוד אדם שבא מירושלים לניו-יורק לעשות תעמולה למען אש"ף ונגד מדינת ישראל.

האיש התפרסם לפני שש שנים בהופעתו בסימפוזיון של משפטנים שהתקיים בטריפולי שבלוב לגינוי הציונות.

בשבועון "ניו-סטייטסמן" המופיע בלונדון מסר סופרו כריטסופר היצ'ונס על רשמיו מסימפוזיון זה, והוא מספר כי גם שני יהודים השתתפו בו - ד"ר אלפרד ליללינטל היהודי האמריקאי שעבד שנים רבות בשירות הליגה הערבית, וכן אחד בשם נויברגר שהוצג בפני באי הסימפוזיון כנציג נטורי קרתא. פרטים אחרים לא נמסרו עליו - האם הוא בא מאמריקה או מישראל.

לדברי כריסטופר היצ'ונס, טען נויברגר כי הציונות מנוגדת לדת היהודית, לתורה ולתלמוד, ותמיכתו של נויברגר באש"ף זכתה לתשואות חמות וסוערות של משתתפי הסימפוזיון. מיהו נויברגר זה ומה טיבו? שמו בישראל גוטפריד נויברגר; הוא בא מירושלים לניו-יורק בשנת 1970 והקים שם "ועד בין-לאומי למען הצלת היהודים מהציונים", וכן ארגן הפגנות של "נטורי קרתא" ליד בניין האו"ם בניו-יורק.

נויברגר אינו כל כך ידוע ומפורסם ברבים, אולם אמו המנוחה הייתה מפורסמת בירושלים בזמן המנדט, ובראשית ימי המדינה הייתה מסתובבת בחוצות העיר עם דגל לבן (סמל השלום) ועליו הייתה חרותה הסיסמה בעברית ובאנגלית "קשר לאחד" ... ובשם זה כינו אותה תושבי ירושלים. היא הייתה אחותו של פרופסור מפורסם באוניברסיטה העברית בירושלים.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1982
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 888 Seventh Ave., ניו יורק, ארצות הברית (Jewish Academy of Arts and Sciences) | טריפולי, לוב | 4809 14th avenue Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (הרב שמחה עלברג, עורך ומו"ל "הפרדס") | 132 Nassau Street, ניו יורק, ארצות הברית (אגודת הרבנים בארצות הברית - Union Of Orthodox Rabbis Of The United States And Canada) | 50 Broadway, ניו יורק, ארצות הברית (Memorial Foundation for Jewish Culture)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות