לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

יוחסין - תמורת שני דולרים


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 8) - 04/01/1983 (יום שלישי)
מיון מהיר:
מחשבים
חב"ד
תנועות נוער
מאמר
עולם יהודי
1983
1. הרב נפתלי הלברשטם מכין ספרי יוחסין של העם היהודי כדי למנוע ממזרות ומקרים אחרים של פסולי חיתון. לצורך זה הוא אף אפילו נעזר בתוכנת מחשב מיוחדת. 2. כדורגל "צבאות השם" - תנועת הנוער של חב"ד בארצות הברית "צבאות השם" הקימה גם קבוצת הכדורגל. בנוסף מרחיב המאמר על תנועת הנוער ועל הרקע ליריבות בין הרב שך לרבי מלובביץ’

הרעיון לנהל "ספר יוחסין", שהעלו חוגים חרדים בארץ לאחר שהותרו "האח והאחות" [ * ] לבוא בקהל ישראל על-ידי הרב הראשי שלמה גורן, קרם באחרונה עור וגידים בארה"ב.

הרב נפתלי הלברשטם, האדמו"ר מצנז גריבוב [ ** ] , דור ששי לאדמו"ר מצנז המפורסם רב חיים הלברשטם (1793-1876), מחבר ספרי הלכה מפורסמים, יסד בברוקלין את "מכון היוחסין", שמטרתו לשמור על טהרת המשפחה בישראל. הרב הלברשטם ידוע כמייסד מכון "מנורה" שהוציא לאור כ-50 ספרי יקרי-מציאות, מועתקים מכתבי-יד עתיקים. על מכון-היוחסין ("יוחסין אינסטיטיוט") שפתח באחרונה עמל האדמו"ר שנים רבות. המניע להקמת המכון - ריבוי נישואי התערובת באמריקה וריבוי פסולי החיתון.

לפי הסטטיסטיקה של הסתדרות הרבנים באמריקה, העומדת תחת השפעתה של "המזרחי" (מפד"ל), יש באמריקה כ-200,000 ממזרים, שלפי ההלכה היהודית אינם יכולים להתחתן ולבוא בקהל ישראל. גם בישראל, כפי שפורסם בעיתון היהודי "פורוורטס" (24.9.75), על סמך פרסומים רשמיים של משרד הדתות בישראל, יש 1800 פסולי חיתון (כזכור קיימות במשרד הדתות ובמועצות הדתיות בארץ "רשימות שחורות" של פסולי חיתון). נוסף על אלה קיימת תנועת "בעלי תשובה", שרבים מהם באים מבתים חפשיים ואפילו מנישואי תערובת, אך דווקא הם רוצים להתחתן עם משפחות חרדיות מאוד.

במכון היוחסין של הרב הלברשטם יכול כל אחד, תמורת שני דולרים, לקבל טופס ולמלא אותו בפרטי משפחתו, בניו בנותיו, הוריו וזקניו עד סוף כל הדורות.

האדמו"ר גם מומחה במדע המחשבים. הוא המציא מחשב מיוחד, שבו הוא משתמש במפעל התורני שלו. המחשב מסוגל להפיק בן-רגע את תולדות שושלת היוחסין-המשפחתית, עד אברהם אבינו. בשעתו, לאחר פרשת "אח ואחות" , ניסו כזכור חוגים חרדים ובתוכם אגודת ישראל להכין בישראל פנקס של "פסולי חיתון".
הצעה זו קוממה את דעת-הקהל ואת העיתונות בישראל, וירדה מן הפרק. מקורבי הרב הלברשטם טוענים, כי לו היו אז מכינים בישראל "ספר יוחסין", שרשומים בו כל המותרים לבוא בקהל ולא ספר "פסולי חיתון", כפי שרצו החוגים החרדיים, לא הייתה התגובה כה חריפה. ואכן, את זה עושה הרב.

כידוע היו קיימות רשימות ומגילות-יוחסין מאז ימי הבית הראשון וכן בתקופה מאוחרת יותר, בימי עזרא ונחמיה, היו קיימות מגילות כאלה. כמו שנאמר: "אלה ביקשו כתבם המתייחשים ולא נמצאו ויגואלו מן הכהונה" (עזרא ב', ס"ב). ובנחמיה (ז' ה') כתוב: "ויתן אלקי אל לבי ואקבצה את החורים ואת הסגנים ואת העם להתייחש ואמצא ספר היחש העולים בראשונה ואמצא כתוב בו" וכו'. בתלמוד יש פרק שלם במסכת קידושין בשם: "עשרה יוחסין עלו מבבל".

הרב נפתלי הלברשטם, שאינו כבול בחבלי הקואליציה הממשלתית, מרשה לעצמו להקים "מכון יוחסין", דבר שחוגים אלה בישראל לא יעזו לעשות, פן יסתכל על כך "האח הגדול" בעין לא יפה. עילה נוספת להקמת "מכון היוחסין" הוא ריבוי המקרים של אלפי יהודים בניו-יורק, שנישאו כדת משה וישראל, אך נפרדו בגירושין אזרחיים כחוק המדינה בלבד. לפי ההלכה, אשה הנישאת לאחר בכל צורה שהיא, בלי לקבל גט-כריתות מבעלה הראשון, הילדים מנישואין אלה הם ממזרים. לפי רישום שנעשה על-ידי רבנים בניו-יורק בלבד 15,000 זוגות שנישאו על-פי ההלכה היהודית, התגרשו כחוק המדינה. ברשימה זו כלולים מאות אזרחים ישראליים.

הערות:
* פרשת האח והאחות: מדובר על פסק דין בשנת 1972 שנתן בית דין רבני בראשות הרב שלמה גורן, ושניקה את חנוך ומרים לנגר מחשש לממזרות, מאחר ואמם שהייתה נשואה לגר, התחתנה שנית בלי לקבל גט מבעלה הראשון וילדה את ה"אח" וה"אחות" חנוך ומרים.
** הרב נפתלי הלברשטם היה אדמו"ר חסידות באבוב (פלג של חסידות צאנז), באבוב-48 על שם הרחוב בבורו פארק.


כדורגל "צבאות השם"

גם זה קורה באמריקה. יש בה קבוצת כדורגל, הנושאת את השם "צבאות השם".

בממלכת חסידי לובאביץ' שבניו-יורק קיימת תנועת נוער הנקראת בשם "צבאות השם". התנועה נוסדה לפני שנתיים, לפי פקודת האדמו"ר שניאורסון, והיא מונה כיום יותר ממאה-אלף ילדים וילדות, עד גיל בר-מצווה או בת-מצווה.

מטרת "צבאות השם" - להנחיל לציבור היהודי בעולם כולו את הכיסופים לביאת המשיח, תחת הסיסמה: "ווי וונט משיח נאו" (אנו רוצים את המשיח ומייד). התנועה היא צבאית-למחצה. קיים בה משטר צבאי, נערכים בה מסדרים ומצעדים ופעם בשנה מופיע "המפקד העליון" של "צבאות השם", האדמו"ר בכבודו ובעצמו, לקבל את המסדר.

לתנועה זו יש בטאון בשם "משיח טיימס", המופיע שבע פעמים בשנה, כל יום שלישי בשבוע משדרת תחנת הרדיו דאבליו ה'.ג'.בי.אי. תכנית מיוחדת של "צבאות השם".

באחרונה הקימה התנועה גם קבוצת כדורגל בשם "צבאות השם". הקבוצה פנתה אל מפקד "צבאות השם" וביקשה כי יותר לה לקרוא לעצמה בשם זה. הרשות ניתנה, בתנאי שהשחקנים של הקבוצה יחבשו גם בשעת המשחק כיפות וילבשו ציציות. השחקנים התחייבו למלא את התנאים.

כידוע המתיחות השוררת בין הרב אליעזר מנחם שך, נשיא מועצת גדולי התורה, והאדמו"ר מלובאביץ', הרב מנחם מנדל שניאורסון, נוצרה בגלל הזמנת שחקן כדורסל (טל ברודי) להופיע בל"ג בעומר בכינוס של "צבאות השם" שנערך בתל-אביב. ראשיתה של המתיחות בשחקן כדורסל; עתה עלול עניין קבוצת הכדורגל להעמיק את התהום בין שני האישים, שעמדותיהם לגבי מדיניות ממשלת ישראל הן מנוגדות.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 770 Eastern Parkway, Crown Heights, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מגורי הרבי מלובביץ’) | 4909 15th Ave, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (חסידות באבוב - בורו פארק)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות