לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

יפאני חוקר ספרות יידיש


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 10) - 06/01/1983 (יום חמישי)
מיון מהיר:
יידיש
בלשנות
מאמר
עולם יהודי
1983
1. קאזוא אועדו פרופסור יפני התפרסם כחוקר שפת היידיש, וכמתרגם של יידיש לגרמנית וליפנית. 2. יובל האמנסיפציה של יהודי קנדה - 150 שנה להענקת שווין זכויות מלא ליהודי קנדה. מדובר על בחירתו של יחזקאל הארט לפרלמנט של קוויבק. 3. קרן ע"ש שטורך - הוקמה קרן לחקר פעולות הצלת יהודים במלחמת העולם השניה ע"ש הלל שטורך יהודי שוודי שפעל רבות להצלת יהודים והבאתם לשוודיה. 4. פעילות הקונגרס היהודי האמריקאי בקמפוסים - תמיכה בישראל ובמלחמת לבנון בעקבות תעמולה פלשתינאית בקמפוסים בארצות הברית.

פרופ' יפני צעיר, מרצה לספרות גרמנית באוניברסיטה ביפן, התפרסם באחרונה כחוקר שפת אידיש וספרותה. האיש מתרגם יצירות ספרות משפה זו לגרמנית וליפנית.

חוקר שפת האידיש היפני הוא קאזואו אועדו [ * ] , שנולד לפני ארבעים שנה בעיר אוסאקה. משנת 1969 הוא מרצה לספרות גרמנית באוניברסיטה ביפאן. את האידיש ואת ספרותה הכיר והוקיר אועדו עוד בשנות לימודיו התיכוניים, כשקרא את יומניו של פרנץ קפקא (1883-1924). קאפקה, כידוע, הרחיב ביומניו את הדיבור על שתי השפות, עברית ואידיש, וגם למד אותן. מתוך קריאת ספריו ויומניו של קאפקה החל אועדו להתעניין באידיש ובספרותה. באין סביבה יהודית בעירו היפנית למד שפה זו מתוך מילונים וספרי-עזר גרמניים, ועשה חיל עד כדי כתיבת מאמרי-מחקר על האידיש וספרותה. הוא אף תרגם ליפנית כמה סיפורים.

ב-1971 פנה קאזוא אועדו אל "יווא" (יידישער ויסענשאפטליכער אינסטיוט), מכון מדעי יהודי בניו-יורק, שנוסד בברלין בשנת 1925, לאיסוף חומר על חיי היהודים ולעידוד מחקר מדעי בענייני יהודים. מרכזו של "יווא" עד 1940 היה בווילנא; לאחר כיבוש וילנא על-ידי הגרמנים עבר המוסד לניו-יורק.

אועדו ביקש להתקבל במכון זה כתלמיד חוקר אידיש. לטופס הבקשה שלו צירף היפני כמה מעבודותיו המדעיות באידיש. אחת מהן - תרגומו של השיר "זאמד און שטערען" (חול וכוכבים) לגרמנית. את השיר חיבר המשורר היהודי-רוסי שמעון שמואל פרוג (1860-1916), וזה היה משיריו העממיים הנודעים, שהיו שרים כמעט בכל מסיבה יהודית ומופע חברתי. נוסף על תרגום שיר זה לגרמנית, חיבר קאזואו אועדו מחקר מדעי בשפה היפנית על השוני שבין שתי הלשונות אידיש וגרמנית, שלכאורה הן דומות זו לזו.

הערות:
* Kazuo Ueda - לימד ועבד באוניברסיטת פוקואוקה.


דפים בנושא:


יובל האמנסיפציה של יהודי קנדה

הפרלמנט של קנדה ושל קויבק ציינו באחרונה מלאות 150 שנה להענקת שוויון-זכויות ליהודי קנדה, על-ידי הממלכה הבריטית המאוחדת.

ב-1832 העניקה ממשלת בריטניה שוויון-זכויות ליהודי קוויבק, בימים ההם "קנדה התחתונה". היה זה לאחר מאבק ממושך, שהחל ב-1807, מייד עם בחירתו של היהודי יחזקאל הארט (1770-1834) לפארלמנט של "קנדה התחתונה" (כיום קוויבק).

יחזקאל הארט היה בן למשפחה יהודית מגרמניה, מראשוני המהגרים לקנדה (1760). בניה פעלו רבות בקנדה בתחומים שונים

בשנת 1807 נבחר יחזקאל הארט על-ידי תושבי עירו טרואה-ראוייר הנוצרים לייצג אותם בבית המחוקקים של "קנדה התחתונה", אולם לא ניתן לנציג היהודי לתפוס את מקומו על ספסלי הפרלמנט. רווחות על כך גירסאות שונות. לפי אחת הגירסאות, החוק האנגלי מחייב כל מי שנבחר לפרלמנט להישבע שבועת אמונים, על-פי הנוסח הנוצרי, כלומר על גבי "הברית החדשה". באמתלה כי יהודי אינו יכול להישבע שבועה נוצרית, לא ניתן להארט להיכנס לבית-המחוקקים. גירסה אחרת אומרת, כי יחזקאל הארט סירב להישבע בנוסח הנוצרי ועל-כן הוצא מבניין הפארלמנט של קוויבק. כעבור שנה ב-1808 נערכו שוב בחירות למקום הפנוי של הארט בפרלמנט והוא נבחר מחדש, וגם הפעם לא ניתן לו להיות חבר הפרלמנט, בשל אותה סיבה. המקרה הסעיר את דעת-הקהל וגרר בעקבותיו ויכוח נוקב, בתוך כתלי הפרלמנט וגם מחוץ לו, על בעיית שיוויון-הזכויות ליהודי קנדה.

המאבק למען שוויון זכויות לכל האזרחים במדינה, ללא הבדל גזע ודת, שהחל כאמור בשנת 1808, נשא פרי רק 24 שנים אחר-כך. ב-1832, כשיחזקאל הארט היה כבר חולה ותשוש ולא שאף עוד להיבחר לפרלמנט העלה לואיס ז'וזף פאפינו, יו"ר הפרלמנט בקוויבק, הצעת-חוק שלפיה ייהנו כל אזרחי קנדה משוויון-זכויות, ללא הבדל דת וגזע. לאחר שממשלת בריטניה אישרה את החוק, בוטלה השבועה הנוצרית וכך יכלו יהודים להיות חברים בבית-המחוקקים בקנדה.

בחגיגות לציון האירוע החשוב בתולדות יהודי קנדה השתתף ראש ממשלת קוויבק, רני לוק. בנאומו ציין, כי הצרפתים היו הראשונים שניהלו את המאבק למען שוויון-זכויות ליהודים ולמען חברותם בפרלמנט הקנדי. כן הדגיש כי קוויבק היא העיר הראשונה באימפריה הבריטית כולה, שיהודיה זכו לשוויון-זכויות בכל.

משלחת הקונגרס היהודי העולמי בקנדה השתתפה בחגיגות ומסרה לפרלמנט של קוויבק תעודת הוקרה על מאבקו למען היהודים בקנדה. התעודה נקבעה על קיר חדר הישיבות בבית-המחוקקים. האירוע זכה לפרסום רב בכלי-התקשורת בשתי השפות הרשמיות של קנדה, אנגלית וצרפתית.

קרן ע"ש שטורך

הקונגרס היהודי העולמי הקים קרן על-שם העסקן היהודי השוודי הלל שטורך. מטרת הקרן - לתמוך בחוקרי הצלת היהודים מידי הנאצים במלחמת העולם השניה.

הלל שטורך, בן 80, עסקן יהודי בשוודיה, פעל יחד עם הרוזן השוודי פולקה ברנדוט (1895-1948), שנרצח ב-17 בספטמבר 1948 בירושלים יחד עם מפקד יחידת המשקיפים הצרפתיים, בהיותו בשליחות או"ם בארץ, כמתווך בין היהודים והערבים. ברנאדוט הציע תכנית ליישוב הסכסוך, שהייתה כרוכה בוויתורים מצד ישראל. במלחמת העולם השניה כיהן ברנדוט כסגן-נשיא הצלב-האדום השוודי וסייע ליהודי דניה, שנמלטו לשוודיה; לפעולות ההצלה רתם אותו הלל שטורך, שהיה במלחמת העולם השניה נציג הקונגרס היהודי העולמי בשוודיה ופעל להצלת יהודים ממחנות המוות הנאציים.

הלל שטורך, יליד לטביה, בעצמו ניצול השואה, הצליח להביא לשוודיה כ-20,000 יהודים, בהם כ-10,000 שחלו בשחפת במחנות-המוות הגרמניים.

באחרונה ציינו ידידיו ומכריו של הלל שטורך את יום הולדתו ה-80. בביתו התקבלו מאות מכתבי ברכה ותודה מהניצולים שלמענם פעל. כהוקרה על פעולות ההצלה של הלל שטורך החליט הקונגרס היהודי העולמי להקים קרן, שתיקרא בשם "קרן שטורך" ותעודד את חקר פעולות ההצלה במלחמת העולם השניה.

פעילות הקונגרס היהודי האמריקאי בקמפוסים

במלחמת לבנון ולפניה גברה השפעתן של קבוצות פרו-פלשתינאיות בקאמפוסים בארצות-הברית והתעמולה שניהלו גם בין כתלי האוניברסיטאות נגד ישראל גרמה למתיחות רבה בין ציבור הסטודנטים היהודיים והלא-יהודיים. לפחות חמש קבוצות פרו-ערביות ופרו-פלשתינאיות פועלות בתוך הקמפוסים של האוניברסיטאות והמכללות של ארה"ב והן:

הוועד נגד הפלישה ללבנון; איגוד הסטודנטים הפלשתינאים; הסתדרות הסטודנטים הערבים; ועד הסולידאריות עם הפלסתינאים, וצעירי האיחוד הסוציאליסטי.

באחרונה נרתם הקונגרס היהודי האמריקאי, לפעולה נגד התעמולה הפרו-אש"פית באוניברסיטאות. בראש ועדת הפעולה של הקונגרס היהודי האמריקאי עומדות אידית גרוס ואיילין שומן, חברות פעילות בקונגרס. הן אספו חומר רב על מלחמת לבנון ופירסמוהו בדפוס. בין היתר: האירועים שקדמו למלחמת לבנון, תולדות ה "התנחלות" הסורית והאש"פית בלבנון, כתבות, עדויות, מכתבים אישיים של חיילי צה"ל המספרים על המלחמה ועל כל הכרוך בה.
החומר, ועימו שמות חמש הקבוצות הערבית הפועלות בקאמפוסים ובין כתלי האוניברסיטאות והמכללות, נשלח לסטודנטים יהודיים ולא-יהודיים.

בדברי-הרקע לחומר נאמר בין היתר:
"התקשורת הכתובה והמשודרת, בדיווחיה על מלחמת לבנון, לא הייתה כל-כך מדוייקת ולרבים מן הסטודנטים אין די מידע על מה שהתרחש שם. כדי לדעת מה להשיב למקטגרים על ישראל ולמפיצים האשמות כוזבות, וכן כדי לקדם את פני הרעה ולעמוד בפרץ, אנו ממציאים לך חומר היסטורי כרונולוגי על האירועים שקדמו למלחמה זו וגורמיה".

הקונגרס היהודי האמריקאי, שבעבר עסק בפעילות תרבותית-יהודית בתוך הקמפוסים, על-ידי משלוח ספרים וכתבות על ההיסטוריה היהודית, סטה הפעם ממנהגו והתמסר להסברה פוליטית. יצויין כי אף שראשי הקונגרס היהודי האמריקאי, אינם תמימי דעים עם המדיניות של ממשלת הליכוד, החליטו להזים את מה שהם מגדירים כ "סילופים משוועים על מלחמת לבנון ועל חלקה של ישראל בה".

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 1045 Rue des Parlementaires, Ville de Quebec, קנדה (הפרלמנט של קוויבק - National Assembly of Quebec) | Nanakuma, Jonan-ku, Fukuoka Prefecture, Kyushu, יפן (8-19-1 - Fukuoka University) | 15 W. 16th St., ניו יורק, ארצות הברית (YIVO - Institute for Jewish Research - ייווא) | Park Ave. 1, ניו יורק (הקונגרס היהודי העולמי בשנות ה- 80) | צידון, לבנון | 2040 Bleury St., מונטריאול, קנדה (Canadian Jewish Congress - הקונגרס היהודי העולמי בקנדה (אינו קיים היום))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות