לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הקרע באגו"י עובדה קיימת

מוסר השבועון "המחנה החרדי"


מאת: נוח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד ראשון (עמוד 1) - 13/01/1983 (יום חמישי)
"הקרע באגודת ישראל הפך עבודה קיימת" - כותרת רעשנית זו תתנוסס מחר בשבועון הירושלמי "המחנה החרדי". הבטאון יספר כי הכינוס בבנייני האומה למען תיקון חוק מיהו יהודי אמנם הוביל לפילוג.

ישיבת הסיעה בכנסת, שעמדה להתכנס השבוע בוטלה. חברי הכנסת אברהם שפירא ושמואל הלפרט מצד אחד ומנחם פרוש ושלמה לורנץ מן הצד האחר פתחו בפעילות פרלמנטרית עצמאית ובתוך זמן קצר אף יגישו לכנסת בקשות שיכירו בכל פלג כסיעה נפרדת, הזכאית להקצבה מיוחדת, ייצוג מתאים בוועדות וזמן דיבור בדיונים במליאה. התפתחות זו עשוייה להשפיע על המערכת הפוליטית במדינה ועל הקואליציה.

הפלג, שבראשותו של לורינץ ופורוש, כבר קבע את מרכז פעילותו בבני-ברק, מקום מושבו של הרב אליעזר שך; ואילו הפלג האחר של שפירא - הלפרט יפעל ממרכז חדש, שיוקם בירושלים, בה מתגורר האדמו"ר מגור, הרב בונים אלתר. בקרב המפלגה כבר החל מאבק נוקב על השם "אגודת ישראל" ועל נכסי המפלגה.

הפילוג באגודת ישראל יביא גם לפילוג במועצת גדולי התורה. השבוע נעשה נסיון לכנס בדחיפות את המועצה אך ללא הצלחה. רשמית נומק הדבר בנסיעתו של אחד מחברי הנשיאות, האדמו"ר מוישניץ, לחו"ל. עתה אין ספק - כותב השבועון הירושלמי - כי תוך זמן קצר יוקמו שתי מסגרות נפרדות של מועצת גדולי התורה, שכל אחת תרחיב שורותיה ותקלוט לתוכה רבנים, אדמו"רים וגדולי התורה.

הקרע באגודה יגרום, כנראה, להופעת שתי רשימות לכנסת העשירית. כבר עתה מדובר, כי הרשימות יחתמו על הסכם עודפים ויימנעו מפגיעות והשמצות, שעלולות להביא לידי חילול שם שמים. ב "ליכוד" הציעו לכמה אישים מרכזיים באגודת ישראל להצטרף אליהם ולהקים "מסגרת חרדית" תוך הבטחת המשך הקיום של המוסדות החרדיים ושילובם של נציגי הפלג ברשימת המפלגה לכנסת. הצעה דומה הופנתה גם ממפלגות אחרות.

כינוס מרכז אגודת ישראל, שעמד השבוע להתקיים בתל-אביב, נידחה. בכינוס עמדו למסור על סקר, שנערך בידי חברת פירסום ידועה עבור אגודת ישראל במחיר של 110 אלף שקלים. בסקר, שנערך לפי מידגם מייצג של חברי המפלגה בתשעה ישובים, השיבו 22 אחוז מהנשאלים, כי אינם בטוחים, שיצביעו שוב עבור אגודת ישראל. עוד התברר, כי לוא נערכו הבחירות עתה היה מקבל כל פלג מנדט אחד. יוזמי הסקר עמדו להציג בישיבה שלא תתקיים, כנראה, את הסכנות הטמונות בהליכה נפרדת לכנסת.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד ראשון 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: שדרות שז"ר 1, ירושלים (בנייני האומה) | רחוב גשר החיים 12, ירושלים (מערכת "המחנה החרדי" בשנות ה-80) | רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות