לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אגו"י - על סף פילוג


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 8) - 01/06/1983 (יום רביעי)
הפילוג באגודת-ישראל עומד כבר על הסף, מחמת הקרע והריב במפלגה ההולכים ומחריפים. רק התערבותם של כוחות עליונים עשויים למנוע אותו.

מהו הרקע לפילוג? ימים ספורים לפני חג מתן תורה נזדעזעה חצר חסידי גור בירושלים בשל פגיעה חמורה וגסה באחד מעמודי התווך של אגודת ישראל, צאצא משושלת אדמו"רי גור, הרב הגאון פנחס מנחם אלתר, ראש ישיבת "שפת אמת" בירושלים, אחיו של האדמו"ר מגור הרב שמחה בונים אלתר, המכהן גם כיו"ר מרכז אגודת-ישראל וחבר מועצת גדולי התורה.

ראשי חצר חסידי גור ובית הדין של חסידי גור יצאו בהתקפה מוחצת להגנת כבוד התורה והחסידות, שחולל בידי "אנשי בליעל", ובמודעות שפרסמו מבטיחים הם "שלא ינוחו ולא ישקטו עד אשר יד הרשעה ושולחיה יבואו על עונשם". בשל מה יצא קצפם של חסידי גור דווקא, ולא של מפלגת אגודת-ישראל כולה, להגנת כבוד התורה והחסידות? שאלה זו שואלים חברי המפלגה מן השורה.

כידוע קיים קרע בתוך אגודת-ישראל, וביחוד בין חברי הכנסת שלה, בין האגף הליטאי (מתנגדים) לבין הפולני (חסידים). לאגף הראשון משתייכים חברי הכנסת הרב שלמה לורנץ, המקורב לנשיא מועצת גדולי התורה, הרב אליעזר מנחם שך, והרב מנחם פרוש איש ירושלים. עם החסידים נמנים הרב אברהם מוניה שפירא, יד ימינו של האדמו"ר מגור - הרב שמחה בונים אלתר - שגם הוא מכהן כנשיא מועצת גדולי התורה, ור' שמואל הלפרט.

בכמה בעיות אין תמימות דעים בין שני הפלגים בסיעת אגודת-ישראל. אחת מהן היא שאלת "מיהו יהודי" - האם יש להוסיף "כהלכה", או "לפי שולחן ערוך", וכך גם בבעיות אחרות.

באחרונה חזר מביקר פרטי וציבורי הרב פנחס מנחם אלתר בארצות-הברית. בניו-יורק נפגש הרב אלתר עם ראשי היהדות החרדית, ובתוכם גם עם האדמו"ר מליובאוויץ הרב מנחם מנדל שניאורסון. שני האישים שוחחו על הבעיות העומדות על הפרק בקרב היהדות החרדית, דיברו על חוק "מיהו יהודי" ועוד ועוד.

עם שובו של הרב אלתר, פירסם "כפר חב"ד", בטאון חסידי ליובאוויטש בישראל, ראיון בלעדי איתו. על אף שהמרואין הדגיש חזור והדגש, כי בראיון הוא מבטא רק את דעתו האישית, הוא עורר מורת-רוח בקרב חלקים שונים באגודת-ישראל.

בראיון זה הביע הרב אלתר את דעתו כי הוא בעד איחוד חרדי כללי לבחירות לכנסת, כלומר, הוא מצדד בהליכה עם פועלי אגודת ישראל ברשימה אחת. לכך מתנגדים הרב שך וחברי הכנסת המקורבים לו. הרב אלתר אמר בראיון זה, בין היתר, כי כשם שבעיריית בני-ברק הולכים אנשי אגודת-ישראל יחד עם פא"י, וגם בבורו-פארק שבניו-יורק מאוחדים כל החרדים לבחירות ברשימה אחת, כך לדעתו יש לעשות בישראל. הוא מתח ביקורת על חברי כנסת של אגודת-ישראל, שרוקנו במידה רבה את התנועה מתוכנה, הביע התמרמרות על שלא נתקבל בכנסת תיקון החוק "מיהו יהודי" שיהיה לפי "ההלכה", והתבטא בחריפות כי הייתה התנגדות מיוחדת של "הסטרא אחרא" לקבלת התיקון בחוק. הוא "מקווה כי גם ח"כ לורנץ יעשה בסופו של דבר תשובה" והודיע כי הוא מתלבט אם יש טעם בהמשך תפקידו כיו"ר מרכז אגודת-ישראל בארץ לאור מה שנעשה במפלגה. הוא גילה כי בישיבת מועצת גדולי התורה, שהוא חבר בה, הכריז כי אם תבוצע הרוטציה בין חברי הכנסת של אגודת-ישראל - הוא ברצון ישתחרר מתפקידו ויפנה את מקומו כיו"ר מרכז המפלגה לאחר. הכרזה זו באה לאחר שהושמעו טענות כי יש לקיים רוטציה גם בתפקיד זה.

הראיון היכה גלים בבני-ברק ובירושלים, ומיד החלו להתפרסם כתבי פלסתר ו "פאשקווילים" נגד הרב אלתר בנוסח קנאי בני-ברק וירושלים. חסידי גור, שכתבי הפלסתר פגעו בציפור נפשם, לא טמנו את ידם בצלחת ויצאו להשיב מלחמה שערה. כאמור, בית-הדין של חסידי גור קיים ישיבת חירום ופירסם את ההודעה "החשובה" הבאה: "לאור כתבי הבלע והשחץ שפורסמו בכתב הפלסתר והשקר המזעזע נגד מע"כ הגאון האדיר מקיים עולה של תורה בדורנו, מורנו ראש ישיבת שפת אמת שליט"א, יושב בית-דין מיוחד לגביית עדויות וראיות לברר ולדרוש של מי היתה יד הרשעה שעשתה פשע זה, ומי היו משלמיה. כל היודע, או המכיר ויש לו הוכחות, או ראיות באשר לזהות כותב כתב הפלסתר, מכוונו או שולחו - מתבקש לפנות לבית הדין למסור לו עדותו. בשבוע הבא תפורסם הודעה על מועד ישיבת בית-הדין.

הרב משה זאב פלדמן, הרב מאיר זילברשטיין והרב אברהם יוסף אייכנשטיין, המכהנים כראשי ישיבות במוסדות גור, פרסמו בשם אלפי תלמידיו של הרב אלתר בארץ ובחו"ל את ההודעה הבאה:
תורה תורה חגרי שק, על הפגיעה האיומה בדברי שקר ובלע, חסרי תקדים בשפלותם ובנבזותם, שפגעו אנשי בליעל ושולחיהם בכבוד הגאון הגדול והאדיר מגדולי ראשי הישיבות שבדורנו, מורנו ראש ישיבת "שפת-אמת" שליט"א, חבר מועצת גדולי התורה, מרביץ תורה לאלפים מזה עשרות בשנים וממקימי עולה של תורה בדורנו. אשר על דין תורתו פסק דינם כאפיקורסים ובוזי דבר ה', כמבואר בש"ס ובשולחן ערוך. לא ננוח ולא נשקוט עד אשר יד הרשעה ושולחיה יבואו על עונשם. הכותבים בלב מורתח בשם תלמידיו בארץ ובחו"ל.

בינתיים, ירושלים ובני-ברק כמרקחה, מחפשים את כותב הפלסתר או את הכותבים ושולחיהם.

חברי אגודת-ישראל מן השורה, הכואבים את כל הנעשה במפלגה, התבטאו בלשון בוטה כלפי "המדיניות" של אגודת-ישראל המשתתפת בקואליציה הממשלתית, בה הם רואים את כל הרע הנעשה במפלגתם, אמרו בלשון ברורה וחד-משמעית:
כשם ש "דב" - הליכוד חנק את המפד"ל, כך עלול הוא למעוך את אגודת-ישראל, וכדי למנוע את החניקה והמעיכה יש לעזוב את הקואליציה הממשלתית ויפה שעה אחת קודם ...

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1983
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב ראב"ד 27, בני-ברק (ביתו של הרב שך) | 770 Eastern Parkway, Crown Heights, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מגורי הרבי מלובביץ’) | רחוב יוסף בן מתתיהו 26, ירושלים (ישיבת שפת אמת, חצר האדמו"ר מגור - הרב שמחה בונים אלתר, והרב פנחס מנחם אלתר)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות