לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

לוריא תוקף את הציונים


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 11) - 19/06/1983 (יום ראשון)
1. בראיון לסוכנות טא"ס לרגל יציאת מבחר מסיפוריו, תוקף הסופר היהודי-סובייטי נטע לוריא, את הציונים והתנועה הציונית. 2. הפגנה בבירובידז’אן - אלפי תושבי המחוז היהודי האוטונומי הפגינו נגד שימוש בנשק גרעיני, בעד שלום ונגד האימפריאליזם האמריקאי והציוני. 3. גבינה כשרה למובטלים - ממשלת ארצות-הברית מחלקת לנזקקים ולמובטלים יהודים מעודפי המזון שלה גבינה כשרה למהדרין מן המהדרין.

בהתקפה שלוחת-רסן על התנועה הציונית והציונים יצא נטע לוריא (נאטע לוריע) הסופר היהודי-סובייטי היושב באודיסה.

נטע לוריא, המתקרב לגבורות (1906), נולד בכפר אוקראיני, למד בפקולטה לספרות שליד המכון הפדגוגי במוסקווה, השתתף במלחמת העולם השניה במיגור הפולש הנאצי, חיבר ספרים באידיש, רוסית ובאוקראינית, שתורגמו לשפות שונות. ספרו "הערב קוראת" זכה להערכה מפיו של הסופר הרוסי הנודע מקסים גורקי. כיום הוא חבר מערכת "סאוועטיש היימלנד" וגר בעיר אודיסה.

לאחרונה הופיע בברית-המועצות מבחר מסיפוריו בשפה הרוסית, בהוצאת "דניפרה". בעקבות אירוע זה רואיין נטע לוריא על-ידי כתב טא"ס. הראיון התקיים בכרמו של לוריא באודיסה, שם פגש הכתב את הסופר כשהוא עובד בגיזום ענפי הכרם. הכתב הופתע קצת, אך לוריא הרגיעו: "אני אוהב את עבודת האדמה," אמר, "כי באדמה טמונים השורשים שלי. נולדתי וגדלתי בכפר וצעדי הראשונים בחיים היו בעבודת האדמה.".

"זה היה לפני ששים שנה," הוסיף לוריא, "ומזה חמישים שנה אני עובד עבודה ספרותית, מפרסם ספרים בשלוש שפות שזכו להפצה ביותר ממליון עותקים".

לוריא סיפר לכתב, כי בכל פעם שהוא פותח את יום העבודה שלו ליד שולחן הכתיבה עולה בראשו "המחשבה על העם הסובייטי, על יצירתו, על מאבקו לשלום העולם, על חדוות החיים שלו, על אחוות הרעים שבו." מחשבות אלו, אמר, הוא ממחיש בספריו. ובכך הוא נותן "תשובה מוחצת לאלה החיים במערב ומגינים כביכול על זכויות האדם ומוציאים לעז ודיבה על ברית-המועצות".

כאן ציין לוריא, כי לדאבונו הגדול "דווקא היהודים הציונים מצטיינים בתפקיד מכוער זה. הם הוכיחו כי הם שונאים בנפש של ארצנו ועמנו, ברה"מ והעם הסובייטי. בעבר ניסו הציונים והציונות להסוות את שנאתם לברית המועצות ולעם הסובייטי במסכות שונות - אמר לוריא, אך באחרונה נפרצה הגדר והם הורידו את המסכות מפניהם והראו את פרצופם האמיתי, הבריוני והפשיסטי".

לוריא שלח את ברכתו החמה ל "ועד האנטי-ציוני של החברה הסובייטית" (כזכור הוקם "ועד" זה לפני כמה חודשים ובראשו עומד הגנרל היהודי-סובייטי בדימוס, דוד דרגונסקי). לדעת לוריא, "ועד" זה ימלא תפקיד ממדרגה ראשונה "במלחמה נגד האידיאולוגיה הכוזבת, התוקפנית והאגרסיבית של הציונות הבין-לאומית הלאומנית ומגיניה".

את הראיון עם כתב טא"ס, שפורסם בעיתונות הסובייטית בהבלטה, מסיים נטע לוריא בדברים אלה: "אני מקווה כי הציונות לא תצליח למנוע את זריחת השמש מתוך האמת שלנו ולא תוכל להסתיר את קרניה ... כן לא יעלה בידה לעצור את גידול העשב בשדות הירוקים שלנו ואת לבלוב העצים בגנים, כי אנו מגדלים פירות של שלום ומחנכים את דורנו ברוח זו. לא ברוח השנאה, הלאומנות והגזענות; את התפקיד המכוער הזה ממלאה הציונות הבין-לאומית בישראל ובעולם כולו".

דפים בנושא:


הפגנה בבירובידז'אן

נייט (לא) למלחמה גרעינית! שלום לעולם! בושה וחרפה לאימפריאליזם האמריקאי ולציונות הבין-לאומית !" בסיסמאות ובכרזות ברוח זו הפגינו אלפי תושבי בירובידז'אן היהודים נגד מלחמה גרעינית ובעד שלום העולם, מוסרת העיתונות הסובייטית.

הנואמת המרכזית באסיפת המחאה נגד המלחמה הגרעינית היתה התופרת בבית-חרושת לגרבים וטריקוטז' ק. ארנופולינה, אם לשני ילדים, חברת מועצת העיר וחברת מרכז המפלגה הקומוניסטית. במלים חריפות גינתה את האימפריאליזם האמריקאי ואת הציונים בישראל, האשימה אותם בהוצאת דיבה על ברית-המועצות ודרשה מהם לחדול מ "לקשקש" על רדיפות יהודי ברית-המועצות ולהפסיק לאיים על שלום העולם במלחמה גרעינית, כי האנושות כולה זקוקה לשלום. "הלאה המלחמה ויחי השלום, סלקו את ידיכם מן השלום", קראה בסיום.

ס.ב. גרינברג, חייל משוחרר ממלחמת העולם השניה ומנהל מסגריה בבירובידז'אן, אמר: "אנו, ותיקי המלחמה, מגנים את הנשק הגרעיני שפיתחו האימפריאליסטים האמריקאים. נושיט יד לשלום לאלה השואפים ודורשים את פירוק הנשק הגרעיני, המסכן את שלום העולם".

גבינה כשרה למובטלים

ממשלת ארצות-הברית מחלקת לנזקקים ולמובטלים יהודים מעודפי המזון שלה גבינה כשרה למהדרין מן המהדרין.

לראשונה מאז החלה ממשלת ארה"ב בחלוקת עודפי מזון לנזקקים ולמובטלים עשתה ממשלת וושינגטון סידורים מיוחדים לחלק לנזקקים שומרי מצוות גבינה כשרה למהדרין, שיוצרה במחלבות הגדולות מעודפי החלב המצויים במחסני הממשלה הפדראלית.

בשלב זה תוגבל החלוקה לנזקקים הגרים באיזור המטרופוליטני ניו-יורק.

"בתפוצות" עלון של הקונגרס היהודי העולמי בירושלים המוסר את הידיעה, יודע לספר כי הרב דוד כהן, הממונה על החלוקה, אומר כי בשלב זה יחולקו כ-18,000 ק"ג גבינה כשרה ל-7500 נפש. עוד מסר, כי מועצת ארגוני הסעד היהודיים, שהשתדלה למען ביצוע הפרוייקט, תישא בהוצאות נוספות בסך 30 סנט לק"ג גבינה - הוצאה הנובעת מכך שייצור גבינה כשרה עולה יותר מאשר ייצור גבינה אחרת.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Birobidzhan, בירוביג’ן | רחוב ז’בוטינסקי 21, ירושלים (מערכת עלון בתפוצות) | אודסה, אוקראינה | ניו יורק, ארצות הברית
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות