לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הקאפו שהתעשר מהשואה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 8) - 27/03/1983 (יום ראשון)
מיון מהיר:
כספי השילומים
מאמר
דברים
1983
באמריקה גם זה קורה: שלטונות ארה"ב, במקום לחפש את העבריין, מחפשים את הקרבן שלו.

המדובר ביהודי בשם לוסיין קולזמינסקי, ניצול השואה, שניצל את קשריו עם חברים מתקופת השואה, קיבל את כספי השילומים שלהם והפקידם על שם בנו בבנק שוויצרי. "התפוצות" - עלון הידיעות של הקונגרס היהודי העולמי - (ההנהלה הישראלית בירושלים), מוסר את סיפורו המלא של הנוכל הזה.

לוסיין קוזמינסקי, לפי "התפוצות", היה קאפו ראשי במחנה הגרמני גרוס-רוזן והגיע לארה"ב בסוף שנות הששים ונהפך ליועץ לענייני שילומים. הודות לקשריו עם ניצולי השואה מסרו לו אלה את הטיפול בתביעות השילומים שלהם מגרמניה. הוא הצליח להונות אלפי ניצולי שואה בארצות שונות, בסכומים שהגיעו לפי הערכה שטחית בלבד - ליותר ממיליון דולר. קוזמינסקי נאסר, הועמד לדין ונידון ל- 21 שנות מאסר. כעת הוא מרצה את ענשו בבית-כלא באמריקה, אבל הכסף נעלם ואיננו.

לאחר חקירה התברר כי הכספים שמורים בבנק שוויצרי, בחשבון על שם בנו של קוזמינסקי. שלטונות שוויץ הסבירו בתשובה על הפנייה, כי הדרך היחידה שבה אפשר להניח יד על הכסף, אם אחד מבין 3000 הקרבנות של קוזמינסקי הוא עתה אזרח שוויצרי או היה כזה בעבר. אדם כזה יוכל להגיש תביעה לבית-המשפט השוויצרי ולהניעו לפתוח את החשבון של בנו.

כאמור, עתה מחפשים שלטונות ארצות-הברית ניצול שואה שנפל קורבן לנוכל קוזמינסקי שיוכל להביא לידי פתיחת החשבון בשוויץ, כדי להחזיר את הכספים לאלה שהאיש הונה אותם.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: שוויץ | ארצות הברית | רחוב וושינגטון 4, ירושלים (הסניף הירושלמי של הקונגרס היהודי העולמי)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות