לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

לוח תשמ"ד - מפולין


מאת: נח זבולוני - עורך עולם יהודי
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 5) - 29/01/1984 (יום ראשון)
מיון מהיר:
לוח לשנת תשמ"ד - 5744 (1983-1984) בשלוש שפות - עברית, אידיש ופולנית - הופיע בוורשה, בירת פולין, בהוצאת ועד הקהילות היהודיות החרדיות בפולין. על הופעת הלוח פירסם השבועון היהודי "פאלקס שטימע".

הלוח, המפואר הודפס על נייר משובח והוא מכיל 150 עמוד, מהם 117 בשפה הפולנית, כנראה לפי בקשת היהודים שאינם שולטים באידיש ובעברית. בחלק העברי כלולים בלוח כל מועדי ישראל, וחגיהם, חודשי השנה, זמן הדלקת נרות, תפילות, אל מלא רחמים ואמירת קדיש. כן ציינו בחלק העברי תאריכים היסטוריים של אירועים בחיי היהודי, כמו מרד גטו ורשה, מרד גטו ביאליסטוק ויום השואה.
יצויין, כי ועד הקהילות החרדיות בפולין מאגד בתוכו 19 קהילות יהודיות בערים וארשה, בולסק-ביאלה, ביטוס, צ'נסטוחוב, גליניץ, אקטוביץ, קראקוב, ליגניץ, דז'רזוניוב, לובלין, לודז', סוסנוביץ, שצצ'ין, שוויצ'ניץ, טארנוב, וולבזיק, וורוצלאב, זגוזלאץ וזארי.

בחלק הפולני, שהוא חלק הארי של הלוח, יש הסבר קצר על החגים היהודים לדתיים. לודוויג אוברלנדר, משה שור ושמעון הוברבנד מעלים בהקדמה דמויות יהודיות מן העבר, מלגזטה נאימסקה סוקרת את החגים היהודיים; עוד בלוח: סקירות על בית-הכנסת העתיק על-שם הרמ"א בקרקוב (אגנישקה בויארסקה, אליזבטה צלוגאש ואוגניוש דודה), ופרקים מן המדרש בתרגום פולני (מיכאל פרידמן).

18 עמודים בחלק הפולני הוקדשו לאישים יהודיים מכל הדורות, רבנים, סופרים, משוררים, ציירים, שחקנים, היסטוריונים, מו"לים, עסקני ציבור, לוחמי חופש, לוחמים בנאצים, מחזאים, מלחינים, מנצחים, מחנכים, פילוסופים, ממציאים, רופאים וכו'.

בלוח צויינו גם אירועים חשובים שארעו אשתקד, כמו חנוכת בית-הכנסת נוז'יק, הסרת הלוט מן המצבה הסמלית של יאנוש קורצ'אק, שהוקמה בבית-העלמין היהודי ברחוב גנשה, בוורשה, פירסום השיר בפולנית שכתב המשורר היהודי-פולני ולדיסלב שלנגל על דרכו האחרונה של יאנוש קורצ'אק; שיקום בית-העלמין היהודי בפולין, שידורים ברדיו הפולני על החגים היהודים ומשמעותם, פתיחת מטבח כשר משוכלל בעיר קטוביץ. כן מדווחים בלוח על האיגוד החברתי-תרבותי של יהודי פולין, על השבועון "פאלקס שטימע", המכון ההיסטורי היהודי בווארשה, ועל ספרים בשפה הפולנית בנושאים יהודיים, כן יש בלוח פירושים ודברי הסברה בשפה הפולנית על חגים ומועדים יהודים ועל מאורעות בתולדות העם היהודי.

בלוח המפואר חלו השמטות מצערות. למשל, לא הוזכר בו מפקד מרד גטו ורשה מרדכי אנילביץ, לא הוזכר הסופר אלתר קציזנה, שעונה למוות בידי אוקראינים בשואה, ויבל"א יצחק בשביס זינגר, חתן פרס נובל לספרות. כן יש בו כמה אי-דיוקים. למשל, כתוב שמעון אנסקי וצריך להיות שלמה אנסקי (הפסבדונים של שלמה רפופרט). התמונה של מנחם קיפניס התחלפה בזו של אגו ארוין קיש והתמונה של פרץ במשה מונטיפיורי. אך אלה פכים קטנים בלוח הגדול והחשוב הזה לשארית הפליטה בפולין.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1984
המאמר הוא חלק מעמוד בעריכת נח זבולוני, בו רוב הכתבות (לבד מאלו בהם צויין אחרת), נכתבו ע"י רנ"ז

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Twarda 6, ורשה, פולין (ועד הקהילות היהודיות בפולין) | 5 Nowogrodzka, ורשה, פולין (מערכת פאלקס שטימע (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות