לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

פולנים מנציחים זכר יהודים


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 13) - 13/03/1984 (יום שלישי)
אנדרטה לזכר בתי-העלמין היהודיים שנהרסו במלחמת העולם השניה בפולין הקימה הסופרת הפולניה מוניקה קרייבסקה, בצורת אלבום צילומים של בתי-קברות ומצבות יהודיים בתקופות שונות בפולין.

אלבום בשם "תקופת האבן" (בפולנית "צאס קאמייני"), בשלוש שפות - פולנית גרמנית ואנגלית - הופיע בהוצאה הממשלתית "אינטרפרס" בוורשה.

מוניקה קרייבסקה ובעלה סטאניסלב, עברו במשך שנים רבות לארכה ולרחבה של פולין, כשעל גבם תרמיל ובו מכשיר צילום כבד. הם הגיעו עד למקומות הנידחים ביותר, כדי להנציח את בתי-הקברות והמצבות היהודיים שעודם קיימים ואת השרידים שנותרו מן המצבות ובתי-העלמין שהרסו הגרמנים במלחמת העולם השניה ואחריה. בעבודת נמלים של שנים, בתוך מסירות ואהבה לשליחות שקיבלו עליהם, נוצר האלבום "תקופת האבן", המכיל 165 תמונות וצילומים של בתי-קברות ומצבות יהודיים.

בהקדמה לאלבום כותבת הסופרת הפולנית, כי היא טרחה ועמלה קשה כדי להגיש לקורא, במיוחד בן הדורות הבאים, את הסמליות שבבתי-עלמין יהודיים, במצבות ובציורים שעליהן ואת קשרן לרוח המסורת ולהיסטוריה היהודית.

לאחר מלחמת העולם השניה נשארו בבתי-עלמין רבים, אלה שלא נהרסו כליל על-ידי הגרמנים, רק עקבות של מצבות, שעשבים שוטים כיסו אותן. במשך השנים נהפכו רבים מבתי-העלמין לפארקים, לאיצטדיונים או לשכונות מגורים. יהיו בהם כאלה שבני הדורות הבאים יוכלו להכיר מהם רק באמצעות האלבום.

מוניקה קרייבסקה ציינה ליד כל מצבה את תאריך הקמתה ואת הסגנון שלה (גוטי, בארוקי, רנסאנסי, אקספרסיוניסטי וכו') וצירפה לכל אחת ציטוטים מתאימים מן התנ"ך ומקטעי שירה של משוררים ידועים כמו יצפריאן קמיל נורוויד (1821-1883) משורר, פסל והוגה-דעות פולני שחי בפריז, אנטוני סלומינסקי (1895-1976), משורר סופר ומבקר פולני, ממוצא יהודי, שהקדיש יצירות רבות לעיירה היהודית במיוחד לאחר השואה, ואחרים, בהם המשורר הסובייטי יהודי אליהו רייזמן, ארנולד סלוצקי, אננה קמיינסקה, ייזי פיצובסקי, ופיוטר מטיבייצקי.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1984

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Aleja Stanow Zjednoczonych 53, ורשה, פולין (Interpress Publishers)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות