לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

האדמו"ר ומצוות שילוח הקן


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 8) - 26/06/1983 (יום ראשון)
כלי התקשורת לא דיווחו על אחד האירועים המעניינים בזמן ביקורו של האדמו"ר מסאטמר בישראל. אירוע זה היה קיום מצוות שילוח הקן.

כידוע נאמר בתורה (דברים כ"ב, 6, 7): "כי יקרא קן-ציפור לפניך בדרך, בכל עץ או על הארץ, אפרוחים או ביצים והאם רובצת על האפרוחים או על הביצים, לא תקח האם על הבנים, שלח תשלח את האם ואת הבנים תיקח לך, למען יטב לך והארכת ימים". התורה ציוותה לשלוח את האם לחופשי למען תוכל להביא עוד ציפורים לעולם, לבל ייכחד מין זה מן העולם, כך ביקשה התורה לנטוע בלב האדם את מידת הרחמים על כל בריה ובריה.

אפשרות לקיים את מצוות שילוח הקן נדירה למדי וחסידי סאטמר רצו לזכות בה את רבם.

חסיד סאטמר, ר' דן שוורץ, היושב בירושלים, התמחה במצוות "שילוח הקן" וגם חיבר ספר ושמו "קן-ציפור". לפי ההלכה אפשר לקיים את מצוות שילוח הקן רק אם הקן איננו ברשות היחיד והוא בגדר הפקר. דן שוורץ דאג לכך, שיימצא קן הראוי לקיום המצווה ובשעה היעודה התאספו מאות חסידים כדי לראות במחזה: האדמו"ר מסאטמר, ר' משה טייטלבאום, לקח מקל ארוך וקישקש בקן - והציפור שולחה. אז עלה הרבי הזקן על סולם גבוה, ששני גברתנים מאנשי הפמליה שלו החזיקו בו בכוח. הרבי לקח את הביצים מן הקן וירד, כשפניו קורנות וכל הקהל פרץ בשירת "ימים על ימי מלך". לאחר קיום המצווה נכנס האדמו"ר לביתו של דן שוורץ והוא וחסידיו הסבו לשולחנות ערוכים בכל טוב ושתו לחיים.

יש לציין, כי במצווה נדירה זו זיכה דן שוורץ גם את האדמו"ר הקודם, רב יואליש טייטלבוים בעת ביקורו בארץ.

תגובה

בתאריף 29/07/1983, במדורו של חיים באר בשבועון "דבר השבוע" הנושאת את השם "הקץ המגולה", תחת כותרת משנה "האם והבנים", קיימת התייחסות לכתבה זו של נח זבולוני:

... כשבוע אחרי שהבאתי הביתה את ספרו של טייכטל נסעתי לבני-ברק לשלם למו"ס את יקר חסדו. השתהיתי בחנות וחיזרתי על המדפים. באקראי מצאתי את "ספר שילוח הקן, של ידידיה ברנסדורפר, העוסק במצווה איזוטרית ותמוהה זו שהעסיקה באחרונה את חוגי החרדים ואף נתפרסמה עליה ידיעה בלעדית ב "דבר" מאת נח זבולוני.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1983
כתבתו של חיים באר בדבר השבוע בתאריך 29/07/1983 הנושאת את השם: הקץ המגולה והמתייחסת לכתבה זו

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: ירושלים (שכונות חרדיות)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות