לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ר"ע בית-לחם, שה"ח של נטורי קרתא ועורך "אל-פג'ר" נועדו בעניין בינאום ירושלים


מאת: נח זבולוני סופר "דבר"
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 14) - 02/05/1984 (יום רביעי)
מיון מהיר:
דבר - חדשות
1984
אליאס פרג' ראש עיריית בית לחם, "שר החוץ" של נטורי קרתא, הרב משה הירש וחנא סניורה, העורך הראשי של העיתון הערבי "אל פאג'ר" נפגשו יחד בסוף השבוע שעבר, כדי לשכנע את ראשי העדה המוסלמית להצטרף להכרזתו האחרונה של האפיפיור יוחנן פאולוס השני של ירושלים כעיר בין-לאומית.

הפגישה התקיימה ביום ששי במשרדו של ראש עיריית בית לחם, ומטרתה היתה להפיץ את רעיון בינאום ירושלים ברבים ולמצוא לו תומכים בחוגים שהתנגדו לו עד עתה. כזכור, בהצבעה באו"ם על בינאום של ירושלים הצביעו כל מדינות ערב נגד, ורק מדינה אחת ערבית הצביעה בעד.

בפגישה הסביר הרב הירש לנוכחים, שמכיוון שירושלים עומדת במרכז הסכסוך היהודי-ערבי ומונעת משני הצדדים מלבוא לידי הסדר ופתרון צודק, מן ההכרח להוציא את ירושלים מ "משחק" הזירה "הפוליטית ציונית" ולהכריז עליה כעל עיר בין-לאומית לכל דבר, ולהפכה ל "אכס טריטוריאלית".

הרב הירש הציע לקיים פגישה משולשת בין אפוסטול (שליח) הוותיקן בירושלים, האב קרלו קוריס, המופתי הירושלמי, סעד עדין אל-עלאמי ונציג היהדות החרדית (קרי "נטורי קרתא"), הרב משה הירש, שיכריזו יחד על תמיכתם בהצהרת יוחנן פאולוס השני. כדי לממש את הרעיון, נפגש הרב הירש שלשום עם חבר המועצה המוסלמית העליונה פייסל חוסייני, העומד בראש המכון לחקר ערב בירושלים, והוחלט שחוסייני יעלה את הנושא באסיפה החודשית של המועצה המוסלמית, שתתקיים בקרוב בנשיאותו של המופתי הירושלמי. חוסייני ינסה לשכנע את המועצה לוותר על הדגל הערבי המתנוסס בעיר העתיקה של ירושלים ולהניף במקומו דגל האו"ם.

מקור הכתבה

[המקור כפי שנשלח ע"י נח זבולוני]

אליאס פרג' ראש עיריית בית לחם, "שר החוץ" של נטורי קרתא, הרב משה הירש וחנא סניורה, העורך הראשי של העיתון הערבי "אל פאג'ר" המופיע במזרח ירושלים, נפגשו יחד בסוף השבוע , על מנת לשכנע את ראשי העדה המוסלמית להצטרף להכרזתו האחרונה של האפיפיור יוחנן פאולוס השני על ירושלים כעיר בינלאומית.

הפגישה התקיימה ביום הששי במשרדו של ראש עיריית בית לחם שמטרתה היתה להפיץ את הרעיון של בינאום ירושלים ברבים ולמצוא לו תומכים בחוגים שהתנגדו לו עד עתה. כזכור, בהצבעה באו"ם על בינאום של ירושלים הצביעו כל מדינות ערב נגד, ורק מדינה אחת ערבית הצביעה בעד.

בפגישה הסביר הרב הירש לנוכחים, כי מכיוון שירושלים עומדת במרכז הסכסוך היהודי-ערבי ומונעת משני הצדדים מלבוא לידי הסדר ופתרון צודק, לכן יש מן ההכרח להוציא את ירושלים שהיא מקודשת לשלוש הדתות ממשחק הזירה הפוליטית ציונית ולהכריז עליה כעל עיר בינלאומית לכל דבר, ולהפכה ל "אקסטרה טריטוריאלית" ... ולתושביה בלי הבדל דת וגזע להעניק דרכוני האו"ם ולתת להם זיהוי בינלאומי ...

בכדי להגשים רעיון זה העלה הרב הירש שלוש אפשרויות והן: ירושלים תעמוד תחת חסות האו"ם, את ירושלים ינהלו נציגים שיהיו מקובלים על 3 הדתות, או להכריז עליה כעל עיר פרזות ...

הרב הירש הציע לקיים פגישה משולשת בין אפוסטול (שליח) הוותיקן בירושלים, האב קרלו קוריס, המופתי הירושלמי, סעד עדין אל-עלאמי ונציג היהדות החרדית קרי "נטורי קרתא", הרב משה הירש ויחד יכריזו על תמיכתם בפאולוס השני כי ירושלים היא עיר בינלאומית. בכדי לבצע את הרעיון, נפגש ביום השני (שלשום) הרב הירש עם חבר המועצה המוסלמית העליונה פייסל חוסייני, העומד בראש המכון לחקר ערב בירושלים, והוחלט כי חוסייני יעלה את הנושא באסיפה החודשית של המועצה המוסלמית, שתתקיים בקרוב בנשיאותו של המופתי הירושלמי ולשכנע לוותר על הדגל הערבי המתנוסס בעיר העתיקה של ירושלים ובמקומו להניףאת דגל האו"ם, וזה הכל כדי להוריד את הדגל הכחול לבן הציוני ...

בפגישה במשרדו של אליאס פרג' עמד הרב הירש בתוקף על תביעתו להעביר את המקומות הקדושים היהודים כמו הכותל המערבי ואחרים מהאפוטרופסות היהודית ציונית לידי יהודים שלא נדבק בהם שמץ של ציונות, קרי: נטורי קרתא ... ובכך אפשר לישם את התכנית של הפיכת ירושלים לעיר בינלאומית ומרכז רוחני עולמי, ולא תשמש כעיר בירה של איזו מדינה שהיא ...

כזכור לפני 37 שנה (1947) ערב קום המדינה, פנו ראשי העדה החרדית בירושלים בתזכיר שהיה חתום על ידי הרב יוסף צבי דושינסקי, רבה הראשי של העדה החרדית בירושלים, אל מזכיר האומות המאוחדות בלייק סקסס, ובשם 60 אלף יהודים חרדים בירושלים המתנגדים שירושלים תיכלל במדינה היהודית ושתושביה ייהפכו אוטומטית לנתיני המדינה היהודית, וביקשו שירושלים תהא איזור בין לאומי תחת חסות האו"ם עם אוטונומיה שלמה ושתושביה יהיו תושבים חפשים של האיזור הבין לאומי של ירושלים.

גם מנהיגי "נטורי קרתא" דאז הרב עמרם בלוי והרב אהרן קצנלבוגן שיגרו תזכיר דומה למזכיר האו"ם וביתר פירוט הביעו את התנגדותם להקמת המדינה היהודית ציונית ובפטיציה ששלחו פנו אל האו"ם ודרשו:
"לקבל ולהוציא לפועל את ההחלטה שלפיה תהיה ירושלים כולה עיר הקודש, נתונה גם להבא לחסות בינלאומית, ושהיא תוסיף להיות עיר שבה יוכלו היהודים החרדים לחיות בחופש ובעצמאות, לאשר את העובדה כי להבא נהיה אנו היהודים החרדים נתונים לחסות הא"ם ונקבל פספורטים של האו"ם. אנו דורשים שהאו"ם ימנה מיד אדם אחראי או אנשים אחראים מבין חבריו, שמתפקידם יהיה לשמור על הזכויות והאינטרסים של היהודים החרדים בארצנו הקדושה".

בסוף התזכיר נאמר:
"לבנו סמוך ובטוח כי בתבונתכם ונסיונכם הרב תבינו ללבנו הדואג ותיטיבו להבין מה שלא אמרנו במפורש יותר ושאיננו יכולים להביע זאת. העובדה שאנו נאלצים לפנות בקריאה זו מדברת בעדה" ...


הערות על גירסת המקור: באופן כללי הכתבה המקורית די דומה לגירסה המודפסת, אך מהווה גירסה חלקית בלבד שלה. כל נושא פניית נטורי קרתא למזכיר האו"ם בזמן הקמת המדינה בדרישה לבינאום ירושלים הושמטה - מסמך נדיר שחבל שלא היה מקום לפרסמו.

בנוסף שינתה הגירסה המודפסת את "הבדיחה" של נח זבולוני להפוך את ירושלים לעיר "אקסטרה טריטוריאלית", ובמקום זה נכתב "אקס-טריטוריאלית" (שכמובן נכון עובדתית). כמו כן הושמטו לחלוטין נושא דרכוני האו"ם לתושבי ירושלים (נושא שנטורי קרתא פעלו רבות לאמצו), וכן 3 האלטרנטיבות שהעלה הרב הירש לבינאום ירושלים.
- אלי זבולוני




© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1984
לחצו לפתיחת המסמך
מקור הידיעה מודפס במכונת כתיבה ע"י נח זבולוני

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: ירושלים (ירושלים המזרחית, מערכת אל פאג’ר (משוער)) | Manger Square, בית לחם, פלשתין (עיריית בית לחם) | רחוב עין יעקב 37, ירושלים (ביתו של הרב משה הירש (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות