לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

זכות בחירה למוסדות הקהיליה נשללה מנשים יהודיות ב ... פולין


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 10) - 15/07/1984 (יום ראשון)
בשעה שבמדינת ישראל, גם בימי שלוט אגודת-ישראל בכיפה. נשים משתתפות בבחירות לכנסת, לעיריות ולכל המוסדות והארגונים הציבוריים הנבחרים, ונאמני "תורה ועבודה" של מפד"ל אך דורשים לשלוח נשים למועצות הדתיות הנאמנות, הרי בפולין הקומוניסטית נשללה זכות הבחירה מנשים למוסדות הקהילות היהודיות, מטעמי "ההלכה היהודית".

בכמה מתוך 19 הקהילות היהודיות הקיימות בפולין התקיימו באחרונה בחירות להנהלת הקהילה. בשבועון היהודי "פאלקס שטימע", היוצא בוורשה, נמסר, כי בלודז, נערכו הבחירות לאחר שיו"ר הקהילה, קינד, התפטר מתפקידו בגלל גילו המופלג ובריאותו הרופפת. להנהלה החדשה נבחרו עו"ד נאדל, מינץ וגולדברג. באסיפת הבחירות נוכח גם נציג לענייני דתות בפולין, שהבטיח כי הממשלה תסייע לשיקום בתי-הקברות היהודיים ואף הקציבה מליוני זלוטים למטרה זו.

המענין הוא שחברים רבים בקהילה היהודית בלודז' הביעו באסיפה זו את מחאתם החריפה על שנשללה מנשיהם זכות הבחירה מטעמים דתיים. הם טענו כי במאה ה-20 אין מקום לדעות קדומות כאלו.

גם בקטוביץ התקיימו הבחירות להנהלה החדשה של הקהילה היהודית ונציג המחוז של המשרד לעניינים דתיים, פייטרובסקי העלה באסיפה את בעיית בתי-העלמין היהודיים והבטיח את המשך התמיכה של השלטונות בשיקומם. פליקס ליפמן, חבר הקהילה היהודית בקאטוביץ, מסר על השיפורים שחלו באחרונה באורח-החיים הדתי של יהודי המקום" בבית-הכנסת היחיד בעיר הוכנסו שכלולים, הותקנה תאורה מתאימה, מקפידים על נקיון המקום ובכל יום שבת מתקיימות שם תפילות בציבור. לאחר התפילה עורכים המתפללים "קדושא רבה".

לאחר בחירת ההנהלה הוזמנו הנוכחים לארוחת צהרים כשרה למהדרין מן המהדרין, במטבח הכשר של מועדון האיגוד היהודי החברתי והתרבותי במקום.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1984

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: pomorska 28, לודז’, פולין (משרדי הקהילה היהודית) | ul. 3 Maja 16, קטוביץ, פולין (הקהילה היהודית בקטוביץ) | 5 Nowogrodzka, ורשה, פולין (מערכת פאלקס שטימע (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות