לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אגודת-ישראל: החטא ועונשו


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 29/07/1984 (יום ראשון)
מיון מהיר:
מפלגות דתיות
ש"ס
1984
מפה פוליטית חדשה הולכת ונרקמת בריכוזי הציבור החרדי בארץ, שהגיע לפיצול ולפילוג, ועתה כנראה הוכשרה השעה למפגשים פוליטיים בתוכו, שזה שנים רבות לא נראו כריאליים וכמעשיים.

כל התפרים נפרמו וכל הגדרות נפרצו, כדי למוסס מסגרות פוליטיות, עדתיות וסיעתיות במחנה הזה. עתה כל אחת משלוש הרשימות לכנסת - ש"ס, אגודת-ישראל, ומורשה (מצד - פא"י) - יוכלו לנהל ביניהן מו"מ להקמת בלוקים טכניים וגופים פרלמנטריים חדשים. שיתייצבו יחדיו בשבועות הקרובים שבהם יתנהלו משאים-ומתנים קואליציוניים הן עם המערך והן עם הליכוד.

תבוסתם של חצרות האדמו"רים (אגודת ישראל) בולטת ביתר שאת מול הצלחתה המרשימה של תנועת ש"ס, שנהנתה מתמיכתם של הרב אליעזר מנחם שך ועמיתו ה "סטייפלר" הרב ישראל יעקב קנייבסקי (בהכוונתם הצביעו אלפים רבים מבני אשכנז בעד הרשימה הספרדית). התבוסה היא כה קשה, שכנראה נציגם היחיד, ח"כ אברהם שפירא מנהל מו"מ עם איש פא"י, חסיד נלהב, אברהם ורדיגר, שנבחר לכנסת מטעם הרשימה הציונית הקיצונית מצ"ד (מורשה), שבראשה עומד ח"כ הרב חיים דרוקמן, על פרישה ממורשה והקמת סיעה מאוחדת עם ח"כ אברהם שפירא.

חצר גור פזלה זה כבר לעבר אברהם ורדיגר ואף מהלכות כל העת שמועות כי זכה לאמונו של האדמו"ר מגור. עם-זאת ברור ומובן, שהשפעתו של הרבי מגור על ח"כ מנחם פרוש, השני ברשימת אגודת-ישראל, שנבחר לכנסת, היא מעטה ביותר ואין להניח כי לא יושפע מעמדת הרב אליעזר מנחם שך נגד חצר גור, כך שבכל מו"מ קואליציוני יישמע להוראותיו של הרב שך. ייתכן אף כי ייצמד לש"ס, שתהיה, יחד עם הרב מנחם פרוש, הסיעה השלישית בגדלה בכנסת, בעלת חמישה מנדטים. ממילא עמדת המיקוח תהיה טובה ונוחה יותר.

תנועת ש"ס, שהצליחה לחדור בתוך זמן קצר ביותר כמעט לכל אזורי הבחירה בארץ, צברה עוז ותנופה כדי לממש את מאווייו של העומד בראשה, הרב הראשי לשעבר הרב עובדיה יוסף, ולהגיע לשליטה במשרד לענייני דתות. כך תהיה לה השפעה מכרעת על מועצת הרבנות הראשית, על בחירת דיינים ועל מינויים והיא תכריע במינוי רבנים בערים ובהתיישבות.

הרב יוסף עדיין אינו מוכן להשלים עם הדחתו מכס הרבנות הראשית ומחפש כל דרך לגמול ליריבו, הרב הראשי הספרדי הנוכחי, הרב מרדכי אליהו, שתפס את מקומו, בעידודו של השר משה נסים, איש הליכוד. נסים יזם את החלפתו של הרב עובדיה יוסף ברב מרדכי אליהו, משום שהרב עובדיה יוסף עלה על מקום אביו של השר נסים, הרב יצחק נסים ז"ל.

גם בבני-ברק, מעוזם של הליטאים באגודת ישראל, שהצביעו, כאמור, בעד ש"ס, התקבלה בהפתעה הצלחתה של רשימת ש"ס. אף שראשי ש"ס הבטיחו לרב שך לפעול בכנסת ובכל מו"מ קואליציוני רק בהסכמתו ולפי הוראותיו, כבר אומרים יודעי דבר כי הרב יוסף מבקש לשמור על עצמאות ספרדית מוחלטת בכל הנוגע להנהגת תנועת ש"ס. קשה להניח כי הרב יוסף, יזכה לתמיכה בלתי מסוייגת ברחובות בני-ברק. גם הרב שך וגם "הסטייפלר", הרב קנייבסקי, דעתם לא היתה נוחה מעולם מפסקיו ומהשקפותיו של הרב יוסף.

באמצעות תנועת ש"ס, אומרים, שואף הרב יוסף להשיג שליטה וכוח בציבור הישראלי וזה אינו עולה בקנה אחד עם השקפת-עולמם של החוגים הליטאיים באגודת-ישראל, שתמכו ברשימתו. חוגים ליטאיים אלה ביקשו באמצעות ש"ס, לנגח את אגודת-ישראל, בעיקר את הפלג החסידי שבה ובמיוחד חצר גור. בכך רצו להוכיח מי "המוביל" באגודת ישראל. ואמנם תוצאות הבחירות הוכיחו, כי אלמלא הלכו החסידים בבחירות לכנסת כסיעה עצמאית, ואלמלא היה הרב מנחם פרוש עומד במקום השני וזוכה לתמיכתו הברורה של הרב יוסף שלום אלישיב מירושלים, הפוסק המובהק בציבור החרדי, היו בקושי עוברים את אחוז החסימה. עתה הרב פרוש רואה עצמו חפשי מלחצים של החוג החסידי - הוא יושב בכנסת בזכות הרב אלישיב ועוד ראשי ישיבות שתמכו בו בגלוי ולא בחסד החסידים. משמע, הוא יכול בהחלט להשמע להוראותיו של הרב שך ולהתקשר עם ש"ס.

הלך-הרוחות בבני-ברק ובחוגים הליטאיים בירושלים הוא, כי יש לנצל את תוצאות הבחירות, שעל פיהן המערך, אם ברצונו להקים ממשלה קואליציונית, יזדקק לש"ס כסיעה מוגדלת עם הרב פרוש. בחוגים אלה גורסים, כי יש לנהל מו"מ שקט על השתתפותם של ש"ס ופרוש בקואליציה זו.

הצהרתם של ח"כ אמנון רובינשטיין מ "שינוי" וח"כ שולמית אלוני מר"ץ כי מוטב קואליציה משותפת עם הדתיים ובלבד שהליכוד יסולק מהשלטון, יש בה יותר מרמז בדבר נכונותם להתפשר על ענייני דת. יש הגורסים כי נסיון שתי קדנציות של הליכוד עם הדתיים מלמד שאפשר להנמיך את קולם של מתנגדי הדת, כפי שהיו ה "ליברלים" בליכוד, וכי אפשר להשליט אווירה זו גם בקואליציה עם המערך ואפילו עם "שינוי" ו- "רץ".

אם אכן רוצה המערך שלא להחמיץ את ההזדמנות להקים ממשלה בראשותו של שמעון פרס, אומרים בחוגים אלה, עליו לנצל את ההיערכות החדשה בציבור החרדי ולרכוש את אמונם של הרב שך והרב עובדיה יוסף יחד, ולהבטיח כי ענייני הדת לא ייפגעו.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1984
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב יפו 216, ירושלים (מפלגת ש"ס) | רחוב ראב"ד 27, בני-ברק (ביתו של הרב שך) | רחוב הקבלן 45, ירושלים (מגורי הרב עובדיה יוסף) | רחוב יוסף בן מתתיהו 26, ירושלים (ישיבת שפת אמת, חצר האדמו"ר מגור - הרב שמחה בונים אלתר, והרב פנחס מנחם אלתר)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות