התקנת
עירובין, שיתיר לטלטל
בשבת בערי
ארצות-הברית, גרמה מתיחות נוספת בין
אגודת הרבנים באמריקה לבין מרכז
הרבנים, שפרש ממנה.
לפי ההלכה, לאחר התקנת עירוב מותר לטלטל בשבת בערים שאין בהן רשות הרבים דאורייתא, דהיינו שעוברים במקום זה פחות מששים ריבוא (600,000) איש, כמספר יוצאי
מצרים במדבר, ולכן בערים הגדולות בעולם - ניו-יורק, לונדון, פאריס, טוקיו ואחרות - אין מתקינים עירוב, כי אינו מועיל ובערים אלו אסור לטלטל בשבת.
באחרונה קם בארצות-הברית ארגון בשם "הוועד העולמי למען תיקון מצוות עירובין", והחל בהתקנת עירובין אף בערים גדולות. ועד זה שזכה לברכתו של מרכז הרבנים, שבראשו עומדים זקן ראשי
הישיבות באמריקה, הרב יעקב קמנצקי, והרב
פנחס טייץ. מרכז הרבנים הבטיח לוועד את עזרתו המוסרית והחמרית, במשימה שנטל עליו למנוע חילול שבת על-ידי טלטול.
משניתן פרסום לפעולות הוועד ולברכת מרכז הרבנים, באה תגובה חריפה מצד אגודת הרבנים בארצות הברית
ובקנדה, שבראשה עומד הרב הישיש הגאון ר'
משה פיינשטיין, נשיא
מועצת גדולי התורה באמריקה. אגודת הרבנים פרסמה מחאה ואזהרה חמורה למתקיני העירובין בערים הגדולות והודיעה, שהדבר נאסר בשעתו על-ידי גדולי ישראל, באסיפת אגודת הרבנים בשנת תשכ"ב (1962).
על האיסור חתמו גדולי הרבנים וראשי ישיבות, ביניהם הרב משה פיינשטיין עצמו.
אנשי אגודת הרבנים קובעים, כי בלוס-אנג'לס שבקליפורניה יש יותר מששים ריבוא נפש ועל-ידי זה נהפכת העיר לרשות הרבים דאורייתא. טלטול ד' אמות בתוכה היא אחת מל"ט מלאכות של
שבת, ולא די בכך שלא מונעים, על-ידי התקנת
העירוב, חילול שבת, אלא להיפך, מכשילים אנשים המסתמכים על העירוב ומוסיפים חילול שבת בפרהסיה. והרי לפי ההלכה, טלטול ד' אמות ברשות הרבים דאורייתא חייב מיתת סקילה. הלכה זו לומדים מ "מקושש עצים" שבתורה (במדבר ט"ו). התלמוד,
מסכת סנהדרין דף צ"ו, מגלה, כי היה זה צלפחד שהעביר ד' אמות ברשות הרבים וסופו היה שרגמוהו באבנים ומת.
דפים בנושא:
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות
למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By