לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

לא בג'נבה, בלוגאנו


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 19/01/1986 (יום ראשון)
כמו אצל האחים יוחננוף, בוררויות עושים בחו"ל. כך גם במקרה "האגודה". אגם קסום, רצוי לא על אדמת הקודש. התערבות בינלאומית בפוליטיקה ישראלית. שלום בית הרחק מן הבית.

האם מלוגאנו, עיר הנופש השוויצרית, תצמח הישועה לאגודת-ישראל המפולגת והמפוצלת? המשלחת האגודאית מישראל, שחזרה בימים אלה מוועידת הוועד-הפועל העולמי של אגודת-ישראל, שנערכה בלוגאנו, שוויץ, תולה תקוות רבות בהחלטות הוועידה, שבהן יוחדו סעיפים לנעשה במחנה האגודאי בארץ.

לפני יציאת המשלחת ללוגאנו התקיימו בארץ דיונים סוערים בין הסיעות המרכיבות את המחנה האגודאי. מאז הבחירות האחרונות לכנסת, לאחר שהרב אליעזר מנחם שך, התפטר מהנשיאות ומהחברות במועצת גדולי התורה, כל מוסדות מפלגה זו בארץ משותקים והמפלגה חצוייה. הציבור החסידי מצדד באדמו"ר מגור, הרב שמחה בונים אלתר, שנשאר נשיא יחיד במועצת גדולי התורה, ואילו הפלג הליטאי נוהר ברובו אחרי הרב שך. בגלל פילוג זה שותקה המועצה, והחברים שנשארו בה לא כינסו אותה עד היום. אם תכונה המועצה בלי הרב שך, תהיה זו הכרזה קבל עם ועדה שהיא יכולה להוסיף ולתפקד בלעדיו, ואין הדבר מקובל על שום צד ופלג באגודת-ישראל.

אף כי התייצבותו של הרב שך כמעט רשמית לצדה של ש"ס בבחירות האחרונות לכנסת הביכה את אגודת ישראל, אין שום סיעה באגודה המוכנה לקבל על עצמה את הסיכון לצאת נגד דעתו, כי זה עלול לקרוע לגזרים את התנועה החרדית הגדולה.

האגודה, שהוקמה לפני יותר מ-70 שנה, מעולם לא שאבה את כוחה מאישיותם של נציגיה בבתי-המחוקקים הרשמיים - אם בסיים (פרלמנט) הפולני לפני מלחמת העולם השניה ואם, להבדיל, בכנסת של מדינת ישראל - אלא מגדולי התורה והחסידות. כיום, בשעה שאגודת-ישראל בעולם המערבי מתרחבת, הסניף האגודאי בארץ לא זו בלבד שלא יצר את הכלים הדרושים לגידול ולפריחה, ואינו מנצל כיאות את תנועת "בעלי התשובה", אלא כוחה של האגודה ירד כדי מחצית בכנסת ואין זה סוד שאיננה נהנית מאהדה ברחוב החרדי.

רוב חברי הוועד-הפועל העולמי של אגודת-ישראל, 100 במספר, מהם יותר מ-30 חברים מהארץ, הגיעו למסקנה, שהישגיה של האגודה בתפוצות עומדים ביחס הפוך למצבה בארץ, ואין מנוס אלא להינתק מהאגודה בישראל, כדי שבציבור החרדי בתפוצות, המושפע מאוד מהנעשה בציבור החרדי בארץ, לא תשתרר אותה אווירת פירוד השוררת בארץ.

המשלחת הישראלית בלוגאנו התפלגה כבר בראשית הוועידה: "ציות והגשמה" (לורנץ), שסירבו תחילה להעלות לדיון בוועידה את המתרחש באגודה בארץ, התקפלו מייד, שינו את עמדתם והסכימו להעלאת הנושא, לפי דרישת הגוש האגודאי של התפוצות; "הסיעה המרכזית" של חסידי גור התנגדה ונשארה איתנה בהתנגדותה. עמדתה הבלתי-מתפשרת של סיעת גור נתקלה בביקורת קשה של רוב חברי המשלחות מהארץ ומחו"ל, בהם גם נציגים רבים של חצרות רביים וחצרות חסידים אחרות.

ביומה השלישי של הוועידה, לאחר שחברי הוועד-הפועל שמעו סקירה סודית על פעילות חסויה של אגודת-ישראל בארצות שמעבר למסך הברזל, קמו כמה מראשי האגודה בארץ, בתוכם גם היו"ר של הוועד-הפועל העולמי, הרב יהודה מאיר אברמוביץ, ח"כ לשעבר, מחסידי גור, ודרשו אולטימטיבית לדון במצב של אגודת-ישראל בארץ, ולעשות כל מאמץ לאיחוד הקרעים.

אחד ממשתתפי הוועידה אמר לסופרנו, בשובו לארץ, כי הבכיות והתחנונים של כמה חברים בולטים באגודה, בהם ראשי ישיבות ועסקני ציבור מקובלים, היו מדהימים בכנותן, והפלג של חסידי גור נאלץ לחזור בו ולהסכים להעלאת הנושא לדיון מוקדם בהנהלה המצומצמת ואחר-כך במליאה. בסופו של דבר, מעז יצא מתוק. ביומה האחרון של הוועידה, ה-8 בינואר, התקבלה שורה של החלטות הנוגעות לשלום במחנה האגודאי והורכבה ועדה עולמית, בת חמישה חברים, שתשא-ותתן על עתידה של אגודת-ישראל בארץ ועל הדרכים להבראתה.

נודע לי כי לפני צאתה של המשלחת הישראלית ללוגאנו ביקשו כמה מחברי המשלחת, הכפופים לרב שך, חוות דעת מהרב איך לנהוג בנושאים שעתידים לידון בוועידה. הרב שך לא הסתיר מפניהם את דעתו, כי היה מעוניין שתיווצר אווירה נוחה לקראת שובו אל אגודת-ישראל וכי איננו רוצה להישאר בהיסטוריה כמי שהביא לפילוגה של התנועה.

אם בשלושת החודשים הקרובים לא יזוזו דברים בתוך המחנה האגודאי בארץ, כפי שנקבע בוועידה, עלול המחנה האגודאי בבחירות הקרובות להתפלג סופית בין המחנה החסידי לבין המחנה הליטאי.

באחת ההחלטות של ועידת לוגאנו נקבע, שבשנת תשמ"ח תתקיים בירושלים הכנסיה הגדולה השמינית. כניסה זו לא תוכל להתכנס אם לא יקץ הקץ על המריבות הפנים-מפלגתיות, ואם לא תשוב מועצת גדולי התורה לקדמותה.

את הוועידה, שנערכה הרחק מזרקורי העיתונות הישראלית, אף כי כל הציבוריות החרדית בארץ ובתפוצות עקבה אחריה, אפשר איפוא לסכם כך: מבחינת הוועד-הפועל העולמי, כגוף העליון של התנועה האגודאית, הצליחה הוועידה למעלה מן המשוער, אך תוצאותיה יבחנו בתקופה הקרובה לפי מעשיה - אם יבוצעו ההחלטות כרוחן וכלשונן.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1986
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב ראב"ד 27, בני-ברק (ביתו של הרב שך) | לוגאנו, שוויץ | רחוב יוסף בן מתתיהו 26, ירושלים (ישיבת שפת אמת, חצר האדמו"ר מגור - הרב שמחה בונים אלתר, והרב פנחס מנחם אלתר)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות