לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ר’ נחמן מברסלב והחסידים המתים

"נשמות קדושי אומאן מחכות לי"


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 19) - 24/10/1986 (יום ששי)
העליה לקברו של ר' נחמן מברסלב באומן לא פסקה גם בימי סטאלין ורבים סיכנו את נפשם ובאו לשם גם באופן בלתי ליגאלי. גם מארץ ישראל היו באים לשם, וגם היום ממשיכים לבוא על-אף שאין קשרים דיפלומטיים בין ישראל לברית המועצות

בחג הסוכות לפי 176 שנה נפטר באומאן ר' נחמן מברסלב ז"ל (1772-1810), בן 38 היה במותו.

ר' נחמן היה אדמו"ר ואבי חסידות ברסלב, הידוע בכינויה "טוטע חסידים" (חסידים מתים) כיוון שלאחר מותו של ר' נחמן לא נתמנה אחר במקומו, ואף תלמידו המובהק ומזכירו הנאמן ר' נתן שטרנהרץ (1780-1845) מנמירוב, שרוב הספרות החסידית הברסלבית נכתבה על ידו, סירב להתמנות לאדמו"ר.

ר' נחמן נולד בראש חודש ניסן תקל"ב / 1772 בעיר מזיבה אוקראינה לאמו פייגה, בתו של אדל שהיתה בתו של הבעל שם טוב, ולאביו ר' שמחה מהורודונקה מחשובי החסידים של הבעש"ט. בגיל 13 נשא אשה והיה סמוך על שולחן חותנו, לאחר כמה שנים עבר ללמדודובקה, עיירה קטנה ליד קייב, ומשם החל להפיץ את החסידות שלו. ב- 1798 יצא בחשאי לארץ-ישראל, בלווית תלמידו המובהק, ובערב ראש השנה תקנ"ט הגיע לחיפה. הוא התגורר בצפת ובטבריה, אולם בגלל מלחמת נפוליאון נאלץ לצאת מן הארץ. הוא חזר לרוסיה לאחר ששהה בארץ-ישראל חודשים ספורים בלבד.

בשנת 1800 (תק"ס) התיישב ר' נחמן בעיר זלטופול הסמוכה לקייב, ובגלל מחלוקת שנתעוררה בעקבות לעז שהוציאו על דרכי החסידות שלו, עבר בשנת 1802, לברסלב, שם עלתה החסידות שלו כמעין המתגבר. רבי לוי יצחק מברדיצ'ב תמך בר' נחמן והיה מידידיו הנאמנים ביותר. ב-1810 התיישב ר' נחמן באומן, עיירה קטנה ליד קייב, שם נפטר ומצא את מנוחתו באותה שנה.

על הסיבה להעתקת מגוריו לאומאן מספרת האגדה החסידית הברסלבית כי ר' נחמן שסבל ממחלת שחפת, הרגיש כי סופו קרב ואמר לחסידיו: "נשמות קדושי אומאן מחכות לי". הכוונה לפוגרומים ושחיטות שערכו ההידאמאקים הקוזאקים האוקראינים, ביהודי אומן החל בשנת 1749. רבים מיהודי אומאן נהרגו והעיר נשרפה. רק כעבור 12 שנה, בשנת 1761, הקים הגראף פוטוצקי שהיה בעל האדמה של אומן, את הישוב היהודי באומן, אך לא לאורך ימים. ב-1768 שוב נערכו פוגרומים ושחיטות ביהודי אומאן.

ב-1788 התקרב האטאמאן מקסים ז'ילזניאק בראש חייליו האוקראינים לעיר אומאן, כביכול בפקודת המלכה הרוסית יקטרינה הגדולה, שהתירה את דמם של היהודים והפולנים.

מושל אומאן מלאדונוביץ, שהבטיח כי יגן על יהודי המקום ועל הפולנים, שלח את מפקד הקוזאקים איוואן גונטה ללחום בז'לזניאק. גם גונטה, שהבטיח ליהודים שלא יארע להם כל רע, לאחר שקיבל מיהודי המקום סכום כסף גדול, בגד יחד עם המושל ביהודים והסגיר אותם לידי חיילי ז'לזניאק. ההרג נמשך שלושה ימים. מעריכים שמספר ההרוגים היה יותר מ-20 אלף נפש. היהודים פנו לעזרה לגראף בראניצקי משארוגרוד, שיצא עם חייליו וגבר על ההידאמאקים. היהודים הודו לגראף בראניצקי ואף חיברו תפילת הודיה מיוחדת לכבודו וגם קבעו יום "גזירת אומן" בה' בתמוז כיום צום ותפילה. אלה הם הקדושים שרבי נחמן אמר שהם מחכים לו ... גונטה ואנשיו נורו ונתלו.

לאחר פטירתו של רבי נחמן בשנת 1810, נוהגו חסידיו לבוא בהמוניהם לאומן להשתטח על קבר רבם וקבעו ימים מיוחדים להתוועדויות הידועות בשם "קיבוץ". העליה לקברו של ר' נחמן מברסלב באומן לא פסקה גם בימי סטאלין, ורבים סיכנו את נפשם ובאו לאומן גם באופן בלתי-ליגאלי. גם מארץ-ישראל היו באים לאומן, וגם היום ממשיכים לבוא על אף שאין קשרים דיפלומטיים בין ישראל לברית-המועצות, הבאים מישראל נושאים דרכונים של מדינות המקיימות יחסים עם רוסיה הסובייטית.

ידוע על חסיד ברסלב, המנוח שמואל הורביץ מירושלים, שיצא בשנת 1931 לאומאן באופן בלתי ליגאלי ושהה ליד קבר רבו כשנתיים. הוא נתפס ונידון למוות. הודות להתערבותו של הרב הראשי של ארץ-ישראל, הרב אברהם יצחק הכהן קוק ז"ל, אצל מוסדות בין-לאומיים, שוחרר הורביץ והגיע בשלום לירושלים.

לפני פטירתו אמר רבי נחמן מברסלב כי מי שיבוא על קברו ויאמר 10 פרקי תהלים מיוחדים ויתן פרוטה לצדקה עבורו, אזי אף אם גדלו ועצמו עוונותיו וחטאיו מאוד ח"ו, יתאמץ הוא, ר' נחמן, לאורך ולרוחב להושיעו ולתקנו.

השנה, לפני יום הכיפורים, חזרו מביקור באומן 180 חסידי ברסלב, בתוכם 16 ילדים שעדיין לא מלאו להם שבע שנים שהרבי צווה כסגולה לבוא ולהשתטח על קברו. החסידים באו מניו-יורק, לונדון, פריס וירושלים, כולם בעלי דרכונים של מדינות המקיימות יחסים דיפלומטטים עם ברית-המועצות. הם יצאו ביום שני 29 בספטמבר מבריסל, שם התרכזו כל העולים להשתטח על קבר רבם והגיעו ללנינגרד, למחרת, בטיסה ישירה. בשדה התעופה של לנינגראד חיכו לחסידי ברסלב אנשי ה "אינטוריסט" ולקחו אותם למלון מפואר ונתקבלו בסבר פנים יפות ובלבביות רבה. במקום קיבלו שתיה ופירות ומים מינרליים. את האוכל, שימורים ולחם, מסיבות של כשרות, הם לקחו מן הבית.

מלנינגרד טסו לקייב שם חיכו להם אוטובוסים מפוארים ומדריכים דוברי אנגלית, הם שוכנו במלון המפואר "ברטיסלבה" (ברסלב) ומשם נסעו לאומאן להשתטח על קבר ר' נחמן, הנמצא בסמטה צרה ברחוב בלינסקי. הקבר צמוד לכותלו של בית מגורים בו מתגורר זוג אוקראיני. במשך הימים נסעו מדי יום ביומו לאומן ובחזרה לקייב. ביום השישי, ערב ראש השנה שלמחרת, הוא יום ההתאספות של חסידי ברסלב. בדיוק בשעה 4 בבוקר, יצאו 180 החסידים מקייב לאומן, ובתוכם 16 הילדים וערכו במקום את התפילות ואמרו את 10 פסוקי התהילים ונתנו צדקה איש לרעהו ואמרו את תיקון הכללי. אחר-כך נסעו ל "גן סופיה" במקום שנערכו בשעתו הפוגרומים ושבגללם בא רבי נחמן לגור באומן. לפני מותו אמר הרבי "איך אפשר להיות באומן מבלי לבקר בגן סופיה" ...

מ- "גן סופיה" חזרו החסידים לקייב לחגוג את ראש השנה. בדרך עצרו ליד נהר הנמצא במקום מוסתר על-ידי עצים ובנהר זה טבלו כל 180 החסידים לקראת ראש השנה. כיוון שבית-הכנסת של קייב מרוחק מן המלון, הכין ה "אינטוריסטי" בשביל החסידים מקום תפילה ושכר את האולם הגדול של המלון שבכל ימות השנה הוא משמש כמסעדה מפוארת לתיירים מחוץ לארץ. ה "אינטוריסט" דאג גם לספר תורה, שהושאל מבית-הכנסת בקייב שבו, נאמר להם, מצויים 70 ספרי תורה. ביום השני של ראש השנה הלכו החסידים בתהלוכה, כשהם לבושים בקיטלעך ושטריימלעך לנהר דניפר לערוך את תפילת ה "תשליך". היה זה, הם מספרים, מחזה מרהיב עין שכ-80 שנה לא ראו אנשי המקום כמותו.

החוזים מאומן מספרים כי לא עקבו אחרים. השירות היה אדיב, נעשו כל המאמצים למלא כל בקשה עד הצד היותר טוב. אחד מן הקבוצה, חסיד זקן שחלה, קיבל טיפול רפואי ואף נלקח לבית-החולים בקייב. רופא מיוחד טיפל בו וזאת מבלי ששילם בעד הטיפול. המדריכים ואנשי ה "אינטוריסט" שוחחו עם החסידים על חסידות בכלל ועל חסידות ברסלב בפרט וגם קיבלו לקח על טבילת המקווה ... ודיברו על המשך הביקורים הרצויים באומן.

החוזרים מספרים כי בקייב החיים נורמליים. לא ניכרת שום פאניקה בגלל מה שאירע בכור בצ'רנוביל.

דפים בנושא:


מקור הכתבה

[המקור כפי שנשלח ע"י נח זבולוני]

בחג הסוכות לפני 176 שנה נפטר באומאן, ר' נחמן מברסלב ז"ל (1772-1810) בן 38 היה במותו.

ר' נחמן היה אדמו"ר ואבי חסידות ברסלב הידועה בכינויה "טויטע חסידים" (חסידים מתים) וזאת בגלל שלאחר מותו של ר' נחמן לא נתמנה אחר במקומו ואף תלמידו המובהק ר' נתן שטרנהרץ (1780-1845) מנמירוב שהיה גם מזכירו הנאמן שרוב הספרות החסידית הברסלבית נכתבה על ידו של רב נתן, סירב להתמנות לאדמו"ר. רבי נחמן קבע שיטה מיוחדת בחסידות הברסלבית בעיקר החדווה והשמחה והסיסמה שלו הייתה "לא להתייאש" אין מקום לייאוש, והתעוררות דתית עמוקה. מאידך הטיף לחסידיו ספגנות וצניעות.

ר' נחמן נולד בראש חודש ניסן תקל"ב / 1772 בעיר מזיבה אוקראינה לאימו פינא בתו של אדל שהיתה בתו של הבעל שם טוב, ולאביו ר' שמחה מהורודונקה מחשובי החסידים של הבעש"ט.

בגיל צעיר, בהיותו בן 13 נשא ר' נחמן אשה והיה סמוך על שולחן חותנו. לאחר כמה שנים עבר ר' נחמן ללמדודובקה עיירה קטנה ליד קיוב, ומשם החל להפיץ את החסידות שלו. אולם בגלל מחלוקת וגעגועים לארץ אבותיו יצא בחשאי בשנת 1978 בלויית תלמידו המובהק לארץ ישראל ובערב ראש השנה תקנ"ט הגיע לחיפה. התגורר בצפת ובטבריה אולם בגלל מלחמת נפוליון היה נאלץ לצאת מן הארץ בחזרה לרוסיה לאחר ששהה בארץ ישראל רק חדשים אחדים.

בשנת 1800 (תק"ס) התיישב בעיר זלטופול הסמוכה לקיוב ובגלל מחלוקת בגלל לעז שהוציאו על דרכי החסידות שלו עבר בשנת 1802 לברסלב ושם החלה החסידות שלו להתגבר כמעיין הנובע. למרות מתנגדיו, יצויין כי רבי לוי יצחק מברדיצ'ב תמך בר' נחמן והיה מידידיו הנאמנים ביותר. בשנת 1810 התיישב ר' נחמן באומאן עיירה קטנה ליד קיוב שהייתה לשעבר עיר ואם בישראל, ובאותה השנה הוא נפטר ומצא את מנוחתו באומן. הסיבה שבגלל הוא עבר לאומאן מספרת האגדה החסידית הברסלבית, כי ר' נחמן שסבל ממחלת השחפת הרגיש כי סופו מתקרב, אמר לחסידיו "נשמות קדושי אומאן מחכות לי" והמדובר בפוגרומים ושחיטות שנערכו ביהודי אומאן ע"י ההיידאמאקים הקוזאקים האוקראינים שהתחיל בשנת 1749. רבים מיהודי אומן נהרגו על ידם והעיר נשרפה, רק בשנת 1761, כעבור 12 שנה הקים הגראף פוטוצקי שהיה בעל האדמה של אומאן את הישוב היהודי באומאן אך לא לאורך ימים. בשנת 1768 שוב נערכו פוגרומים ושחיטות של יהודי אומאן ע"י הקוזקים האוקראינים. בשנת 1788 התקרב האטאמאן מקסים זילוזניאק בראש חייליו האוקראיניים לעיר אומאן, כביכול בפקודת המלכה הרוסית ייקטרינה הגדולה שהתירה את דמם של היהודים והפולנים, נגד ההחלטות הקונפדרציה בבאר שהיו מכוונת נגד האוכלוסיה הנוצרית אורתודוכסית של פולין.

מושל אומאן מלאדונוביץ שהבטיח כי יגן על יהודי המקום ועל הפולנים שלח את מפקד הקוזאקים איוואן גונטה ללחום בזלזניאק. גם גונטה שהבטיח ליהודים שלא יארע להם כל רע, וזאת לאחר שקיבל מיהודי המקום סכום כסף גדול, בגד יחד עם המושל ביהודים והסגיר אותם לידי חיילי זילזניאק. היהודים לחמו בחרף נפש באנשי זילזניאק אולם ידו היתה על העליונה, ורבים מהיהודים והפולנים נהרגו. ההרג נמשך 3 ימים, מעריכים שמספר ההרוגים היה יותר מ-20 אלף נפש. היהודים פנו לעזרה לגראף בראניצקי משארוגרוד שיצא עם חייליו וגבר על ההידאמאקים. היהודים הודו לגראף בראניצקי ואף חיברו תפילת הודיה מיוחדת לכבודו, וגם קבעו "יום גזירת אומאן" בה' בתמוז כיום צום ותפילה, ואלה הם הקדושים שרבי נחמן אמר שהם מחכים לו ...

לאחר פטירתו של רבי נחמן בשנת 1810, נהגו חסידיו לבוא בהמוניהם לאומאן להשתטח על קבר רבם וקבעו ימים מיוחדים להתאספות ולהתוועדות וקראו לימים אלה בשם "קיבוץ", ביחוד בראש השנה שהיתה חובה כללית להשתתף בהתאספות זו.

העליה לקברו של ר' נחמן מברסלב באומאן לא פסקה גם בימי סטאלין, ורבים סיכנו את נפשם ובאו לאומאן גם באופן בלתי ליגאלי. גם מארץ ישראל היו באים ואף ממשיכים לבוא לאומאן למרות שאין קשרים דיפלומאטיים בין ישראל לברית המועצות, הבאים מישראל נושאים דרכונים של מדינות המקיימות יחסים עם רוסיה הסובייטית.

ידוע על חסיד מברסלב, המנוח שמואל הורביץ מירושלים שיצא בשנת 1931 לאומאן באופן בלתי ליגאלי, ושהה ליד קבר רבו כשנתיים. הוא נתפס ונידון למוות ורק הודות להתערבותו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק ז"ל הרב הראשי של ארץ ישראל אל מוסדות בינלאומיים שוחרר הורוביץ והגיע בשלום לירושלים.

לפני פטירתו אמר רבי נחמן מברסלב כי מי שיבוא על קברו ויאמר 10 פרקי תהילים מיוחדים ויתן פרוטה לצדקה עבורו, אף אם גדלו ועצמו עוונותיו וחטאיו מאוד מואד ח"ו, אז אתאמץ ואשתדל לאורך ולרוחב להושיעו ולתקנו ובזו הלשון באידיש אמר: "איך וועל מיך לייגען אין דער לענג און אין דער ברייט איך זאל איהם א טובה טהאן ביי די פיאות וועל איך איהם ארוסציען פון דעם שאול תחתיות" ... חסידי ברסלב שאינם יכולים להגיע לאומאן אומרים תפילה מיוחדת שתוקנה עבורם והיא:
"תפילה לזכות לבוא להשתטח על ציון קדוש של רבינו ז"ל באומאן. תפילה נוראה, שיפתחו השערים הנעולים של ציון רבינו הקדוש (נ' נ' מ' ח') נחל נובע מקור חכמה (נחל נובע מקור חכמה) ר' נחמן בן פיגא זצ"ל באומאן כאשר הבטיח לנו רבינו הקדוש, שכל מי שיבוא על קברו ויאמר שם העשרה קפיטלים תהלים הידועים הנקראים תיקון והכללי ויתן פרוטה לצדקה עבורו, ישתדל לטובתו ויאמר בזה הלשון: "איך וועל מיך לייצען אין דער ליינג און אין דער ברייט, איך זאל א טובה טהאן, ביי די פיאות וועל איך אים ארוים ציען פון שאול תחתיות ומתחתיו" והנה בצוק העתים האלו שערי ציון נעולים ודרכי ציון אבלות וטרף טורף יוסף ונסגרו השערים, על כך נשפוך שיח לפני בעל הרחמים שיפתחו לנו השערים ויבוא בקרוב לציונו הקדוש ברננים ובזכות זה נזכה לראות בבנין ציון וירושלים במהרה בימינו אמן כן יהי רצון".
עד כאן התפילה.

השנה חזרו לפני יום הכפורים מביקור באומן 180 חסידי ברסלב בתוכם 16 ילדים עד גיל 7 שהרבי ציווה כסגולה לבוא ולהשתטח על קברו. החסידים שיצאו השנה לאומאן באו מניו-יורק, לונדון, פריז וירושלים, קבוצה של 20 נפש ובתוכה 5 ילדים כולם בעלי דרכונים של מדינות המקיימות יחסים דיפלומטיים עם ברית המועצות. הם יצאו ביום שני 29 בספטמבר מבריסל שם התרכזו כל העולים להשתטח על קבר רבם, ללנינגראד הם הגיעו בטיסה ישירה למחרת. בשדה התעופה של לנינגרד חיכו לחסידי ברסלב אנשי האינטוריסט ולקחו אותם למלון מואר ונתקבלו בסבר פנים יפות ובלבביות רבה, במקום קיבלו שתייה ופירות ומים מינרליים. את האוכל מסיבות של כשרות הם לקחו מן הבית, שימורים ולחם.

מלנינגרד יצאו באווירון לקיוב, בשדה התעופה של קיוב חיכו להם 4 אוטובוסים מפוארים המיועדים לתיירים ולכל אוטובוס צמוד מדריך דובר אנגלית. בקיוב אוכסנו במלון המפואר "ברטיסלבה" (ברסלב), המכיל חדרים יפים ומרווחים היוצאים לצד הים. לאחר מנוחה וטעימה קלה, נסעו לאומאן להשתטח על קבר רבם ר' נחמן הנמצא בסמטה צרה ברחוב בלינסקי, הקבר צמוד לכותלו של בית מגורים בו מתגוררים זוג אוקראיני. במשך הימים נסעו מדי יום ביומו לאומאן ובחזרה לקיוב. ביום הששי ערב ראש השנה שלמחרת הוא יום ההתאספות של חסידי ברסלב כאמור, בדיוק בשעה 4 בבוקר יצאו 180 החסידים מקיוב לאומאן ובתוכם 16 הילדים וערכו במקום את התפילות ואמרו את 10 פסוקי התהלים ונתנו צדקה איש לרעהו ואמרו את התיקון הכללי. לאחר שהייה של 4 שעות באומאן הם נסעו ל "גן סופיה" במקום שנערכו בשעתו הפוגרומים ושבגללם בא רבי נחמן לגור באומאן, לפני מותו אמר הרבי "איך אפשר להיות באומאן מבלי לבקר בגן סופיה" ...

מ "גן סופיה" הם חזרו לקיוב לחגוג את ראש השנה, בדרך הם עצרו ליד נהר הנמצא במקום מוסתר ע"י עצים ובנהר זה טבלו כל 180 החסידים לקראת ראש השנה.

ה "אינטוריסט" הכין עבור החסידים מקום תפילה ושכר את האולם הגדול של המלון שבכל ימות השנה הוא משמש כמסעדה מפוארת עבור תיירים מחוץ לארץ. הם התפללו במקום זה בגלל שבית-הכנסת בקיוב הוא מרוחק מן המלון. האינטוריסט גם דאג לספר תורה, שופר הם הביאו עימם, שהושאל מבית הכנסת בקיוב. אגב נאמר להם כי בבית-הכנסת המרכזי בקיוב מצויים 70 ספרי תורה. ביום השני של ראש השנה הלכו החסידים בתהלוכה כשהם לבושים בקיטלעך ושטריימלאך לנהר דניפר לערוך את תפילת ה "תשליך". היה זה הם מספרים מחזה מרהיב עין שזה כ-80 שנה לא ראו אנשי המקום מחזה כזה.

בצום גדליה למחרת ראש השנה שלפי התכנית הם אמורים היו לחזור ולטוס ללנינגראד בחזרה לבריסל, אולם לפי בקשת החסידים שהביעו את רצונם לבקר פעם נוספת על קבר רבם, נענה האינטוריסט ונעשו כל הסידורים שיוכלו לנסוע לאומאן ולטוס בלילה ללנינגראד. בלנינגראד בלובי של מלון מוסקבה הוציא חסיד ברסלב כנור וניגן בפני הנוכחים שירים חסידיים ועבריים.

החוזרים מאומן מספרים כי לא עקבו אחריהם, השירות היה אדיב, נעשו כל המאמצים למלאות כל בקשה על הצד היותר טוב, אחד מן הקבוצה חסיד זקן שחלה קיבל טפול רפואי ואף נלקח לבית החולים בקיוב, רופא מיוחד טיפל בו וזאת מבלי לשלם עבור הטיפול.

המדריכים ואנשי ה "אינטוריסט" שוחחו עם החסידים על חסידות בכלל ועל חסידות ברסלב בפרט וגם קיבלו לקח על טבילת המקווה ...

החוזים מספרים כי בקיוב החיים נורמליים, לא ניכרת שום פאניקה בגלל הכור בצרנוביל שהמרחק מקיוב הוא כ-150 ק"מ. רק בכניסה לקיוב עוברת כל מכונית בדיקה של מידת הקרינה ואם עוברת המותר אז היא מקבלת חיטוי.

הערות על גירסת המקור: המקור די דומה לכתבה המודפסת, כאשר במקום יש לפעמים עמידה על פרטים ופרטי פרטים. מעניין לציין חלק שלם שהושמט והוא נוסח הברכה שיש להגיד למי שאין בידו להגיע לקבר: תפילה בעברית ובאידיש.

מעניין לראות את חישובי השנים אותם ערך נח זבולוני והרשומים בראש הדף הראשון, חישובים שדרכם הגיע לתוצאה של 176 שנה ותוצאות נוספות. - אלי זבולוני





© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1986
לחצו לפתיחת המסמך
מקור הידיעה מודפס במכונת כתיבה ע"י נח זבולוני

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Bjelins’koho St, אומן, אוקראינה (רחוב בילינסקי - קבר רבי נחמן מברסלב באומן) | Bratslav (ברסלב), אוקראינה | Medvedivka, אוקראינה | Zlatopol, אוקראינה | צפת | טבריה | מז’יבוז’, אוקראינה
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות