לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

כשנמצא הפרק האבוד נעלם הסופר


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | כל העולמות (עמוד 12) - 11/11/1986 (יום שלישי)
בתפוצות ציינו את יום הולדתו ה-106 של הסופר, המשורר והמחזאי האידי פרץ הירשביין (1880-1948), שבצעירותו פירסם שירים בעברית בשבועון "הדור" (1901), בעריכתו של דוד פרישמן.
הירשביין נסע בעולם שנים רבות וכתב על כך (בין היתר ביקר גם בארץ ישראל ב-1927, ובספרו "ארץ ישאל" תיאר את חיי החלוצים בארץ), אבל פרק אחד בחייו נשאר נסתר מרבים - אולי הוא מצוי בין רשימותיו של הירשביין על מסעיו ביפאן ובסין, רשימות שטרם ראו אור והן שמורות בכתב-יד ב "מכון היידי המדעי" (יווא) בניו-יורק.

דווקא סופר רוסי-סובייטי גילה את הפרק הנסתר ופרסם אותו לפני 60 שנה (1926) בכתב-עת סובייטי. הפירסום הוסיף עוד נדבך לעלילה שנרקמה נגד סופר רוסי זה בימי "הטיהורים" הסטאלינסטיים, והאיש שילם על כך בחייו.

המדובר הוא בבוריס פילניאק (1894-1938), בן למשפחה גרמנית, שבמחזה שלו "מות מפקד הצבא", שפרסם בשנת 1926, הרגיז את השלטונות הסובייטיים - הם ראו בו רמז לרצח פרונזה. פרונזה מיכאיל וגסילביץ (1885-1925), מהפכן ואיש צבא רוסי יליד קירגיזיה, השתתף במהפכה נגד הצאר, נידון פעמיים למוות אך זכה בחנינה והוגלה לסיביר, היה מתומכי לנין וממתנגדי טרוצקי וממייסדי הצבא האדום. ב-1919 הביס את צבאות ורנגל וקולצק, מפקדים בצבא הלבן האנטי-סובייטי. בשנת 1925 מת, כאמור. היו שהפיצו כי הוא נהרג על-ידי חבריו.

בשנת 1929 גורש פילניאק מ "איגוד הסופרים הפרולטאריים". בשנת 1937 נאסר והאשם בבגידה ובטרוצקיזם, אחר-כך "נעלם" ואין איש יודע, עד עצם היום הזה, את מקום קבורתו. בעת מאסרו היה בן 42.

פילניאק היה ער לבעיות יהודיות ובספריו תיאר את נסיון החלוצים למצוא מאחז בארץ ישראל. בין היתר השתתף בקובץ נגד אנטישמיות, שפורסם בברה"מ ב-1930. ב-1926 פירסם בכתב-העת "קראסנאיה נוב" סיפור מרגש על פגישתו עם הסופר פרץ הירשביין ועם רעייתו המשוררת אסתר שומיאטשר. הפגישה התקיימה בעיר נאראה שביפן, הנקראת "עיר הצבאים" שהיתה לפני כ-1300 שנה עיר הבירה של יפן, במלון מפואר בשם "נאראה הוטרו". היתה זו פגישה מקרית: פילניאק ישב באולם הקריאה, דפדף בירחון רוסי ולפתע ראה לפניו תייר "שוודי" לוקח משולחן-העיתונים את העיתון הרוסי "איזווסטיה" וקורא בו. "האם אדוני מדבר וקורא רוסית? " שאל הסופר הרוסי את "השוודי". כן, השיב האיש, לפני 30 שנה עזבתי את רוסיה, והגיש לפילניאק את כרטיס הביקור שלו, שממנו נודע לו כי לפניו עומד פרץ הירשביין, עיתונאי וסופר יהודי אמריקאי.

ברשימתו הארוכה והנרגשת סיפר בוריס פילניאק לקוראי "קראסנאיה נוב" על שלושת הימים שבילה בחברת שני "האנשים הנפלאים האלה" (משפחת הירשביין), שלושה ימים "שישארו חקוקים לנצח על לוח לבי".

פילניאק קבע להיפגש עם הירשביין ואשתו במוסקווה ב-1928, אך לפני שנפרדו העז ושאל את הירשביין: מדוע אין לך מולדת? מדוע הבית שלך צרור בתוך המזוודות שלך? למה אתה נע ונד ממקום למקום? על כך השיב לו הסופר היהודי: "אני נוסע סביב העולם לא למטרה מסויימת. אין לי כל מטרה. אני נע ונד לא מפני שאני רוצה לראות דבר-מה. אדרבא, אני נד מפני שאינני רוצה לראות מה שאני כן יכול לראות". ועוד אמר, כי הוא ורעייתו המשוררת אסתר אינם משאירים אחריהם כל כתובות, אינם מתכתבים עם שום אדם ואינם מחכים למכתבים מאיש. "אין מקום בעולם, אמר. סתם ולא פירש. חוט מחשבתו נקטע כשם שנקטע המשפט בפיו", סיים בוריס פילניאק את רשימתו.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר כל העולמות 1986

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: נארה, יפן
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות