לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

האוזן היא הגוף


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | כל הארץ (עמוד 10) - 11/02/1988 (יום חמישי)
בשנים האחרונות רווחת בעולם המערבי שיטה חדשנית לשיכוך כאבים ומחלות על ידי רפואה אוריקולארית, שפירושה דיקור אפרכסת האוזן. בשיטה, שפותחה על ידי הפרופסור הצרפתי פול נוז'ייה מהעיר ליון בצרפת, מרפאים כאבים כרוניים במערכת השרירים והשלד, כאבים לאחר תאונה או חבלה, כאבי ראש, מיגרנות ובעיות פסיכוסומטיות כמו אסתמה ואלרגיה. כן משמשת השיטה לגמילה מעישון ולהרזיה.

באחרונה הופיע ספרו של הפרופ' נוז'ייה, שזכה לתהודה רבה בעולם, גם בתרגום עברי בעריכתו המדעית של תלמיד הפרופ' נוז'ייה, החוקר הירושלמי ד"ר מרדכי קירש, רופא בבית החולים "הדסה" בירושלים ("האדם שבאוזן", הוצאת "רשפים" תל-אביב).

ד"ר מרדכי קירש, שהוא גם תלמיד חכם ויהודי שומר מצוות, נשאל מה ראה לטרוח ולעסוק בשיטה רפואית זו. תשובתו היתה: הלא נאמר "ליכא מילתא דלא רמיזא באורייתא" (אין דבר שלא נרמז עליו בתורה). הוא הוציא מכוננית הספרים את מדרש רבה (ספר דברים יו"ד) והורה על קטע מדברי חכמים על פרשת האזינו, שם נאמר ... "מאתיים וארבעים ושמונה איברים שבאדם, על ידי האוזן כולם חיים" ...

התצפית הראשונה שהובילה להתפתחות הרפואה האוריקולארית נעשתה ע"י הפרופ' פול נוז'ייה. הוא שם לב לכך שעל אפרכסת אוזנם של כמה מהחולים שלו, שסבלו בעבר מכאב בגב התחתון, היה סימן זעיר מאוד של כוויה על חלקה החיצוני של האוזן. סימן זה הופיע תמיד באותו איזור על האפרכסת. בתשובה על שאלותיו הוסבר לו, כי אשה מסויימת מהעיר ליון ושמה מאדאם ברן צורבת נקודה זו כדי לשכך כאבי גב תחתון.

ד"ר נוז'ייה ניסה טכניקה זו אצל החולים שלו שסבלו מכאבי גב וגילה שהטיפול בשיטה מביא לשיפור ניכר במצבם. הוא המשיך לבדוק באופן נסיוני את האפשרות שיש קשר בין איברים אחרים של גוף האדם ונקודות אחרות על פני האוזן והגיע לבסוף למיפוי שלם של גוף האדם על פני האפרכסת.

מעניינת העובדה שתמונת גוף האדם על האוזן מזכירה תמונת עובר הפוך בתמונה כלומר הראש מיוצג על התנוך, מערכת הנשימה והעיכול - בחלק הקעור של האפרכסת, והגפיים - על פני החלק העליון של האוזן. מניחים, כי העיצוב התחושתי העשיר במיוחד של האוזן החיצונה מאפשר, על ידי קשרים עצביים עם גזע המוח, להשפיע על מסילות המובילות תחושת כאב למוח מאברי הגוף השונים.

הרפואה האוריקולארית התפתחה בארצות שונות בעולם ומרפאות בשני בתי חולים אוניברסיטאיים בארץ משתמשות בשיטה זו באופן קבוע.

מסתבר, כי נקודות על פני האוזן, המייצגות אברים חולים, רגישות יותר ללחץ בהשוואה לשאר אזורי האוזן. לכן ניתן ע"י בדיקה שיטתית של האפרכסת, בעזרת בודק לחץ מיוחד, לאשר או להעלות ספק לגבי אבחנות שהושגו בשיטות אחרות. עוד הוכח, כי לנקודות על האוזן המייצגות אברים חולים יש מוליכות חשמלית שונה מאשר לסביבתם. מכשיר אלקטרוני מיוחד מאפשר גילוי נקודות כאלה על פני האפרכסת.

ישנה שיטה מתוחכמת ומסובכת עוד יותר לגילוי נקודות הדורשות טיפול על פני האוזן, והיא על ידי בדיקת שינויים מסויימים בדופק החולה, אשר יוצרים גירוי מיקרוסקופי מעל נקודה חשודה שעל האוזן. במקרה שהנקודה בעייתית ירגיש הרופא המנוסה בשינוי בדופק החולה.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר כל הארץ 1988

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 49, Rue Merciere, ליון, צרפת (Lyonnais Group of Medical Studies (GLEM) - בית הספר אותו ייסד Paul Nogier ללימוד תורתו) | הדסה עין-כרם ירושלים
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות