לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בין ירמולקות ומצנפות


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 10) - 02/06/1988 (יום חמישי)
אמור לי איזה כובע אתה חובש ואומר לך איזה מין יהודי אתה - זה מה שמשתמע מסקר שערך כתב-עת יהודי ליבראלי בשם "שמע", היוצא בארה"ב. "בתפוצות", עלון הידיעות של הקונגרס היהודי העולמי, המוסר על הסקר, כותב כי מחברו, ברום ג'י פאול, הוא יהודי המעיד על עצמו שגדל בבית רפורמי, מתפלל בבית כנסת קונסרבטיבי ועובד במוסד אורתודוכסי.


סוג הכיפה סוג היהודי החובש אותה פרשנות
ללא כיפהרפורמי קלאסיהפירוש מיותר
כיפה רק בבית-כנסת (שחור-משי)רפורמי מודרני, או פוליטיקאי במערכת בחירותהפירוש מיותר
משי שחור או לבןמשתתף בהלוויההפירוש מיותר
כיפה בכיס (מכל סוג)קונסרבטיבייהודי בפנים אך לא בחוץ
כיפה מקושטתמנסה להיראות שמח ביהדותועל-פי רוב מתנה מהסבא או מהסבתא ומשתמשים בה אדם מבוגר, אשה מודרנית, קרחים
כיפת חתונהייחודית לאירוע יהודיתמיד סרוגה עבה
כיפה סרוגהאורתודכסי מתון, בני עקיבא
בישראל יש משמעות לגודל הכיפה: לאנשי מרכז הרב וגוש אמונים כיפה גדולה יותר
מתון פוליטית, ישיבה מודרנית בימין הפוליטי
כובע קאסקטימין אורתודוקסי אך קצת במבוכה.
קונסרבאטיבי או אפילו שמאל אורתודוקסי
מצביע על דחף סמוי לנהוג במכונית ספורט ולהיראות מעט קשוח
כובע בייסבול (הוקי)תלמיד ישיבה מבוייש או יהודי קונסרבטיבי המתגורר בפרבריםחובשים אותו גם ילדי חסידים בסיפוריו של חיים פוטוק
כובע אפוראיש מרכז אורתודוכסי מבוייש
מרכז עד ימין במפה הפוליטית
- תלמיד ישיבה
אורתודוכסי העוסק בגיוס כספים
עם נוצות זה יהיה אורתודוקסי של המרכז, המנסה להפגין קרירות
כובע שחורבישראל מייצג את האגף החרדי שיש לו כובעים שונים: חסידים, מתנגדים וכו'
כובע שחור עגולמרכז-ימין, אורתודוכסי המקפיד בלבושומתאים לרבנים בחתונות
כובע שחור רחב שולייםימיןמתגאה בכך
שטריימל (פרווה)ימין חסידיעם פרווה לשבתות, מועדים וחתונות

לחוקר ברום ג'י פאול קדם מישהו, שכתב על הפיכת הכיפה לסמל של מחלוקת. וכך כתב ש"י עגנון בספרו "סמוך ונראה":
"צריכה היתה המדינה להקדים עצה לפורענות, אבל בני המדינה מחולקים לשתי כיתות, לכסויי ראשו ולגלויי ראש, וכל שכת אחת מבקשת שניה מעכבת, ואף הכיתות עצמן מחולקות ושונאות אלו את אלו וכסויי הראש מה טעם שונאים זה את זה, והלוא אלו מכסים ראשם ואלו מכסים ראשם, אלא אלו חובשים ירמולקאות ואלו חובשים מצנפות. אלו ירמולקאות זקופות ואלו ירמולקאות עגולות, אלו מצנפות מרובעות ואלו מצנפות סגלגלות, אלו גדולים כקנאה ואלו פחותות מכינה, אלו של סמוט ואלו של משי, ואין צורך בראש דווקא, ובלבד שיהא כיסויו ניכר ..."


הערות:
* הכתבה הופיעה בגליון פורים (04/03/1988) של שמע - Sh'ma - a journal of Jewish responsibility תחת השם: Jews at a Glance - KIPAHOLOGY - בכתיבתו של Bruce J. Powell. (שימו לב למושג "כיפהלוגיה").

לחצו לצפייה בגליון הנ"ל


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1988

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ז’בוטינסקי 21, ירושלים (מערכת עלון בתפוצות) | 275 Main Street, Port Washington, NY, ארצות הברית (מערכת שמע בשנות ה-80)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות