לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מו"מ ודיסאינפורמציה עד הכרעת חכמי התורה ביום א’

סיעת ש"ס בעד המערך אך על עובדיה יוסף לחץ כבד; אגו"י נוטה למערך

ההתייעצויות מסתיימות ביום א' - הודיע הנשיא בתרעומת על הסיעות החרדיות שהתחמקו שוב ושוב מפגישות עימו


מאת: עליזה ולך, טובה צימוקי ונח זבולוני, סופרי "דבר"
פורסם: דבר | דבר - עמוד ראשון (עמוד 1) - 09/11/1988 (יום רביעי)
עד הכרעת מועצת חכמי התורה - ההנהגה הרוחנית של ש"ס - במוצאי-שבת, על מי להמליץ לנשיא ביום א', יימשכו המגעים של הליכוד והמערך עם נציגי המפלגות החרדיות ומאמצי השכנוע למשוך אותן לעברן. ככל שידחו המפלגות החרדיות את הכרעתן החד-משמעית, יימשך גם מסע הדיסאינפורמציה, שמטרתו לנצל את היריבות בין המפלגות החרדיות וליצור לחץ פסיכולוגי של המפלגות הגדולות זו על יריבתה.

אף שגם אגודת-ישראל עדיין לא הודיעה נחרצות על תמיכתה בקואליציה עם המערך או עם הליכוד, משקל יתר יש להחלטת ש"ס שתקרין גם על החלטת "דגל התורה". אחרי התייעצות סיעתית של ש"ס ובהשפעת מנכ"ל משרד הפנים והמועמד לכהן כשר, אריה דרעי, התקבלה בה החלטה לתמוך בממשלה בראשות שמעון פרס. המלצה זו הובאה לידיעתו של הרב עובדיה יוסף.

אלא שהרב עובדיה יוסף, הנוטה בעצמו לממשלה של הליכוד, נתון למסע שידולים ואיומים מצד חוגים קיצוניים, התובעים ממנו ללכת רק עם הליכוד. מקורות יודעי דבר אמרו אמש ל "דבר", שחלק מהאיומים באים מצד חוגים חמומי מוח, העלולים להתפתח לאלימות וייתכן שהרב עובדיה יוסף לא יוכל להתעלם מהם.

בצוות המשא-ומתן של המערך שררה אתמול אווירה של אופטימיות זהירה, שנשענה בעיקר על עמדת ש"ס ועל אי-הכרעתה של אגודת ישראל. היום ייפגש צוות המשא-ומתן של המערך, בראשות פרס, עם צוותי המו"מ של ש"ס, "אגודת ישראל" ו- "דגל התורה".

בתוך כך התרבו אתמול הדיווחים הסותרים, שיותר מכל הם מפגינים את חוסר-הוודאות של הליכוד במצבו. בצהרי היום הזדרז הליכוד לפרסם על סיכום חיובי עם ש"ס, ואז הודיעה אגודת ישראל, כי לא תלך עם הליכוד. הידיעה עוררה גם את רוגזם של נציגי המפד"ל, המעוניינים להיות המפלגה הדתית הראשונה במעלה בקואליציה של הליכוד.

ביטוי נוסף לדיסאינפורמציה הוא הידיעות המתפרסמות על התיקים שמבטיחות שתי המפלגות הגדולות לבעלות-בריתן הפוטנציאליות. הליכוד מפיץ שהמערך מחלק תיקים ביד רחבה, בין היתר את תיק האוצר לאריה דרעי מש"ס, ואילו המערך מפיץ שהליכוד כבר מסר תיקים רבים למפלגות החרדיות-דתיות. לפי שעה ידוע רק שראש הממשלה אמר אתמול לנציגי המפד"ל, שאיתם נפגש בלשכתו, כי טוב בעיניו שתיקי החינוך והדתות יימסרו למפד"ל, אך העניין יסוכם רק במשא-ומתן איתה.

אתמול דיווח שמעון פרס לנציגי רצ, מפ"ם והמרכז-שינוי על מגעיו עם המפלגות הדתיות-חרדיות.

שרון מוסיף לנהל מו"מ

השר דוד לוי הבין אתמול, משיחה שניהל עם ראש הממשלה, כי רק צוות המשא-ומתן מוסמך להגיע לסיכומים עם נציגי השותפות הפוטנציאליות. דוברו של ראש הממשלה, יצחק שמיר, אמר ל "דבר", כי אף שלוי עומד בראש צוות המשא-ומתן רשאי כל אחד בליכוד לתרום לקידום הקואליציה וראש הממשלה מעודד את כל מי שיכול לתרום להמשיך בכך. ואכן, על-פי בקשתו של שמיר, המשיך אריאל שרון גם אתמול במגעים עם נציגי המפלגות החרדיות, "כדי לישר הדורים ולהתגבר על קשיים במשא-ומתן". אתמול קיים שרון שיחות מספר עם כמה מהח"כים המיועדים של ש"ס, ובראשם הרב פרץ, וכן עם ח"כ מנחם פורוש מאגו"י ועם ח"כ אבנר שאקי מהמפד"ל. על תוכן השיחות דיווח לשמיר. אגב, אישיות בכירה בליכוד אמרה אמש ל "דבר", שאין לדוד לוי סיבה לטרוניה על שרון, שכן הוא זה שמינה את עצמו ליו"ר צוות המו"מ של הליכוד.

מברקים כשדולה לתיקים

בלשכתו של ראש הממשלה נערמים בימים האחרונים מברקים של גורמים שונים בליכוד, הממליצים ומפגיעים להעניק תיקים לאישים שונים. המספר הרב ביותר של מברקים מדבר בעד מינויו של יצחק מודעי לשר האוצר. מברקי המלצה אחרים נוגעים למתן תיקים לדוד מגן, לעובדיה עלי, לאוהד אולמרט, וכן לשרון ולוי.

עצומה ציבורית לממשלת ליכוד-מערך

היום מתפרסמת בעיתונים מודעה, שכותרתה "דקה אחת לפני האסון". יוזמי המודעה, נעמי ודוד קוליץ, החתימו עליה עשרות של אישים בולטים בתחומי המשק, העסקים והאמנות, ביניהם: אפי ארזי, שלמה ארצי, אלדד בוקשפן, יוסי גנוסר, אהרן דברת, עו"ד אלי זוהר, רענן וייץ, דב לאוטמן, פרופ, משה מני, אייבי מוזס, עו"ד אורי סלונים, אליהו סחרוב, פרופ' מיכאל סלע, שוקי פורר, מיקי פדרמן, פרופ' אוריאל רייכמן, משה שניצר ואריה שחר.

באגודת ישראל - אכזבה מהליכוד

באגודת ישראל מתגבש רוב, לאחר התלבטויות רבות, בין הקובעים, שיש לתמוך במערך בהקמת ממשלה בראשותו של שמעון פרס, בגלל האכזבות הגדולות שנחלו מההסכמים הקודמים עם הליכוד שלא קויימו. בפגישה שהתקיימה אתמול בין נציגי אגודת ישראל לבין הליכוד השמיעו אנשי אגודת ישראל דברים קשים מאוד על אי קיום ההסכמים הקודמים.

כפי שנודע לסופר "דבר" [לפי זה, כנראה שקטע זה נכתב ע"י נח זבולוני], כאשר ישבו אתמול אחה"צ נציגי אגודת ישראל והמערך ועמדו לדון בפרטי ההסכם ביניהם התקבלה הידיעה כאילו ש"ס כבר סיכמה על הליכה עם הליכוד ולכן הופסקה הישיבה כדי לברר את נכונות הידיעה.

אנשי הליכוד ניסו להרגיע את נציגי אגודת ישראל והודיעו להם שטרם חתמו עם ש"ס, למרות הקידום במו"מ.

הנשיא מתרעם

אתמול התרעם נשיא המדינה, חיים הרצוג על הסיעות החרדיות המתחמקות פעם אחר פעם ומבטלות פגישות שנקבעו להן לשם ההתייעצות עימו לשם הקמת ממשלה. הרצוג הודיע אתמול בתום יום התייעצות נוסף כי יסיים את סיבוב ההתייעצויות עם נציגי הסיעות ביום א' הקרוב. לסיעות הללו נקבע פעם נוספת פגישות ביום א' הקרוב ולסופרת "דבר" [ומכאן ברור שקטע זה לא נכתב ע"י נח זבולוני] נודע כי אם לא תבואנה ביום א' יסיים הנשיא סבב זה של ההתייעצויות בלי להיוועד עימן.

סיעת רצ פנתה אתמול לנשיא המדינה חיים הרצוג בבקשה שלא להטיל את כובד משקלו באשר למתכונת הממשלה הבאה. נציגי הסיעה ביקשו מהרצוג להשאיר הכרעה זו, לפוליטיקאים. ביום השני להתייעצויות במטרה לכונן ממשלה נפגש הנשיא עם סיעות רצ והמפד"ל.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד ראשון 1988

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב המלך ג’ורג’ 38, תל אביב (מצודת זאב - מרכז תנועת חרות - גח"ל - הליכוד) | רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב יפו 216, ירושלים (מפלגת ש"ס) | רחוב הקבלן 45, ירושלים (מגורי הרב עובדיה יוסף) | רחוב הירקון 110, תל אביב (מושבה בעבר של מפא"י מפלגת העבודה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות