לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מיהו יהודי


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 11) - 25/02/1981 (יום רביעי)
1. מכתבים בין הרב משה פיינשטיין נשיא אגודת הרבנים באמריקה לבין מנחם בגין בשאלת "מיהו יהודי". 2. מרד ברבנות - הרב שמחה אלברג יו"ר אגודת הרבנים באמריקה תוקף את הרבנות באמריקה, זאת לאור העובדה שהרבנים תלויים בנותני משכורתם ולכן לפעמים הם אומרים את מה שמעבידיהם מצפים שיגידו. 3. בחתונת סוחר הנשק - על חתונתה של אריאלה, בתו של מר מרקוס (מרדכי) כהן, סוחר נשק ממקסיקו, שאת החופה ערך הרב הראשי שלמה גורן.

בארצות הברית פורסמה בימים אלה חליפת מברקים בין נשיא אגודת הרבנים באמריקה ובקנדה לבין ראש הממשלה מנחם בגין בשאלה מיהו יהודי.

בחודש חשוון, כלומר לפני כארבעה חודשים שיגרו הרב משה פיינשטיין, נשיא אגודת הרבנים, ויו"ר ההנהלה, הרב שמחה אלברג, מברק אל ראש הממשלה מנחם בגין ובו הזכירו לו את הפגישה שהתקיימה בבית הרב פיינשטיין, שבה הבטיח ראש הממשלה בפה מלא, שיעשה את כל המאמצים כדי לגבש רוב בכנסת בעד תיקון חוק השבות שייאמר בו "גיור לפי הלכה".
הרבנים מוסיפים במברקם, כי חלפו כבר שלוש שנים מיום שבתו של בגין על כס כהונתו והם טרם שמעו על התקדמות בנדון, אף שהוקמה ועדה מיוחדת לטפל בשאלה זו, המסעירה את היהדות כולה זה שנים רבות.

במברקם הארוך כותבים הרבנים בין היתר:
"ארץ ישראל נמצאת במצב חמור. היא מוקפת שונאים-בנפש מכל צד ולא פעם הדגשנו, שהערובה הטובה ביותר להמשך קיומנו היא בכך שממשלת ישראל תעשה הסכם-שלום עם חוקי התורה בכל התחומים. זה יעזור לבטחון ולהדיפת אויבינו.
מה מאוד גדולה אכזבתנו בראותנו ששאלת תיקון חוק-השבות טרם מצאה פתרונה, על אף הצהרותיו ונאומיו החגיגיים. וכיוון שאנו בטוחים בישרות לבו, שהבטחתו ניתנה מתוך כוונה טובה, בהיותו משוכנע כי אין הזדהות לאומית תואמה את השקפת היהדות ההיסטורית. כי אם הזדהות דתית בקבלת עול מצוות".


על המברק הארוך ענה גם ראש הממשלה במברק לא קצר (בלי תאריך):
"לכבוד מורינו ורבותינו הנעלים. הרב משה פיינשטיין, נשיא, והרב שמחה אלברג, יו"ר ועדת ההנהלה אגודת הרבנים. הריני מודה לכבודכם על המברק שקראתיו בתשומת-לב מרובה. הסכמנו, עם הקמת הממשלה, כי אעשה מאמץ למען גיבוש רוב שיתמוך בתיקון החוק הנוגע לגיור כהלכה. מובן מאליו שרציתי והנני מוסיף לרצות בתמיכה של רוב זה, שהרי גיור עצמו הוא מושג הלכתי ודעתי זו גם הבעתי מעל במת הכנסת. התברר במשך הזמן כי לצערנו רוב זה אינו עומד לרשותנו. כולנו חייבים לשאול את עצמנו, אם להביא לידי הצבעה שלילית על הצעת החוק ולגרום על-ידי כך לכאב עמוק גם לכם, מורינו ורבותינו הנעלים. או להוסיף ולעשות את המאמצים, מתוך תקווה שיבוא היום והרוב, מרצונו החפשי, יסכים לתיקון זה.
שום הבטחה לא הופרה. עובדה פשוטה היא, כי עדיין אין לנו הרוב הדרוש להשיג את המטרה החיובית.
בכבוד רב ובהוקרה - מנחם בגין".


מעניין שחליפת המברקים בין הרב פיינשטיין וראש הממשלה מנחם בגין נשמרה בסודי-סודות ולא הודלפה עד עתה, ואילו המברק החסוי ביותר של שגריר ישראל במצרים על השיחה עם סאדאת, שלכל הדעות היה צריך להיות סודי ביותר, הודלף ופורסם, ככתבו וכלשונו.

מרד ברבנות

"לכו ונחדש את מלכות הרבנות" - תחת סיסמה זו מתנהלת תעמולה של רבנים אורתודוכסיים באמריקה להחזיר את כתר הרבנות לישנו.

בעבר הייתה הרבנות בישראל, כלומר הרבנים, הכוח הדוחף לכל פעולה. הרבנים הם שעמדו בראש הקהילות, הם שגרמו לפריחת הקהילה והעיר. הרבנות, במעמדה ההיסטורי, היתה מאז ומתמיד אחד המוסדות המפוארים, שעיצבו דמותם של קיבוצים יהודיים בכל מקום. כיום השלטונות והמפלגות הם המעצבים את אופיו ודמותו של הרב.

את נס המרד ברבנות הנוכחית הניף הרב שמחה אלברג, יו"ר הנהלת אגודת הרבנים באמריקה, מראשי "אגודת ישראל" בארצות-הברית, תלמיד חכם ואישיות רב-גונית. במלים בוטות הוא תוקף בפומבי את הרבנות ומציין: "לדאבוני הגדול אין כיום רבנות בלתי תלויה. נדיר מאוד למצוא במקומות נדחים שהרב הוא נותן הטון והקובע בעירו או בקהילתו. דרך כלל או שהוא תלוי בנשיא שלו או במפלגה שהושיבה אותו על כס הרבנות. רוב הרבנים באמריקה אינם אומרים מה שהיו רוצים לומר, כי מחשבתם מוכתבת על-ידי הוועד. הרב הפועל לפי חוזה, חושש כי משרתו עלולה להתערער אם יפר בצורה כלשהי את דעת בעלי הבתים שלו. הרב מדבר לקהל מה שהוא רוצה לשמוע. ומכאן הבנאליות של הרבה דרשות רבניות ... בארץ ישראל הרבנות במידה רבה אינה אלא גוף-מבצע של הוראות ממשלתיות או החלטות מפלגתיות ... מאז קיימת רבנות בעם ישראל היא לא הגיעה לידי ירידה כזו כהיום".

הרב אלברג מתריע: "חובת השעה היא לחזור ולבנות מחדש את הדמות הקדושה של הרבנות. הן בצורתה החיצונית והן בצורתה הפנימית. זקוקים אנו לרב שיהיה דוגמה ומופת לעדה יהודית גדולה, רב שאת הדמות הפנימית שלו רואים בגדלותו בתורה, בעסק התורה שלו, ובאורח חייו.
גם הדמות החיצונית חשובה ביותר. בעלי בתים דהיום, עטורים זקן ופיאות ובגד ארוך. כיצד יעורר רב כבוד והוקרה כשהוא עצמו מסתובב בחליפה בהירה ובכובע קשה, כמו רבנים רבים באמריקה ?"

בחתונת סוחר הנשק

ביום רביעי שעבר שוב טס הרב הראשי שלמה גורן לחו"ל. כזכור חזר הרב לפני זמן מה מניו-יורק, שם העמיד חופה לבנו של הרב ארתור שניאור. הפעם יצאו הוא ורעייתו הרבנית צפורה למקסיקו, לחתן את בתו של עסקן יהודי ידוע וסוחר נשק בין-לאומי.
המדובר באריאלה, בתו של מר מרקוס (מרדכי) כהן, שנישאה לתלמיד ישיבת טלז באמריקה. אליהו מרדכי, בנו של משה יהודה זוננפלד מירושלים, המתגורר בסאן-פאולו שבברזיל. אליהו מרדכי הוא נינו של מי שהיה הרב הראשי ליהדות החרדית בארץ-ישראל. הרב יוסף חיים זוננפלד ז"ל.

מרקוס כהן, מראשי הקהילה היהודית במקסיקו, עסקן ותורם ידוע וגם סוחר נשק בין-לאומי מפורסם, הזמין את הרב גורן להעמיד חופה לאריאלה בת-הזקונים שלו. הרב גורן חיתן את כל ילדיו של מרקוס כהן.

לחתונה שנערכה אתמול (יום ראשון) במקסיקו הוזמנו כ- 200 אורחים מחוץ למקסיקו. לכולם נשלחו כרטיסי-טיסה חינם. עם אלה נמנים ראשי מדינות ושרים מארצות דרום-אמריקה, שעמם עומד בעל השמחה בקשר מסחר, רבנים, ראשי ישיבות וכל "מי-ומי" בעולם היהודי והלא-יהודי.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1981

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 4809 14th avenue Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (הרב שמחה עלברג, עורך ומו"ל "הפרדס") | 132 Nassau Street, ניו יורק, ארצות הברית (אגודת הרבנים בארצות הברית - Union Of Orthodox Rabbis Of The United States And Canada) | ישראל | מקסיקו סיטי, מקסיקו (מרקוס כץ גר במקסיקו סיטי וסביר ששם התקיימה החתונה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות