לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

חרדים

גילוי אריות


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 4) - 22/03/1989 (יום רביעי)
מבוכה רבה שוררת בשבועות האחרונים בקרב גבאי בתי-הכנסת בירושלים, בגלל פסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף, שלפיו יש להסיר את הצורות המצויירות והרקומות מעל פני הפרוכות ועל גבי ההיכל של ארון הקודש. הרב עובדיה יוסף, לשעבר הרב הראשי לישראל, המכהן כנשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, נתבקש על-ידי גבאי בתי-הכנסת להשיב על השאלה הבאה: פרוכת שרקמו עליה צורת אריות, מצידי לוחות שכתוב בהן עשרת הדברות, האם מותר לרקום פרוכת כזו ולתלותה על ארון הקודש מבחוץ?
שאלה נוספת? האם מותר להקים על ההיכל של ארון הקודש מלמעלה צורה של אריות משיש או מברונזה וכדומה, מצידי הלוחות של עשרת הדיברות, או שיש למנוע כל הדברים האלה בבית-הכנסת ?

השאלה נשאלה בגלל השבת שבה קוראים את "עשרת הדברות". בתשובה מקיפה שפורסמה בשבועון חרדי בירושלים מביא הרב עובדיה יוסף מן המקורות, שמהם משתמע כי גם בשאלה זו קיימת מחלוקת בין יהודי אשכנז לבין בני עדות המזרח. אחד הנימוקים לאסור את רקימת הצורות מעל גבי פרוכות והיכל ארון הקודש הוא, שהצורות מפריעות למתפללים להתכוון בתפילותיהם לשם שמים והם מתעניינים אך ורק בצורות.

הרב יוסף, בהסתמך על שאלות ותשובות בעיקר של רבני עדות המזרח, קובע שיש לנהוג כמו בבתי-הכנסת של עדות המזרח בגולה, כלומר אסור לתלות פרוכת שעליה מצויירים או מרוקמים אריות או צורות אחרות של חיות או עופות, וכן יש לאסור על הקמת צורות של אריות או עופות וחיות מעל ארון הקודש, משיש או ממתכת. על חכמי ישראל מצווה הרב עובדיה יוסף לדרוש ברבים בעניין חמור זה, וכן להסיר את הצורות הקיימות ממקומות אלה.

פסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף עורר בעיות אצל גבאי בתי-הכנסת והם פנו אל הרבנות הראשית שתחווה את דעת התורה בנדון. היתה גם פניה אל גדולי התורה של היהדות האשכנזית החרדית ואל בני הישיבות שיביעו את דעתם בשאלה זו.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1989

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הקבלן 45, ירושלים (מגורי הרב עובדיה יוסף)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות