לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"מבוכת חמץ" שררה בקרב רבני השכונות ובתי הכנסת


מאת: נח זבולוני סופר "דבר" בירושלים
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 3) - 17/04/1990 (יום שלישי)
רבני השכונות ורבני בתי-הכנסת בארץ נמצאו השנה במבוכה רבה לאחר שרב ברבנות הראשית דרש לבטל לחלוטין את מכירת החמץ ערב פסח לערבי.

בשבוע שעבר נפתחה הרשימה למכירת חמץ אצל רבני השכונות ובתי-כנסת, המשמשים כ "קבלני משנה" : אחרי ההרשמה אצלם הם מגישים את הרשימות לרבני הערים והם המוכרים את החמץ ערב פסח בטקס חגיגי לגוי, וכל מי שבא להירשם אצל רבני השכונות נותן לרב את אשר ידבנו לבו.

השנה התנהלה ההרשמה בעצלתיים מפני שהרב שמואל דוד שולל לחלוטין את המנהג של מכירת חמץ לפני פסח ללא יהודי, ומכירת קרקעות לפני השמיטה. את התנגדותו למנהג זה מנמק הרב משני טעמים: לאומי-אידיאולוגי, ומעשי.

הוא טוען כי הלגיטימציה של דרך זו (מכירת חמץ) הצטמצמה. לדעתו יש להקים בארץ חברה יהודית-ישראלית בלי להיעזר בגוי של שבת, של פסח ושל שמיטה. הנימוק המעשי הוא: בחו"ל, הגוי שקנה את החמץ, היה מאותה עיירה, הכיר את בתי היהודים והיתה משמעות לעובדה שידע כי כל המצוי בחדר פלוני או בארון פלוני "הוא שלו". כן היה מקובל בין השכנים להפקיד דברים; אך היום, הערבי שקנה את החמץ - האם הוא יודע היכן קיים קיבוץ או מושב פלוני שממנו קנה את החמץ על-ידי רב?

לאור כל זה מציע הרב דוד לבטל כליל את מכירת החמץ ולחלק את המוצרים שאינם רואיים לאכילה בפסח לשלושה סוגים: חמץ גמור (ולשתדל לחסלו כדי להימנע מלמכור אותו לגוי); מוצרים שאין בהם חשש של חמץ: אף על פי שאין להם הכשר לפסח, מותר להחזיק אותם בבית בפסח ואין למכרם; מוצרים שזורקים או מוכרים לפני פסח.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1990

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב המלך ג’ורג’ 58, ירושלים (הרבנות הראשית (בשנים 1959-1992) - היכל שלמה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות