לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בפתיחת כנס חבר הנאמנים של הפועל המזרחי

הרבנים השתוממו כששמיר פצח בטעות בנאום על חיל-האוויר


מאת: נח זבולוני סופר "דבר" בירושלים
פורסם: דבר | דבר - עמוד ראשון (עמוד 1) - 22/07/1990 (יום ראשון)
בפתיחת כנס חבר הנאמנים של הפועל המזרחי, שנערך במעמד הרבנים הראשיים, אברהם כהנא שפירא ומרדכי אליהו, ביום ה' במלון רמדה בירושלים, הופתעו הנוכחים, שיצחק שמיר מרחיב את היריעה על הישגיו של חיל האוויר בעבר בהווה ובעתיד בהגנת הארץ ובהרתעת האויב.

דבריו עוררו רוגז אצל כמה רבנים חרדים, שטענו כי אין לסמוך רק "על כוחי ועוצם ידי", כאשר העירו לעוזריו על כך שראש הממשלה מדבר על חיל האוויר ולא על הנושאים שבגללם הוא הוזמן לכנס.

סבורים כי ראש הממשלה "בלבל את היוצרות" והחליף את דפי שני נאומיו, שהוכנו אחד על ציון יום הולדתו ה-42 של חיל האוויר, ואחד לכנס הרבנים. בשל בילבול זה, זכו הרבנים לנאום שאמור היה לשאת במפגן חיל האוויר.

היו ששאלו האם ראש הממשלה ישא את דבריו במפגן על בעיות רבנות.

תגובה

[תגובתו של יוסי אחימאיר מנהל לשכת ראש הממשלה ותשובתו של נח זבולוני לתגובה. התגובות פורסמו בעיתון "דבר" במדור "מכתבים למערכת דבר" בתאריך 26/7/1990]

ברווז עיתונאי

נדהמתי לקרוא ב "דבר" (22.7.90) את "הברווז העיתונאי", הנושא כותרת "הרבנים השתוממו כששמיר פצח בנאום על חיל האוויר". כל "הידיעה" מצוצה מן האצבע, מבית מדרשו של נח זבולוני: שמיר לא טעה, הרבנים לא השתוממו והנאום לא היה על חיל האויר!

להעמיד דברים על אמיתותם: ראש הממשלה כתב לעצמו באותו יום שני נאומים, שניהם בכתב ידו: האחד לכנס הרבנים והשני ליום חיל האוויר. בכנס הרבנים, שהיה מוקדש לאחדות ישראל, דיבר ראש הממשלה בהרחבה על הביטחון וצה"ל, כאחד מדגלי האחדות שיש להניפם. הוא הזכיר שני דגלים נוספים: דגל השלום ודגל העליה.

מכיוון שהאירוע נערך זמן קצר לפני צאתו למפגן ולטקס ענידת הכנפיים, הזכיר ראש הממשלה את חיל האוויר. לא ראיתי רב משתומם אחד; לעומת זאת גם לא ראיתי במקום את נח זבולוני.

חבל ש- "דבר" לא טרח להביא לקוראיו דיווח ישיר ומהימן על כנס הרבנים והופעת ראש הממשלה.

יוסי אחימאיר
מנהל לשכת ראש הממשלה


תגובה נגדית

תגובת נח זבולוני:

צר לי מאוד שעלי להתפלמס עם בנו של אבא אחימאיר ז"ל שהייתי בין מוקיריו ומכבדיו, אך ההכרח לא יגונה.

על הידיעה הבלעדית שהופיעה בתחילת השבוע ב "דבר" ושצוטטה ב "קול ישראל" והיו לה הדים רחבים גם בכלי התקשורת הכתובה, בה נאמר "הופתעו הנוכחים שיצחק שמיר הרחיב את היריעה על הישגיו של חיל האוויר בעבר, בהווה ובעתיד בהגנת הארץ ובהרתעת האויב". בדברים שנשא ראש הממשלה בכנס הרבנים של "הפועל המזרחי" שנערך בסוף השבוע שעבר בירושלים כפי שפורסם בעתון, הגיב ראש לשכת ראש הממשלה יוסי אחימאיר גם בעיתון "חדשות" ואמר: "הכל המצאה של כתב שעד כמה שידוע לי בכלל לא היה במקום ועתון חסר אחריות מיהר לפרסם את הידיעה".

כלומר יוסי אחימאיר כופר בכל, לא היו דברים מעולם. ואילו בסיפא של התגובה שלו מודה יוסי ואומר "כי בעקבות הארועים הרבים בשבוע שעבר בצה"ל ובחיל האויר האריך ראש הממשלה בדברים בנושאים בטחוניים" (ההדגשה שלנו). הרישא של יוסי סותרת את הסיפא שבה הוא מודה בפה מלא כי ראש הממשלה האריך (ולא הרחיב !!!) בדבריו בנושאים בטחוניים.

יש להניח כי יוסי אחימאיר למד דבר מה בכנס רבנים זה בו הוא היה נוכח ועליו לדעת, שלפי ההלכה היהודית "מודה במקצת חייב שבועה מדאורייתא" ועליו מוטלת החובה להוכיח, כי הכל הייתה המצאה של הכתב שבמקרה זה כותב טורים אלה. ועל הטענה כי הכתב, עד כמה שידוע לא, לא היה במקום, גם טענה זו קשורה בהלכה היהודית הפוסקת "על פי שניים עדים יקום דבר" דהיינו "שני עדים כשרים ולא מחללי שבת ואוכלי נבלות ושפנים הפסולים לעדות".

ועל דבריו של יוסי, כי הרבנים לא השתוממו. הרי בידיעה שפורסמה ב "דבר" לא נאמר כי הרבנים השתוממו והשתעממו, מה שכן נאמר "כי דבריו (של ראש הממשלה) עוררו רוגז אצל כמה רבנים חרדים שטענו כי אין לסמוך רק על כוחי ועוצם ידי". הרוגז היה על שראש ממשלה, בה חברים יהודים חרדים מבית מדרשו של הרב אלעזר מנחם שך והרב עובדיה יוסף, לא מצא לנכון להזכיר ולו אף פעם אחת את ה "בעזרת השם", כפי שנוהג באחרונה השר "רבי" אריק שרון שליט"א ...

ואחרון אחרון, תמוה על הביטויים של יוסי אחימאיר. ר' יוסי קצת "הדר" ודרך ארץ לזולת כפי שחינכו אותך בבית אב"א ולא להיסחף אחרי התפקיד האחרון שלך המחייב זאת.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד ראשון 1990
תגובתו של יוסי אחימאיר מנהל לשכת ראש הממשלה ותשובתו של נח זבולוני לתגובה. התגובות פורסמו בעיתון "דבר" במדור "מכתבים למערכת דבר" בתאריך 26/7/1990

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב סמולנסקין 9, ירושלים (פינת רחוב בלפור - בית ראש הממשלה - בית אגיון (משנת 1974)) | שדרות הרצל, ירושלים (גשר רופין - מלון רמדה רנסאנס)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות