לקראת חג
הפורים פירסם ה "וועד למען טהרת מחננו"
בירושלים קריאה אל הציבור "לחוס ולרחם על טוהר נפש צאצאיהם", שלא ילכו אחרי הזרמים ברחוב, לא יסתובבו בפורים ברחובות ולא ילכו שולל על-ידי כל מיני הצגות ובידורים.
בקריאה נאמר, כי הקב"ה העמיד מלך קשה
סדאם חוסיין - המעורר את הציבור לחזור בתשובה, כמו בימי אחשוורוש והמן הרשע. זאת כדי לפקוח "עיני עיוורים", כי הרחוב פרוע והשטן ושליחיו מרקדים ומשתוללים בחוצות ואורבים לצוד ברשתם נפשות טהורות.
הסקאדים שמו קץ זמנית ל "השתוללות" - "הפחד בלילות" שם קץ לבילויים שלא נעשים על טהרת הצניעות ולא "ברוח ישראל סבא".
בפניה נאמר עוד: "בהתקרב ימי הפורים עלינו ... להיות זהירים במשנה זהירות, שלא להיות מן המבכים את גורל צאצאיהם, שתחילת הדרדרותם היא בימי הפורים".
הסקאדים העיראקיים עוררו שאלה הלכתית, שעל מדוכתה יושבים
רבנים מהפלגים
והזרמים ביהדות החרדית ודנים בה בכובד ראש: האם מותר לצאת
בשבת לרחוב כשערכות המגן על השכם, לאלה המקפידים לא לטלטל בשבת.
בהלכה, כדי שיהיה מותר לטלטל חפצים בשבת מרשות היחיד לרשות הרבים - מהחצר לרחוב - תיקנו חכמים
עירוב: נועצים עמודים מסביב למקום הישוב ומותחים עליהם תיל ברזל המקיף את העיר כולה והופך אותה לרשות היחיד. עירוב זה מועיל רק כשבמקום יש פחות מ-600 אלף בכל יום.
הרב הראשי הספרדי לשעבר פסק, כי במקום שאין עירוב אסור לטלטל את
ערכות המגן. אם יש
פיקוח נפש, אין לצאת מן הבית, אך במקום שיש בו עירוב מותר לשאת ערכה.
כשנודע
פסק הלכה זה לרבני
העדה החרדית ורבנים קיצוניים אחרים, המקיימים מוסדות דת נפרדים, החרימו את קבלת המסיכות והורו לציבור העומד למרותם לא להישמע לפסק ההלכה של הרב הספרדי.
דפים בנושא:
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות
למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By