מה דינו של המושב באווירון, כדין כיסא או כדין מיטה? על מדוכה הלכתית זו יושבים חסידי
קהילת בעלז בירושלים בבית דין צדק שלהם.
לכאורה, מאי נפקה מינה אם המושב באווירון כיסא הוא או אם מיטה. ובכן, גם דקדוק זה חשוב אף חשוב. מן המפורסמות הוא שחרדים הטסים באווירונים של חברות זרות נוהגים להצטייד באוכל כשר (בקופסאות שימורים) ואת תיק האוכל הם מניחים מתחת למושב.
לפי ההלכה אסור לאכול ממזון שהיה מתחת למיטה, משום רוח רעה, כפי שהובא
במסכת פסחים ובשולחן ערוך, שם נאמר "תנא אוכלין ומשקין תחת המיטה, אפילו מחופין בכלי ברזל, רוח רעה שורה עליהן".
משום כך, אם המושב באווירון כיסא הוא - מותר לאכול מהאוכל שבתוך התיק שהיה מונח תחתיו. באם מיטה הוא - אסור בתכלית.
בבעלז מחמירים מאוד בשאלה זו. האדמו"ר אהרון רוקח ז"ל כבר פסק כי אוכל שהיה מונח תחת מיטה, לא יתנו אפילו לכלב מחשש שידביק אנשים ברוח רעה.
ואולם יש הסבורים כי אוכל שהושם מתחת מושב האווירון, גם אם נקרא מיטה, מותר לאכול אותו. שכן הרוח הרעה שולטת אך ורק כאשר האוכל מונח על קרקע עולם, מה שאין כן באווירון שנמצא בין שמים וארץ. אבל לא כך לגבי אוכל שהונח תחת המיטה בקומות העליונות של בית רב-קומות. זה אסור באכילה כי כל "המחובר לקרקע כקרקע דמי".
באותו מושב של הבד"צ נמנו וגמרו כי בעגלות ילדים, האוכל המונח מתחת למדף העגלה מותר באכילה. שכן הרוח הרעה שולטת רק במקום שאין ראוי להצניע את האוכל, אבל במקום שנוהגים להצניע אין רוח רעה שולטת.
ומושב האווירון מה דינו? מיטה הוא או כיסא? אין זה פשוט כלל ועיקר, ומשום כך שאלת המושב טרם יושבה.
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות
למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By