לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרבי אמר

דולר בשירותים


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 9) - 20/04/1992 (יום שני)
באחרונה הוציא הרב הראשי מרדכי אליהו פסק הלכה, ולפיו אסור להיכנס לשירותים עם שטר של דולר, משום ששם ה' כתוב עליו. פסק ההלכה פגע בעיקר בחסידי הרבי מלובביץ', ובאוהדיהם, הנושאים איתם את הדולר שיקבלו מהרב.

שלא כמו הרב אליהו, שמתנה הכנסת דולר לשירותים בקיפול השטר ובהצנעתו בכיס הבגד, גרסו גדולי התורה הקדמונים כי אין קדושה בדברי דפוס, ואפילו מדובר בספרי רבנים ומלמדים שעוד לא השתמשו בהם. רק בדברים שבכתב יש קדושה, אמרו הקדמונים, וכל שכן שאין קדושה בדולרים של אמריקה ...

הרב יוסף רוזין (1885-1936), הידוע בכינויו "הרוגאצובער עילוי", התייחס גם הוא לעניין. הרב רוזין היה רבה של דווינסק שבלטביה, היה בקי בכל מכמני התורה וכן בחוכמת ישראל ואומות העולם, וספרו "צפנת פענח" על הרמב"ם היה "בסט-סלר" בעולם הישיבות.
בתשובה לשאלת הרב שלמה סובול מירושלים, בעניין מעטפות בכתב אשורית המתגלגלות באשפת רחובות, כותב הרוגאצובער כי רק בכתב יש קדושה ולא בדפוס, ומביא שם את דעתו של "פאת השולחן": "מה שנהגו בטבעת קדושין שחורתים בה בכתב אשורית שם האיש והאשה וכל הנשים נכנסות בטבעותיהן לבית הכיסא, כיוון שהם דברי חול אף שהם בכתב אשורית לית לָן בָּה עכ"ל [עד כאן לשונו - א.ז.]" ("שלמות יוסף", תשכ"ו).

קדם לרוגאצובער רבי יצחק בן עמנואל מלאטאש, שחי באיטליה במאה ה-16 בימי רבי יוסף קארו. רבי יצחק בן עמנואל היה מגדולי התורה בדורו, והיה מרביץ תורה לבניו של השר דון יצחק אברבנאל. בספרו "שאלות ותשובות" - ספר מעט כמות ורב איכות שכמעט לא ידוע ברבים, גם לא בעולם התורה והישיבות, וכתב ידו היה מונח כ-300 שנה כאבן שאין לה הופכין ורק לפני 32 שנה יצא לאור במספר מצומצם של אקזמפלרים - מרחיב הרב יצחק בן עמנואל מלאטאש את הדיבור על הפולמוס החריף שהיה בשעתו בעניין הדפסת ספר "הזוהר", שמהדורתו הראשונה יצאה לאור בשנים 1518-1520 במאנטובה איטליה, וניטש בין המתנגדים להדפסת "הזוהר" לבין המצדדים בהדפסתו.

המתנגדים טענו כי בזמן ההדפסה נזרקים לאשפה דפים שמופיעים עליהם השמות הקדושים, או שהם נרמסים ברגלי עובדי הדפוס, ומיכוון שהדבר גובל בחילול קודש אסור להדפיס את הספר.
על טענה זו השיב ר' יצחק בן עמנואל מלאטאש ואמר:
"מה לנו חשוב וקדוש יותר מאשר התנ"ך, ולמה לא חשו קדמונינו גאוני עולם אשר ראו את הדפוס, אלא פשיטא, שאין בהם קדושה, ולפיכך נהגו שלא לנהוג בהם קדושה כי הם נכתבים (נדפסים) על-ידי גוי בלי כוונה, ושלא לשם קדושה, ולא נעשה על טהרת הקודש, ויותר טוב להשתמש באלה (דפוס) הספרים, מלהשתמש מהכתובים (כתב יד) ביד איש יהודי שיש בהם קדושת יתר, ואי אפשר להיזהר בשמירת קדושתם כראוי".

"סוף דבר", כותב יצחק בן עמנואל,
"איני רואה בזה כי אם רוע לב וסכלות גדול, והמדפיסים ברוכים יהיו לה' ולא יחששו לקללת חינם, כי הם יקללו וה' יברכם, הם ילבשו בושת ועבדי ה' ישמחו. ואתם גיבורי ישראל, מלומדי מלחמת התורה, החזיקו מגן וקומו לעזרת ה' בגבורים, איש חרבו על ירכו חרב התורה, מפחד בלילות מפחדה של גיהנום, פן נהלוך חשכים ואין נוגה באפילה ואין "זוהר" ח"ו, והמשכילים בזוהר יזהירו כזוהר הרקיע ומצדיקי הרבים ככוכבים לעולם ועד. פה פיארו שנת י-ש-ב-ו ישרים את פניך י"ד תמוז, הצעיר יצחק בכמ"ר עמנואל זלה"ה מלאטאש".



פסק ההלכה של הרב אליהו עליו מתבססת הכתבה

[הכתבה אליה מתייחס נח זבולוני בכתבתו זו. ייתכן שאף כתבה זו נכתבה על ידי נח זבולוני. הכתבה הופיעה בעיתון "דבר" בתאריך 15/04/1992.]

אסור להיכנס לשירותים עם שטר של דולר

(ע). "מאחר ועל שטרי הדולר כתוב כי מבטחנו באלוהים, מותר לאדם להיכנס לשירותים רק כשהדולר מוסתר ומוצנע בתוך הכיס", קובע הרב הראשי לישראל, הראשון לציון מרדכי אליהו.

פסק ההלכה ניתן בתשובה לבעיה שהטרידה יהודים מארה"ב: "כיצד עלינו לנהוג עם שטר של דולר, שעליו כתוב באנגלית IN GOD WE TRUST (באלוהים נשים מבטחנו) ?"

תשובת הרבי: מכיוון ששם ה' כתוב על שטרות הדולר, אפילו באנגלית, אם הדולר לא מוצנע ומוסתר בכיס, אסור להיכנס עימו למקומות טמאים כבית שימוש.

הערות: לולא הייתה הכתבה "אסור להיכנס לשירותים עם שטר של דולר" מופיעה ללא סימון (ע) היינו ללא ספק מייחסים אותה לנח זבולוני. למרות סימון זה, עדיין נראה לי שהיא נכתבה על ידי נח זבולוני במיוחד לאור הסגנון והתוכן.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1992
הכתבה אליה מתייחס נח זבולוני בכתבתו זו. ייתכן שאף כתבה זו נכתבה על ידי נח זבולוני. הכתבה הופיעה בעיתון "דבר" בתאריך 15/04/1992.

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: שדרות בן ציון 2, ירושלים (ביתו של הרב מרדכי אליהו (קרית משה))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות