קבוצת
מכבי תל-אביב בכדורסל על הכוונת של אנשי כהנא, ובמכבי נדלקת נורה אדומה.
אוהד מושבע של מכבי, שביקש להצטרף לשורות תנועת "כח" (
כהנא חי) שבראשה עומד בנימין כהנא, נשאל אם על-פי הרעיון היהודי ("הרעיון היהודי" הוא גם שמה של ישיבה של כהנא בתפוח) ישנו קידוש השם כשמכבי מנצחת את הקבוצות הלא יהודיות.
האוהד השיב להם בחיוב, אך התברר לו כי טעה. אמרו לו: אין כל קידוש השם בנצחונות של מכבי, אולי אפילו להיפך; כי כל
הריקוד סביב עגל הכדורסל הוא סימן לגוויעתם הנורא של המושגים הלאומיים והיהודיים.
לדעתם, מכבי מייצגת את החלק של המתייוונים בעם ולכן בנצחונותיה אין כל ערך לאומי. "קשה להבין איך יהודי חובש
כיפה יכול לתעות אחרי קבוצה זו כשלעיתים רוב שחקניה הם גויים-כושים".
בהזדמנות זו סיפרו כי כאשר
מאיר כהנא שמע שיש משחק בין מכבי לבין קבוצה
מברית המועצות, הוא התפלל שמכבי תפסיד, כדי שהשיגעון הזה של העם לא יתחזק וההתייוונות תיפסק.
מקור הכתבה
קבוצת "מכבי" (כדור-סל)
תל-אביב, על "הכוונת" של אנשי כהנא, וב "מכבי" נדלקה נורה אדומה ...
אוהד מכבי "שרוף" שעומד להיכנס לשורות "כח" (כהנא חי) שבראשה עומד בנו של המנהיג, זאב כהנא, נשאל אם ע"פ הרעיון היהודי (שם ישיבה של כהנא בתפוח), ישנו קידוש השם כשמכבי מנצחת את הקבוצות הלא יהודיות?
התשובה לא אחרה לבוא, ובה נאמר לאכזב את השואל, אך אין כל קידוש השם בנצחונות היוונים של "מכבי", אולי להיפך, כי למעשה כל הריקוד מסביב עגל
הכדורסל הוא סמל לעיוות הנורא של המושגים הלאומיים והיהודיים בתקופתנו.
מכבי לדעתם מייצגת את החלק של המתיוונים בעם, ובנצחונות אין כל ערך לאומי.
ולשואל נאמר קשה להבין איך יהודי חובש כיפה יכול לטעות אחרי קבוצה זו, כשלעתים במשחקיה מקפצים רוב של גויים - כושים, והחמור יותר כאשר הם "מתגיירים". ובהזדמנות זו מסופר בתשובה כי כאשר מאיר כהנא שמע שיש משחק בין "מכבי" לבין קבוצה מברית המועצות, למרות התאווה החזקה לראות בנצחון על הרוסים - ממלכת הרשע - התפלל שמכבי תפסיד במשחק כדי שהשיגעון הזה של העם לא יתחזק ושהמתיוונות תפסיד.
הערות על גירסת המקור: הכתבה המודפסת די דומה למקור, מעניין להבחין בטיפול במלים שלא היו ברורות (כנראה שבמקרה זה נשלח המקור לדורון שרם (עורך המדור) בכתב יד ולא הודפס במכונת כתיבה). כך למשל נח זבולוני כתב: "למעשה כל
הריקוד מסביב עגל הכדורסל הוא סמל
לעיוות הנורא של המושגים הלאומיים", אך העורכים טעו וחשבו כי כתב סמל
למוות והפכו את המשפט ל: "הריקוד סביב עגל הכדורסל הוא סימן
לגוויעתם הנורא של המושגים ..."
כך גם הטיפול במילה הלא מובנת "ובה נאמר
רוצה לאכזב את השואל", מילה שגם לא הייתה ברורה לי. בעריכה, הוסיפו משפט (נכון מאוד) שכלל לא הופיע בכתבה: "האוהד השיב להם בחיוב, אך התברר לו כי טעה."
- אלי זבולוני צולם במכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות
למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By