האם רכישת נשק אישי כמו אקדח, מחייבת את
ברכת "שהחיינו", בדומה לקונה בגד חדש או כלים חדשים?
על מדוכה הלכתית זו ישבו בבית המדרש של "
עטרת כוהנים", ישיבה שהוקמה ברובע המוסלמי של העיר העתיקה
בירושלים ועומדת תחת חסותו של ח"כ
אריק שרון.
בעקבות חתימת הסכם העקרונות בין ישראל
לאש"ף, צוברים אנשי הימין בשטחים נשק מכל הבא ליד, והועלתה השאלה האם יש לברך "שהחיינו" על רכישת אקדח. שלושת רבני הישיבה הביעו את דעתם בשאלה הלכתית זו.
לפי ההלכה, "מי שבנה בית חדש או קנה כלים חדשים מברך שהחיינו". מה דינו של אקדח, האם הוא דבר מעציב שגורם שפיכת דמים ואין לברך עליו, או דבר משמח כמו קניית בגד חדש או כלים חדשים.
הרב שלמה אבינר, ראש הישיבה ותושב בית אל פסק חד וחלק שיש לברך. עמיתו,
הרב דוד כהן סבור כי
כלי נשק במהותם שייכים להרגשה מעורבת והם אינם בגדר שאר הכלים לגבי ברכת "שהחיינו".
הרב אבי רונצקי סובר שאין בכלי הנשק שימוש יצירתי חיובי ואינו מוסיף לאדם ולחברה דבר, אלא מונע היזק בלבד ולכן אין לברך "שהחיינו". בנוסף לכך, אומר הרב: "איך אפשר לברך על רכישת כלי נשק ברכת "שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה "? איזו שמחה זו? בעת שאנו נאלצים להלך חמושים, אין לברך "שהחיינו".
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות
למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By
