לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרב שך הוזמן לחתונה ושיגר מכתב - אוחה הקרע בין הישיבות הליטאיות


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 5) - 19/01/1995 (יום חמישי)
לאחר עשר שנים מתאחה הקרע בין הישיבות הליטאיות החרדיות בארץ. מדובר בקרע שבין שושלת בריסק (סולובייצ'יק) לבין ראש ישיבת פוניבז' בבני ברק, הרב אליעזר מנחם שך, מנהיג היהדות החרדית הליטאית. הקרע נוצר כתוצאה ממתן "היתר מאה רבנים" לרב מלכיאל קוטלב, ראש ישיבת לייקווד בארה"ב, שהוא נכדו של המנוח הרב אהרן קוטלב, שהיה נשיא מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בקנדה וראש ישיבת לייקווד.

הרב מלכיאל היה נשוי לנכדתו של הרב זאב (וולוולה) סולובייצ'יק ז"ל, המכונה בריסקר רב (רבה של בריסק). לאחר הנישואים בארץ סירבה הנכדה, על פי הוראת הוריה, להצטרף לבעלה ללייקווד, שם חיכתה לו משרה גבוהה של ראש ישיבה, וגם מיאנה לקבל גט. (סיבור זה שימש השראה למחזהו של אמנון לוי, "שיינדלה").

בלית ברירה הוחלט במשפחת קוטלב לאפשר לרב מלכיאל לשאת אשה שנייה, בניגוד לחרם דרבנו גרשום. יצויין כי החרם חל על אשכנזים ולא על ספרדים. הרב מלכיאל נשא אשה שנייה. יצויין שהרב שך, שהוא קרוב משפחה של הרב מלכיאל קוטלב, היה בין היוזמים למתן "היתר מאה רבנים".

בימים אלה חיתן הרב אברהם יהושע סולובייצ'יק, ראש ישיבת בריסק בירושלים, שגם הוא נכדו של וולוולה, את בתו. הרב אברהם יהושע הזמין את הרב שך לחתונה. הרב לא היה יכול להגיע אך הוא שיגר מכתב ברכה לבבי שהוקרא בחתונה. ההזמנה לחתונה והקראת המכתב נתפסו בקרב החרדים כאות להתפייסות בין שתי השושלות.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1995

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ראב"ד 27, בני-ברק (ביתו של הרב שך) | רחוב ישעיהו פרס 3, ירושלים (ישיבת בריסק)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות