לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ממצאים ארכיאולוגיים חדשים

קהילות שומרוניות מהתקופה הרומית

שרידי יישובים מהתקופה הרומית והביזנטית התגלו ליד הרצליה וכפר-סבא; מעידים על קירבה מפתיעה של השומרונים ליהדות


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 4) - 07/02/1995 (יום שלישי)
ממצאים ארכיאולוגים שנתגלו בחפירות ליד הרצליה וכפר סבא, מאשרים קיומם של יישובים שומרוניים בתקופות הרומית והביזנטית. הממצאים התקבלו בקורת רוח בקהיליה השומרונית בחולון ובשכם, כהוכחה לתפוצתם בעבר של היישובים השומרונים בכל חלקי הארץ. שרידי היישובים התגלו באיזורים באפולוניה, בגלילות, בחירבת אל אורה, בתל ברוך, בחירבת אל חצרה, בתל כסילה שברמת אביב, וברחוב הגולן בצפון ת"א.

בג'ליל ליד הרצליה, הוא הגליל אשר על חוף הים, נמצאו שתי טבעות עליהן חרוטות כתובות בכתב שומרוני.

בחירבת סביה ליד כפר סבא, נחפר מבנה קבורה מהתקופה הרומית-ביזנטית, כולל חדר מרכזי, שקתות ונרות שמן שנמצאו במקום, והעידו על אופיו השומרוני. המבנה הוקם ע"י משפחה אמידה. האתר היה בשימוש משך 300 שנה, ונראה שנשדד ונפגע במהלך מרידות השומרונים בביזנטין במאות ה-5 וה-6. כשהיה צורך לפנות שוקת קבורה עבור נפטר חדש, היו מלקטים את העצמות שבה לתוך קנקן חרס. קבורה בקנקן חרס ידועה מתקופות אלו באתרי קבורה קדומים בת"א ובחוקוק שבצפון הארץ.

יצחק מגן, קמ"ט הארכיאולוגיה ביהודה ושומרון, אמר כי החפירות הארכיאולוגיות בהר גריזים ובשומרון ניערו עפר מעל שורשיה של התרבות והדת השומרונית, וחשפו לעיני כל דמיון וקירבה מפתיעים, לעיתים אף מדהימים, ליהדות ולתרבותה. השומרונים דמו ליהודים לא רק באמונתם הדתית, אלא גם בתרבותם החומרית.

עובדות אלה צריכות, לדבריו, לעמוד מול עיניהם של קובעי המדיניות בבואם להפיל גורלות על עתידה של הקהילה השומרונית בשכם ובהר גריזים. יצחק מגן קובע כי השומרונים הם בשר מבשרו של העם היהודי, ששר ההיסטוריה קבע בהחלטה פזיזה להפרידם ממנו.

החפירות התנהלו ב-1972 ע"י איתן איילון וחנניה זלצר, תחת פיקוחם של הארכיאולוגים רם גופנא ומנשה ברוש. הממצא מג'ליל נחשף במהלך חפירה בשנת 1990. ממצאי הטבעות פורסמו ע"י הארכיאולוג ד"ר רוני רייך. הממצאים פורסמו בשלמותם רק לאחרונה, בקובץ האחרון של "עתיקות", משנת תשנ"ה.



© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1995

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: גלילות הרצליה | הר גריזים, פלשתין | שכונת שיכון עלייה, כפר סבא (חירבת סביה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות