לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

זבח הפסח על הר גריזים


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 10) - 30/03/1982 (יום שלישי)
מיון מהיר:
גם השנה יערכו השומרונים את זבח הפסח בלב קריית השומרונים בהר גריזים אשר בשכם, כשאנו נשב מסובין בליל הסדר. השנה מעיבה על העדה השומרונית פטירתו של הכהן הגדול אשר בן מצליח, ורק עתה כאשר תמו 30 ימי האבל עלו השומרונים תושבי שכם יחד עם הכהן הגדול פנחס בן מצליח אחיו של המנוח שנתמנה לכהונה זו, להר גריזים, לבתיהם המיוחדים לפסח וישהו שם עד למחרת הפסח.

וזה סדר זבח פסח של השומרונים. סמוך לשעת הערב בין הערביים, מכריז הכהן הגדול או ממלא מקומו על הזבח בנוכחות כל 500 בני העדה השומרונית משכם ומחולון, הבאים לחוג את חג הפסח בהר גריזים. הטקס נפתח ע"י אות שנותן הכהן הגדול ואז מביאים 25 כבשים נבחרים מתוך 30 כבשים בני שנה תמימים, ששמירה קפדנית הופקדה עליהם החל מראש חודש הראשון של השומרונים שחל השנה ב-31 מארס, שהוא ראש השנה של השומרונים.
על מקום המזבח בהר גריזים נשחטים הכבשים ע"י שוחטים מומחים ולאחר השחיטה יימצה דמם על יסוד המזבח. את השיער של הכבשים תולשים באמצעות מים רותחים, שמכינים אותם בחביות גדולות העומדות במזבח, אחר כך מנקים את הכבשים, מכשירים ומולחים אותם, את החלקים האסורים לאכילה חותכים ושורפים על המזבח. כן מוציאים את החלקים המיועדים לבני הלוויים ומביאים אותם על שפודי עץ ארוכים אל ארבעת התנורים הגדולים. סמוך לחצות, לאחר צלייה של ארבע שעות, פותחים את התנורים ומוציאים מהם את הכבשים ולקול ברכת הכהן הגדול ותוך כדי תפילה ושירה ואמירת סיפורי יציאת מצרים, שמים את הכבשים על קערות גדולות ואוכלים אותן בחפזון על מצות ומרורים ככתוב, והנותר שורפים באש שעל המזבח.

לטקס הוזמנו כ-2000 אורחים, תיירים נוצרים והיתר נכבדי העיר שכם.

מימון זבח הפסח יעלה השנה כ-150 אלף שקל. לשם מימון הוצאות זבח הפסח משתתף כל בן העדה השומרונית בסכום של כ-250 שקל.

דפים בנושא:


מקור הכתבה

[המקור כפי שנשלח ע"י נח זבולוני]

גם השנה ייערכו השומרונים את זבח הפסח שלהם בלב קרית השומרונים בהר גריזים אשר בשכם כשאנו נשב מסובין בליל הסדר.

השנה מעיבה על העדה השומרונית פטירתו של הכהן הגדול אשר בן מצליח שמת לפני זמן מה ורק עתה כאשר תמו 30 ימי האבל עלו השומרונים תושבי שכם יחד עם הכהן הגדול פנחס בן מצליח אחיו של המנוח שנתמנה לכהונה זו, להר גריזים לבתיהם המיוחדים לפסח וישהו שם עד למחרת הפסח.

השנה שלא כאשתקד שחל ערב פסח בשבת דחו השומרונים את טקס קרבן פסח מבין הערביים ככתוב במקרא, אלא בשעה מאוחרת יותר והוא היה קצר ומהיר מכל שנה ואילו הפעם יתנהל זבח הפסח של השומרונים במתכונתו הרגילה.

וזהו סדר זבח פסח של השומרונים. סמוך לשעת הערב בין הערביים, מכריז הכהן הגדול או ממלא מקומו על הזבח בנוכחות כל 500 בני העדה השומרונית משכם ומחולון הבאים כולם לחוג את חג הפסח בהר גריזים. הטקס נפתח ע"י אות שנותן הכהן הגדול ואז מביאים 25 הכבשים הנבחרים מתוך 30 כבשים בני שנה תמימים, ששמירה קפדנית הופקדה עליהם החל מראש חודש הראשון של השומרונים שחל השנה ב-31 במרץ, שהוא ראש השנה של השומרונים. על מקום המזבח במרחב בהר גריזים נשחטים הכבשים ע"י שוחטים מומחים ולאחר השחיטה יימצה דמם אל יסוד המזבח. את השיער של הכבשים תולשים באמצעות מים רותחים, שמכינים אותם בחביות גדולות העומדות במזבח. אחר כך מנקים את הכבשים, מכשירים ומולחים אותם, את החלקים האסורים לאכילה חותכים ושורפים על המזבח. כן מוציאים את החלקים המיועדים לבני הלויים ומביאים אותם על שיפודי עץ ארוכים אל ארבעת התנורים הגדולים, המוסקים במשך שעות ארוכות עד שהחום מגיע למקסימום. את התנורים מכסים בעפר רטוב ובשיחים, כדי שיישמר החום שבתוכם. סמוך לחצות, לאחר צלייה של ארבע שעות, פותחים את התנורים ומוציאים מהם את הכבשים ולקול ברכת הכהן הגדול ותוך כדי תפילה ושירה ואמירת ספורי יציאת מצרים, שמים את הכבשים על קערות גדולות ואוכלים אותם בחפזון על מצות ומרורים ככתוב, והנותר מהם שורפים באש שעל המזבח.

לטקס הוזמנו גם השנה כ-2000 אורחים שרובם נוצרים תיירים והיתר נכבדי העיר שכם. שומרוני שכם כאמור כבר עלו לבתיהם המיחדים לפסח אשר בהר גריזים, וכמה ימים לפני החג מצטרפים אליהם גם אחיהם השומרונים מחולון.

מימון זבח הפסח יעלה השנה כמשוער כ-150 אלף שקלים, כל כבש עולה (והכרוך בו) חמשת אלפים שקל, לשם מימון הוצאות זבח הפסח משתתף כל בן העדה השומרונית בסך של כ-250 שקלים. בעוד שבשנה שעברה עלה זבח הפסח כ-50 אלף שקלים והשתתפות בן העדה הסתכמה בסך של 80 שקלים. משרד הדתות ישתתף גם השנה כאשתקד בסך של 10 אלפים שקלים חרף האינפלציה הדוהרת גם אצל השומרונים ...

הערות על גירסת המקור: המקור דומה כמעט לחלוטין לגרסה המודפסת. פסקה המספרת על החיפזון בו נערך הטקס שנה לפני כן - הושמטה. כן קוצצה הפסקה האחרונה המפרטת את העלויות של השנה לעומת השנה שעברה, ושורת הסיכום של נח זבולוני. - אלי זבולוני



© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1982
לחצו לפתיחת המסמך
מקור הידיעה מודפס במכונת כתיבה ע"י נח זבולוני

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הר גריזים, פלשתין (השכונה השומרונית בהר גריזים - קרית לוזה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות