לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

תענית נגד הרבנות הראשית


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | מה בירושלים (עמוד 11) - 27/03/1995 (יום שני)
מיון מהיר:
חב"ד
ישיבות
פשקווילים
מאמר
1995
1. החרדים בירושלים ערכו בי"ג באדר א’ - צום ותענית לאות אבל על ייסוד רבנות ראשית לארץ ישראל. 2. שאלת המקווה - תושבי שכונת "גילה" הממתינים לנשותיהם שיצאו מן הטבילה מוזהרים שלא לחנות את רכבם ליד המקווה, אלא במרחק ממנו כדי לשמור על הצניעות. 3. גיור רפורמי - התנועה הרפורמית פתחה "אולפן גיור" שבסיומו נערכת ברית מילה למשתתפים. 4. מילה חינם - ארגון חב"ד מקיים בירושלים בריתות מילה חינם לעולים מבוגרים מעולי ברית המועצות. 5. הישיבה ביריחו - תיאור הישיבה ביריחו המונה 15 תלמידים. 6. פאה - פריצות! - מודעה שהתפרסמה בירושלים מבית מדרשו של הבאבא סאלי, מזהירה נשים הלובשות פיאות נוכריות מאש הגיהנום.

כבר 74 שנים מקיימים החרדים בירושלים צום, במחאה על הקמתה של הרבנות הראשית. גיור רפורמי וברית מילה חינם - שירותים של התנועה הרפורמית וחב"ד בירושלים. חיילים פלסטינים שומרים על תלמידי ישיבה ביריחו

חרדים בירושלים ערכו השנה, בי"ג באדר, צום תענית, כשהם לבושים שק ואפר על ראשם. לשאלה מה פתאום צום באדר א'? הלא לפי ההלכה, צום "תענית אסתר" עורכים באדר ב', סמוך לקריאת המגילה" התברר, כי לפני 74 שנה בשנת תרפ"א הוכרז על ייסוד רבנות ראשית לארץ ישראל. אגודת ישראל דאז, שהיתה קיצונית בדומה ל "עדה החרדית" ו "נטורי קרתא" של היום, ראתה ברבנות ראשית, זו, זרוע מבצעת את רוח הציונות, ורבנות מטעם, שתהא אסון רוחני לדורות. עקב זה נקהלו אז גדולי הרבנים של "אגודת ישראל" בראשם הרב יצחק ירוחם דיסקין והרב יוסף חיים זוננפלד ובית דינם שהיו הרבנים הראשיים של אגודת ישראל דאז בירושלים, והכריזו על מלחמת קודש ברבנות "הלאומית", ערכו צום ותפילות, לביטול הגזירה.

יום הצום נשאר לדורות. גדולי הדור החרדים בארץ ישראל ובחו"ל כמו: "חפץ חיים" (הרב ישראל מאיר כהן-פופקו פראדין), הרב רבי חיים עוזר גרודזנסקי מווילנא, ה "חזון איש" (הרב אברהם ישעיהו קרליץ), האדמו"ר מגור הרב אברהם מרדכי אלתר, אביו של האדמו"ר הנוכחי, הרב מבריסק זאב (וולוולה) סולובייציק וה "סטייפלר" הרב יעקב ישראל קנייבסקי ואחרים – הצטרפו למחאה של אגודת ישראל.

הם טענו כי את הרבנות הראשית מ "טעם" אסרו, לא בגלל טיב רבניה והכשריה אלא מטעם שיניקתה ושורשיה ומקורה וסמכותה, באו מכוחם של עוקרי הדת ומחלליה כלומר הציונים. משום כך הוחלט "באגודת ישראל" דאז, להכריז על רבניה דייניה ותקנותיה איסוריה והכשריה, על כל מחלקותיה, על "המהדרין " ועל ה "גלאט כשר" שלה, שהם "מחוץ לתחום" של היהדות החרדית שהם אינם נוגעים ואינם מחייבים אותם ושומר רגלו ירחק.

שאלת המקווה

אזהרה לתושבי שכונת "גילה" בירושלים הממתינים לנשותיהם השוהות במקווה טהרה, המקומי, לא להתקרב לבנין המקווה אלא לחנות את רכבם במרחק מה מן המקום, בחניון, מבוא קטורה או, מבוא דודאים, הסמוכים למקווה ואין בשום אופן להמתין לנשים בסמוך למקווה. על האזהרה חתומים רבני השכונה הרב אליהו שלזינגר ועמיתו הרב משה בן-אבו שליט"א.
נוסף לאזהרה זו, עקב כמה תקלות שהיו בתפעולו של המקווה בשכונה, הרי הם מבהירים לציבור הגברים והנשים יחד.

אין שום רשות לאיש, ללא יוצא מן הכלל לטבול במקווה מחוץ לשעות הטבילה כפי שנקבעו ע"י המועצה הדתית בירושלים ולכן יש להקפיד על זמני הטבילה לגברים; כל בוקר שעה אחת לפני הזריחה עד שעה 7. ביום ששי משעה 10 בבוקר עד שעה אחת לפני הדלקת נרות. בשבת שעה לפני הזריחה עד 8.30 בבוקר.

מי שישתף פעולה עם הבלן או הבלנית יזכו לשנים רבות נעימות וטובות.

גיור רפורמי

התנועה ליהדות מתקדמת (רפורמית) בירושלים פתחה אולפן-גיור, המיועד בעיקר לעולים מבוגרים מברית המועצות ומחבר העמים.

אולפן הגיור שנפתח לפני מספר שבועות מסונף לקהילה הרפורמית "כל הנשמה" בירושלים. קורס הגיור הנערך ע"י רבנים רבניות רפורמיים נמשך 8 חודשים, חינם אין כסף.
בתום תהליך הלימודים נערכת לגברים ברית מילה בידי המוהל הקונסרווטיבי אנדרו סקס עולה מארצות הברית. ברית המילה עולה למתגייר 300 ₪ וה "תנועה" מוסיפה מכיסה עוד 800 ₪, זה כולל דמי אישפוז בבית חולים.

הגיור הרפורמי אינו מוכר לעת עתה ע"י משרד הפנים על מנת להתאזרח על פי חוק השבות, אבל ישנה אופציה, היות שגיור רפורמי שנעשה בחו"ל כן מוכר ע"י משרד הפנים, שולחים את המתגייר לבית הדין הרפורמי בלונדון או בבודאפשט (הונגריה) והאישור של בית דין רפורמי זה יש לו תוקף לקבלת האזרחות לפי חוק השבות. ישנה עוד אופציה אבל היא "בדרך". בתנועה הרפורמית בירושלים מחכים, בכליון עיניים, להחלטת הבג"צ שהגישה התנועה בנידון שישב בהרכב של 7 שופטים וכפי שמקווים הוא יהיה חיובי.......

מילה חינם

יצויין כי בירושלים קיים ארגון חבד"י בשם "ברית יוסף יצחק" ע"ש האדמור החבד"י הרב יוסף יצחק שניאורסון חותנו של האדמו"ר מנחם מנדל שניאורסון שנפטר לפני 9 חודשים. ארגון חבד"י זה מקיים בריתות לעולים מבוגרים שעלו מברית המועצות באמצעות קופת חולים הכללית בירושלים, חינם אין כסף.

הארגון המתקיים מתרומות, תורם למימון טלית וספר "תניא" הספר הקלאסי של חב"ד שחבר האדמו"ר הראשון של שושלת זו הרב שניאור זלמן מלאדי. המוהל הוא האורולוג, הד"ר צצקס, יהודי דתי. על הבא למול להביא תעודת לידה מברית המועצות המאשרת שהוא יהודי.

תגובה

[פורסמה במדור "תגובות" עיתון "דבר" - 3/4/1995]

ברית מילה מטעם קופת-חולים
מי שרוצה למול את בנו, המוהל (מוסמך או לא מוסמך) סוחט ממנו סכום לא מבוטל, שמחוסרי אמצעים לא יכולים לעמוד בו. בגולה המוהלים לא קיבלו פרוטה, ואפילו פנו לאבי הבן לזכותם במצווה זו.

בכתבתו של נח זבולוני "תענית נגד הרבנות הראשית" ("דבר" ה-27 במארס) נאמר כי בירושלים קיים ארגון של חב"ד בשם "ברית יוסף יצחק" על-שם האדמו"ר יוסף יצחק שניאורסון. ארגון זה מקיים בריתות מילה לעולים מבוגרים באמצעות קופת-חולים הכללית, חינם אין כסף. (אינני יודע אם הוא עורך בריתות גם לתינוקות).

על אף שכריתת העורלה אינה בגדר ניתוח רפואי, הרבה מוהלים בלתי מקצועיים גרמו לבעיות רפואיות מסוכנות. לכן אני מציע, בדומה לארגון של חב"ד בירושלים, שברית המילה תוטל על קופת-חולים, ובכל יישוב יוכשר רופא מסוייםלתפקיד זה, וכל המעוניין ינצל אפשרות זו.

חנניה דהן, בת-ים

הישיבה ביריחו

הישיבה ביריחו מונה סך הכל 15 תלמידים, רובם אברכים נשואים בגילם נע בין 40-30 וחלק מהם צעירים שנשלחים ע"י ישיבות ההסדר לתקופות קצרות כדי לחזר ולעודד את בחורי הישיבה. לרשות הישיבה עומד רכב המסיע את התלמידים הלוך ושוב. ברדת השמש הם חוזרים לבתיהם אשר בקו הירוק ובשטחים. הרכב מביא להם גם את ארוחותיהם הנשלחות מישיבות ההסדר הנהנות מתקציב המדינה.

לתלמידי הישיבה ביריחו, העיר כולה, היא מ "חוץ לתחום", רגליהם לא דורכות מחוץ לשטח הישיבה, שהיא בעיניהם מעין, שטח "אקס-טריטוריאלי" ואין להם מגע וקשר עם התושבים של העיר יריחו.

עם תום הלימודים בנין הישיבה נשאר ריק ועליו שומרים 12 שוטרים פלסטינים, גם ביום, השמירה על תלמידי הישיבה, היא בידי שוטרים אלה.

הישיבה נוסדה לפני 6 שנים לכתחילה כ "כולל" של יום ששי, יום אחד בשבוע, ובמשך הזמן התפתחה לישיבה. תלמיד הישיבה אריאל לבנון מאלון מורה שגופתו נמצאת בנחל משמר ליד קבוץ עין גדי, לא התאבד כפי שקבעו העיתונות, לפי מידע משטרתי, בגלל רצח עפרה פליקס השכנה מאלון- מורה, לא נרצח ע"י ערבים, כפי שטענו אנשי "גוש אמונים", הוא מת מיתה טבעית – דום לב.

פאה - פריצות!

ונסיים במודעה שפורסמה בירושלים, שמייחסים אותה לבאבא סאלי מנתיבות, אנו מוסרים אותה ככתבה וכלשונה:

בת ישראל!
היאך לא תרעד ותפחד נפשך מדברי קודשו של האדמו"ר הקדוש רבי ישראל אבו-חצירא זיע"א שהזהיר:
אישה הלובשת פאה נכרית מכינה לעצמה חומר הסקה בגיהינום,
וכי אינך מפחדת מיום הדין הגדול והנורא, וכי בשביל כמה חברות ליצניות הרוצות להידמות לפרוצות, תאבדי נפשך !!!


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר מה בירושלים 1995
תגובה ל "מילה חינם" - פורסמה במדור "תגובות", עיתון "דבר" - 3/4/1995

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: מצפה יריחו 129, מצפה יריחו (קריה חינוכית מצפה יריחו - ישיבת מאור טוביה) | ירושלים (שכונות חרדיות) | צבי יהודה 9/3, בת ים (ארגון ברית יוסף יצחק) | אפרסמון 40, ירושלים (מקווה שכונת גילה) | רחוב דוד המלך 13, ירושלים (מרכז התנועה ליהדות מתקדמת - רפורמית) | רחוב ירמיהו 80, ירושלים (הרבנות הראשית (החל משנת 1992)) | קבר הבבא סאלי נתיבות
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות