לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

פצוע ועצור בקטטה בעת "הפגנת הנסיעה" בבירה

העיריה מבטיחה למנוע השנות המקרה


מאת: סופרנו בירושלים
פורסם: חרות | חרות - עמוד אחורי (עמוד 4) - 01/07/1962 (יום ראשון)
הליגה למניעת כפייה דתית ניסתה אתמול להפעיל הסעה לבית-חולים "הדסה" בעין-כרם בירושלים.

למרות שלא היו נוסעים, עברו טנדרים של "הליגה" במרכז העיר, כשעליהם הונפו דגלים וכרוזים הקוראים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

אנשי "הליגה" החלו מתקוטטים עם ציבור חרדים שבא למחות כנגד נסיונם להפעיל רכב ציבורי בשבת.

בהתנגשות זו נפצע צעיר דתי שמפאת קדושת השבת סרב למסור את שמו למשטרה ולמגן דוד אדום. אחד מאנשי הליגה, יורם מזרחי נעצר ע"י המשטרה באשמת התפרעות ושוחרר בערבות.

בשעה 10.30 לפני הצהרים הגיעו שני טנדרים של "הליגה" לרח' עזה פינת מטודילה, במקום מגרש הרוסים שנקבע מראש. לא היו שום מועמדים לנסיעה, והמכוניות התמלאו ע"י אנשי "הליגה" עצמם. שוטר בדק את הרשיונות ומצאם מתאימים. הם נסעו לכיוון "הדסה", אך מצאו כי הנהלת בית החולים אינה מאפשרת כניסת רכב לשטח בית החולים בשבת. על כן נשארו ע"י הכניסה, וחזרו העירה.

לאחר מכן נערך "סיבוב שני". המכוניות נכנסו למגרש הרוסים במרכז העיר, שם התקהלו למעלה משני מניינים של יהודים דתיים. ועוד קהל סקרנים. בסיבוב זה הונפו על המכוניות דגלים וכרוזים, הקוראים להפעלת רכב ציבורי בשבת. הפעם המשטרה התערבה מכיוון שהנפת הדגלים והכרוזים על המכוניות נוגדת את החוק.

בינתיים התנהלו ויכוחים בין אנשי "הליגה" והמתקהלים הדתיים, ותוך כדי ויכוח הונחת אגרוף על צעיר דתי.

סגן יו"ר המועצה הדתית בירושלים הרב יעקב קצנלבויגן פנה למפקד המשטרה וביקש ממנו להגביר את הפעולה להפסקת פעולת "הליגה", ועם זאת הודיע שעד השבת הבאה יעשו כל האמצעים בכדי למנוע הישנות המקרה.

ראש עירית ירושלים מר מ. איש-שלום הודיע כי מנוי וגמור עם הנהלת העיריה להתנגד להפעלת התחבורה בשבת לבית החולים "הדסה" שבעין כרם, ע"י הליגה למען מניעת כפיה דתית.

הודעה זו באה כתשובה לשאלת מר אברהם אקסלרוד ב"כ סיעת תנועת החרות בוועדת הכספים של העיריה בדבר איומי "הליגה" להפעלת התחבורה למרכז הרפואי של הדסה שבעין כרם במשאיות.

ראש העיריה חזר והדגיש שכל השירותים במרכז הרפואי מובטחים ע"י אמבולנסים מיוחדים, מכיוון שאין ביקורים אצל חולים בשבתות ב "הדסה", ואין זה נכון שהדבר גורם לסבל מיוחד לקרובי החולים כפי שמסרה "הליגה", כן הכחיש ראש העירייה את הפרסום ב "דבר" שכאילו פועל הוא למניעת התחבורה בשבת תחת לחץ השותפים הדתיים בקואליציה העירונית.

כמו כן קיים חשש, כי "הליגה" תפנה אל שר התחבורה, הידוע בנטיותיו האנטי-דתיות, ותבקש ממנו רשות בכדי לבצע את תכניתה להבא.

דפים בנושא:


הערות: שתי הכתבות שנכתבו בנושא ימים מספר לפני כתבה זו: ההסעה לבי"ח "הדסה" בירושלים - לא השבת ו- צפויות מהומות בירושלים בשבת עם "הסיבוב השני" בהפעלת רכב ונחתמו בשמו של נח זבולוני מלמדות שגם כתבה זו נכתבה על ידו.
בפרט לאור השימוש החוזר במושג "הסיבוב השני", והכרותו הקרובה של רנ"ז עם אברהם אקסלרוד ויעקב קצנלבויגן שכנראה היו מקורותיו לידיעה זו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד אחורי 1962

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: כיכר ספרא 10, ירושלים (רחוב יפו 2 - כיכר צה"ל - עיריית ירושלים עד לשנת 1993) | שכונת רחביה, ירושלים (הליגה למניעת כפייה דתית - במשרדו של עו"ד צבי שוורץ (משוער)) | הדסה עין-כרם ירושלים | רחוב החבצלת 12, ירושלים (המועצה הדתית - רבנות ירושלים) | דרך עזה 29, ירושלים (רחוב עזה פינת בנימין מטודלה) | מגרש הרוסים ירושלים
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות