לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

משלחת לארה"ב נגד "המדינה הפלסטינית"


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | מה בירושלים (עמוד 11) - 06/04/1995 (יום חמישי)
מיון מהיר:
מפלגות הימין
גוש אמונים
מאמר
1995
1. משלחת של מטה מאמ"ץ יוצאת לארצות הברית כדי לחבל במגביות הנערכות עבור המדינה, בסיסמה: "אל תתנו להם לגייס מיליארדי דולארים להקמת המדינה הפלסטינאית". 2. טעות לעולם חוזרת - מבין שלושת הערים הגדולות מסתמן כי ירושלים אינה מטפלת כראוי בנושאי נקיון ותברואה. הציפייה שתיק התברואה שהופקד אחרי הבחירות בידי היהדות החרדית יגרום לשינוי התבררה כאכזבה גדולה. 3. מחלקת תיירות - למרות שמחלקת התיירות בעיריית ירושלים מכניסה כספים לעירייה, אין פרסום עליה בניגוד למחלקות האחרות המצטיינות בהוצאת כספים. 4. איפה המנדטים - בלוויתו של הרב שלמה זלמן אוירבך השתתפו כ-300,000 חרדים המהווים 20 מנדטים בבחירות לכנסת. אם תשאלו מדוע הדבר לא מתבטא בתוצאות הבחירות, התשובה שחלק גדול מהם מחרים את הבחירות לכנסת של המדינה הציונית. 5. חילול שבת - חילול השבת המתרחש מדי שבת בהסעות מאורגנות למגרשי כדורגל, גרם לנח זבולוני להסתכל על חוברת שיצאה בשנת תרפ"ד מטעם "משמרת השבת" בירושלים ובה מתאורים חילולי השבת בזמן ההוא. 6. באו ברגל - ובאותה חוברת מתואר מקרה של חילול שבת בפרהסיה שנעשה ע"י חברי הנהלת ההסתדרות הציונית ועל ההפגנות שקרו בעקבות חילול זה.

הימין בירושלים מארגן משלחת שתצא בימים אלה לארצות הברית, כדי לחבל במגביות הנערכות שם למען המדינה, בקריאה: "אל תתנו להם לגייס מיליארדי דולארים להקמת המדינה הפלסטינאית"

מטה מאמ"ץ (גוש אמונים) תחת השם "מטה מותקפי הטרור", קורא להצטרף למשלחת "הענק" שהוא מארגן, שתצא ב-21 לחודש לוושינגטון וניו-יורק, כדוגמת משלחת המחאה שיצאה לאוסלו בעת הענקת פרס נובל ליצחק רבין ושמעון פרס, ותשהה במקום 6 ימים. מחיר ההשתתפות המסובסד רק 700 דולר לנפש, כולל שהיה במקום במלון, במשך שהות המשלחת בארצות הברית.

הדחיפה ליציאת המשלחת: "ההצבעה בקונגרס האמריקאי להעברת חצי מיליארד דולר. תפעל המשלחת בקרב דעת הקהל האמריקאי לבל יועברו כספי משלם המסים האמריקאי אל רשויות האוטונומיה, כספים שמוצאים חלקם הגדול למשטרה הפלסטינאית ולגורמי פתח".

המשלחת תקרא לאמריקאים "הניחו לרבין ליפול, עדיף שהוא יפול משיפלו חללים נוספים". המטה מבטיח שהמשלחת תפעל יד ביד עם הרפובליקנים נגד העברת 500 מיליון דולר לפתח, ותאמר לציבור האמריקאי: "לממשלת רבין אין רוב בעם היהודי והרוב היהודי אינו בעד ההסכם", המשלחת תהא מקבילה למשלחות מטעם ממשלת ישראל היוצאות לארצות הברית ותיאבק בה בקרב הקהילות היהודיות, בקונגרס האמריקאי, בסנאט ובעתונות.

יצויין כי המשלחת הלאומנית היוצאת, תסע בנתיבי אויר אמריקאיים ט.וו.א., ולא עם המוביל הלאומי "אל-על" ...

טעות לעולם חוזרת

צואת כלבים וחתולים "מפארת" את רחובות בירת ישראל.מי שהוא קצר ראייה "טובל" בצואה זו. חשבנו לתומנו, כי המטאטא החדש בעיריית ירושלים, שנפל בחלקה הגדול של היהדות החרדית והוא: שיפור פני העיר, יפעל במלוא הקיטור, כמו שפועלים החרדים בקופת העירייה, אבל טעינו וטעות לעולם חוזרת.

העיר הנקייה ביותר בארץ כידוע היא חיפה, ובה החל אבא חושי ז"ל וממשיכי דרכו עד ועד בכלל יבל"א עמרם מצנע שכל אחד מהם מוסיף נופך משלו, לשיפור פני העיר. החרה אחריהם ראש עירית תל-אביב רוני מילוא הדורש להטיל עונשים על בעלי כלבים שמטילים את הגללים במדרכות וברחובות העיר לרגלי אדם ורגלי בהמה.

בירושלים היו אמנם הבטחות בעידן מערכת הבחירות למועצת העיר ולראשה רבים קנו אותן וברוב תומם חשבו כי יקיימו אותן, אבל דברים והבטחות לחוד ומעשים לחוד. דבר אחד יש לציין שלא "הבטיחו" אבל קיימו: העלאת מסי הארנונה.

מחלקת תיירות

ישנה בעיריית ירושלים מחלקה בשם מחלקת התיירות, המכניסה כספים ולא מוציאה, ששיפור פני העיר צריך ללכת אתה יד ביד, אבל על מחלקה זו אין שומעים, אין בעיתונות ובמיוחד, בעיתונות החרדית, אף פרסום עליה, בניגוד למודעות ענק מטעם אגף התרבות החרדית שמפרסמת מודעות ענק בעיתונות החרדית, לפעמים אפילו קרוב ל-20 מודעות בגליון אחד, ואילו המחלקה לתיירות היא בבחינת "מלטה יוק".

איפה המנדטים

בירושלים שואלים איפה הם 20 המנדטים של החרדים שהשתתפו בהלווייתו של הרב שלמה זלמן אוירבאך ז"ל, לפי האומדן השתתפו בהלוויית אוירבאך 300 אלף איש כמעט כולם דתיים. מספר זה יכול להעניק לחרדים כ-20 מנדטים בכנסת. איפה הם ביום פקודה? התשובה פשוטה: רובם של המלווים הם יהודים חרדים שהכנסת היא בעיניהם מוקצה מחמת מיאוס. יצויין, כי ה "עדה החרדית" בירושלים ובארץ כולה, קראה לאנ"ש (אנשי שלומנו) להשתתף בהלויתו של הרב אוירבאך ופרסמה עליו מלים חמות.

לפי החשבון המתמאטי הפשוט יש לחרדים בארץ קרוב ל-800 אלף נפש נשים וילדים בלי עין הרע, אבל רובם מחרימים את הכנסת "המינית" (אפיקורסית) ואת המפלגות ה "דתיות" וה "חרדיות" שמשתתפות בבחירות לכנסת.

חילול שבת

באסיפת המחאה נגד חילול השבת ע"י שני חברי הנהלת הסתדרות הציונית שהתקיימה בתל-אביב קיבל את רשות הדיבור יהודי אחד בשם ברוך יעקבסון שהיה גיסו של הרב יהודה לייב פישמן (מיימון) הוא שימש מזכיר "הסתדרות יהודי אמריקה בארץ ישראל" שאמר בין היתר: "המחאה אומרת כי היהודים באמריקה המסורים לבניין הארץ במאודם ובנפשם ואשר הם המפרנסים את האדונים הנזכרים ואשר כולם מתגעגעים להתיישב בארצנו ולברוח מהטמיעה והחיים באווירה הנוכרית לארץ חופש, ואלה שזכו לכך ובאו הנה מוצאים עוד העם מחנק לנשמה היהודית באשמת המנהיגים האכזריים המרעילים את האוויר".

ההפגנות ויידוי אבנים ברחוב בר-אילן בירושלים, נגד חילול השבת שנגרם ע"י התחבורה, ברחוב זה בשבתות ובחגים, ההפגנות האלימות באתר הבנייה בין העורכים החרדים הקיצונים, וכן מעשי האלימות במקומות אחרים בארץ, על רקע זה או אחר כמחאה על חילול שבת או צניעות נשאלת השאלה הלא חילול השבת שנגרם ע"י משחקי הכדור רגל בארץ וגם בירושלים והכל עובר בשתיקה גמורה ואין התייחסות לכך.

עקב ההפגנות ויידוי האבנים על רכב שנע בשבת בירושלים ובערים אחרות, רצינו לדעת מה היתה תגובת היהדות החרדית לפני 70 שנה על חילול שבת בפרהסיה? באקראי נפלה לידינו חוברת בשם "מגילת שבת מחאות פומביות". החוברת הופיעה בשנת תרפ"ד, כלומר לפני 70 שנה, מטעם "משמרת שבת" בירושלים.

בחוברת זו הובעה התמרמרות על קבוצת כדוררגל "מכבי" המשחקת דווקא בשבת ובפרהסיא, יש להדגיש כי באותה התקופה טרם היו קיימות קבוצות אחרות כמו "הפועל" , בית"ר, שחילול השבת שלהן כיום ע"י הסעות מאורגנות בשבת עולות פי כמה על חילול השבת של "מכבי" דאז, והנה אין פוצה פה ואין מארגן הפגנות ויידוי אבנים על הרכב שמסיע את השחקנים ואת האוהדים בהמונים? הדבר אומר דרשני.

בחוברת תיאור של מחאות פומביות שהתקיימו בכל ערי ארץ ישראל נגד חילול השבת בפרהסיא ע"י שני חברי הנהלת ההסתדרות הציונית וחבר הועד הפועל הציוני שישב בירושלים, וג' היילפרין הראשון חבר הנהלת ההסתדרות הציונית וחבר הועד הפועל הציוני שישב בירושלים, וון פריזלאנד מנהל "האוצר העברי" וחבר הנהלת ההסתדרות הציונית בלונדון שבקר בארץ ישראל.

ון פריזלאנד וג' היילפרין הזמינו מירושלים שני חדרים במלון לא-יהודי בשם מז'סטיק בחיפה, והגיעו למלון בליל שבת י"ג באייר בתרפ"ד. למחרת ביום השבת נסעו בריש גלי בחוצות העיר חיפה, ביקרו בבתי חרושת וסיירו בקיבוצים ובמושבות הסמוכים. חילול שבת זה שנעשה בפרהסיה עורר את זעמו של היישוב היהודי הדתי שקרא לאסיפות מחאה פומביות.

באו ברגל

חילול שבת שנעשה בפרהסיא ע"י שני חברי הנהלת ההסתדרות הציונית חרה מאוד לישוב הדתי. יצויין, כי באותו יום שבת, התקיימה יום הולדת, אצל יהודי מנכבדי ועסקני חיפה, לחגיגה זו הוזמנו גם ילדי המושל הבריטי בחיפה, מיסטר סיימס. ילדי המושל הגיעו במאוחר לחגיגה, והם התנצלו על האיחור, באומרם כי אי אפשר היה להגיע בזמן, בגלל שלא רצו לעבור בשכונות היהודיות בעגלה (כרכרה) או באוטו, כדי שלא להרגיז את הרגשות של היהודים ומשום כך איחרו, כי באו ברגל.

בו בזמן באו שני האדונים ון פריזלנד וג' היילפרין באוטו, להשתתף באותה חגיגת יום ההולדת שהתקיימה בהר הכרמל.

המחאות נערכו בז' בסיוון, אסרו חג של שבועות תרפ"ד, והתקיימו בכל ערי ארץ ישראל: ירושלים תל אביב-יפו, טבריה, צפת, פתח תקוה והגיעו עד לחברון היהודית, בה נאמו במחאה הפומבית הרב הראשי של טבריה סאלימאן מני ורבני העיר יעקב יוסף סלונים ומאיר שמואל קסטיל.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר מה בירושלים 1995

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: כיכר ספרא 1, ירושלים (עיריית ירושלים (משנת 1993)) | רחוב בר אילן ירושלים | רחוב רמת הגולן 23, ירושלים (מזכירות גוש אמונים)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות