לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אסון "הילטון" מחבלה גרמנית?


מאת: נח זבולוני סופר "חרות"
פורסם: חרות | חרות - עמוד ראשון (עמוד 1) - 30/12/1963 (יום שני)
האפשרות שאסון הילטון [ * ] , בו מצאו את מותם שלושה פועלים, נגרם כתוצאה מחבלה מכוונת בעת יצור המכונות בגרמניה, נבדקת עתה ע"י משרד העבודה - על כך נודע לסופרנו בירושלים.

חשש זה הועלה בשלבים הראשונים של החקירה והוא מתבסס יותר במהלך החקירה. בטכניון בחיפה בדקו את חלקי העגורן, כן נבדקו יסודית העגורנים האחרים שהנמצאים בארץ שהובאו מגרמניה, מתוך חשש שמא גם בהם טמונה מלכודת דומה.

לשם ביצוע החקירה הוזמנו גם מומחים מחו"ל, אך נשמר איפול על הממצאים. בכמה מקרים שהתעוררו חששות לגבי ציוד מגרמניה שהוזמן במיוחד עבור ישראל, נתגלו ליקויים רציניים שנוצרו ע"י סטיות באחד משלבי היצור, לרוב בשלב האחרון של היצור.

דובר משרד העבודה הכחיש אמש את גירסת החבלה הגרמנית.

הערות: * מדובר בבניית מלון "הילטון" בתל-אביב, כאשר מנוף התמוטט על צריף עבודה והרג שלושה פועלים. למקום הובא מנוף חדש ואף הוא התמוטט (ראו ידיעה בנושא בצד שמאל).


מעקב

[כתבה שהופיעה ב- 2/1/1964 במדור "מה מיום" התומכת בתיאוריית החבלה. לא ברור מי כתב כתבה זו.]

מעשה חבלה או רשלנות

כאשר העלה סופרנו, מר נ. זבולוני מירושלים, לפני ימים אחדים את החשד, כי היה מעשה חבלה גרמני בבניית העגורן, ומעשה זה הוא שגרם לאסון הגדול בבנין המלון "הילטון", היו רבים שהסתייגו מחשד זה. אי-אלה קוראים אף כתבו למערכת, כי מתוך התנגדותנו למדיניות-הפיוס והתיידדות עם עמו של היטלר, אנו מחפשים בגרמנים שעיר לעזאזל לכל תקלה המתרחשת, והרינו מטילים עליהם אשמות ללא כל הצדקה.

עתה באה חקירה רשמית מטעם מפקחים של משרד העבודה ומחזקת את החשד. הדו"ח של החקירה מגלה כי הכבל שנקרע היה דק מן הדרוש וכן גם נמצא ריתוך לקוי בזרוע העגורן. ומהנדס החברה הגרמנית, שבנתה את העגורן, אשר הוזעק לישראל לאחר האסון, לא יכול היה להסביר את פשר הליקויים הללו.

כלום רחוקה כל כך מן המציאות היא ההחשדה, כי הפועלים הגרמנים, אשר בנו את העגורן, בידעם שהוא מיועד לישראל, לא רק שלא התרשלו בעבודתם, אלא שבמזיד ובמתכוון בנוהו עם הליקויים, אשר הביאו למותם של שלושה פועלים עבריים ולפציעתם של נוספים? העובדה, שלאחר מכן נפל מנוף שני, אשר במקרה נסתיים בלי אסון נוסף - גם היא מגבירה את החשד ומעוררת חרדה בלבבות.

מנהלי העבודה בבנין "הילטון" והאחראים על המיבצע אמנם טרחו להעלים מן הציבור את דבר נפילתו של המנוף השני, כפי שטרחו כל כך לבל יוודעו כל פרטי האסון הראשון; מעשה זה שלהם, שייתכן כי הוא זקוק לטיפול משפטי, איננו מקטין את אחריותה של החברה הגרמנית, אשר שלחה לישראל את העגורן

אם השלטונות בישראל לא ייכנסו מיד בעובי-הקורה, כדי להגיע לשורש האמת וכדי להסיק את כל המסקנות מפרק עגום ומעורר-חרדה זה - יטלו על עצמם אחריות לחייהם של פועלים עבריים, כי גם אם לא היה זה מעשה-חבלה מתוכנן מצד הפועלים הגרמנים, אלא התרשולת בביצוע, רובצת אשמה כבדה שאסור לעבור עליה לסדר-היום.

צולם במכון ז'בוטינסקי בישראל
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד ראשון 1963
ידיעה שהופיעה בצמוד לכתבתו של נח זבולוני, מאת שלמה נקדימון ודן מרגלית המתארת את ההתמוטטות השניה של העגורן.
כתבה שהופיעה ב- 2/1/1964 במדור "מה מיום" התומכת בתיאוריית החבלה. לא ברור מי כתב כתבה זו.

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הירקון 205, תל אביב (מלון הילטון)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות