בעת ובעונה אחת התקיימו שתי תערוכות, אחת במוסקבה, שם הציגו ציירים ופסלים ישראליים את יצירותיהם והשניה בוורשה שם הציג הצייר הפולני הצעיר יז'י דודא-גראטש. השוני בין שתי התערוכות הוא בזה שבמוסקבה הציגו הציירים הישראליים יצירות ... מקסיקניות, ואילו בוורשה הראה הצייר הפולני טיפוסים יהודיים ודווקא מאוד סימפטיים וכן יצירות יהודיות מסורתיות.
יז'י דודא-גראטש, הלומד באקדמיה לאמנות פלסטית בורשה, הפתיע את הציבור
בפולין בתערוכתו "
יודאיקה" שנפתחה בבית העם היהודי בוורשה.
הצייר הזה עודנו סטודנט צעיר, אך כבר הספיק להתפרסם בתערוכה קודמת שהתקיימה אשתקד על הנושא: "המרד בגיטו ורשה". תערוכה זו מצאה הדים רחבים בעתונות הפולנית ואף זכתה לבקורת חיובית ביותר.
התערוכה שנפתחה עתה היא על נושאים יהודיים ומנהגים מסורתיים יהודיים, הנקראת בשם כולל "יודאיקה" ובה נכללות תמונות בנוסח
שאגאל, שיק ומאנה, הנושאות שמות הלקוחים מן ההיסטוריה והמסורת היהודית כמו "יום הכיפורים", "
כפרות", "הדלקת נרות", "
חנוכה", "הרבי אלימלך" ... "מזל-טוב", "כלי זמר".
כן בולטות יצירותיו הלקוחות מן
הספרות היהודית המודרנית והחדשה כמו "פישקה החיגר", "הסוסה" של מנדלי, "טוביה החולב" של
שלום עליכם, "בונצה שוייג" של פרץ, "שלום בית", "רוז'ינקעס מיט מאנדלען" (צימוקים ושקדים).
אהבתו של הצייר לעם היהודי מתבלטת בתמונה אחת שלו, שבה אנו רואים צעירה יהודית בעלת עיניים עצובות, פקחיות המתגעגעות ... היא מחזיקה בידה פרח, התמונה נקראת "המשך" ...
על כל התמונות מתנוסס תכנן
באידיש.
דפים בנושא:
הערות: * מדובר בתערוכתו של הצייר Jerzy Duda Gracz שכנראה התקיימה במכון היהודי ההיסטורי (בית העם היהודי) בוורשה.
אין ספק שכתבה זו נכתבה ע"י נח זבולוני. הכתבה שבאה אחריה
הרקע "היהודי" של הצייר הפולני המפרטת את סיפורו של הצייר הפולני יז'י דודא-גראטש והתערוכה "
יודאיקה", המוזכרים בכתבה זו והצמודה לכתבה זו (כפי שניתן לראות מהכותרת שבתחתית כתבה זו) והחתומה ע"י נח זבולוני, מלמדת כי החתימה מתייחסת לשתי הכתבות.
צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By