לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בתפוצות


מאת: ללא שם
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 3) - 21/11/1965 (יום ראשון)
ממשלת ברית המועצות העניקה לגנרל היהודי סובייטי יעקב קרייזר את העיטור ע"ש לנין, שהוא העיטור הגבוה ביותר של ברית המועצות.

לרגל יום הולדתו ה-60 של הגנרל, פורסם באופן רשמי בעתונות הסובייטית על הענקת העיטור. יעקב קרייזר המשמש כגנרל בשירות הסדיר היה חבר הוועד היהודי האנטי-פאשטיסטי, שבראשו עמדו איליה ארנבורג והשחקן מ. מיכאליס שנרצח בפקודת סטאלין.

* * *


בכמה מערי פולין נסתיים בימים אלה שיקומם של בתי כנסת עתיקים ושחזורם.

בית-הכנסת שצ'בז'יטין, שנוסד במאה ה-16, הוקם מחדש. העיתון "שטאנדאר לודו" מלובלין מוסר כי בשיחה עם מושל המחוז מר קוז'ונטקובסקי גילה המושל כי בית הכנסת של שצ'בז'טין נהרס כמעט כליל במלחמת העולם השניה ע"י הגרמנים. בשנת 1958 החלה הממשלה הפולנית בשיקומו. שוחזרו כל החלקים הפנימיים של בית-הכנסת, החל בארון הקודש ועד הכתובות שעל קירותיו. הממשלה הפולנית השקיעה בשיקום בית הכנסת, המשמש עתה כאתר היסטורי, כשני מיליונים ושש מאות אלף זלוטי. כן שוקמו בתי-הכנסת העתיקים בזמושץ, לנצנה, קוזמיר, מודל ובאז'יץ.

* * *


בברית המועצות הופיע לאחרונה אלבום תמונות בשם "אושווינצים", פרי עטו ומכחולו של הצייר היהודי סובייטי זינובי (זלמן) טלקאצ'ובץ.

האלבום הופיע בהוצאת "מיסטעצטבו" (אמנות) בקיוב. הקדמה לאלבום - כתב הטייס הנודע, גיבור ברית המועצות, י. צורקאן, שבעצמו היה אסיר מחנות המוות הגרמניים. כן פורסם באלבום מאמר הערכה על הצייר מאת המשורר הרוסי ליאוניד פרבאמאיסקי.

האלבום "אושוונצים" מהווה טרילוגיה על זוועות הגרמנים במלחמת העולם השניה.

הערות: כתבה זו מופיעה בצמוד לכתבה: נתגלה החוזה בין קהילת בוקשרט והמלבי"ם (ראו תמונה בצד שמאל) שנכתבה ע"י נח זבולוני, כותרת המשנה של הכתבה האחרת היא: "בקהילות ישראל מזה ומזה למסך הברזל" דבר המלמד שהכתבה מכילה מספר כתבות משנה. כותרת משנה זו מרמזת בדרך כלל על מספר כתבות, כמו למשל בכתבה תכנית באידיש ברדיו בוקרשט שפורסמה שבוע מאוחר יותר.

מאחר ובניגוד לכתבה "תכנית באידיש ברדיו בוקרשט" הכתבה "נתגלה החוזה בין קהילת בוקרשט והמלבי"ם" עומדת היטב בזכות עצמה, הופרדו הכתבה הנוכחית והכתבה המרכזית. זאת, בנוסף לעובדה שרק לאחרונה עליתי על העובדה שגם הכתבות הנוכחיות נכתבו ע"י רנ"ז.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1965
המאמר "נתגלה החוזה בין קהילת בוקשרט והמלבי"ם" המכיל בסופו את המאמר הנוכחי.

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: קייב, אוקראינה | הקרמלין מוסקבה, רוסיה | ul. Sadowa 2, Szczebrzeszyn, פולין (בית הכנסת בשצ’בז’שין) | Auschwitz, פולין
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות