לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מועצת הרבנות הראשית השמיטה את השם "בני ישראל" מההנחיות

במקום "בני ישראל" ייכתב בהנחיות: "כל מי שמתעורר עליו חשש או רינון של פיסול במשפחתו"


מאת: סופר "חרות" בירושלים
פורסם: חרות | חרות - עמוד ראשון (עמוד 1) - 01/09/1964 (יום שלישי)
מועצת הרבנות הראשית השמיטה אתמול את השם "בני ישראל" מההנחיות הקבועות כי יש צורך לבדוק את מוצא השושלת של יהודים שנתעורר לגביהם חשש. הנוסח החדש קובע כי במקום "בני ישראל" ייכתב בהנחיות הקיימות: "כל מי שמתעורר עליו חשש או רינון של פיסול במשפחתו".

לישיבת מועצת הרבנות הראשית, שארכה שעתיים וחצי, הובאו מספר הצעות נוסח שמגמתן הכללית היתה: להשאיר את ההנחיות הקיימות - המדברות על הצורך בבדיקת מוצא השושלת של אנשים העומדים להנשא, כשיש חשש שנפל פסול במשפחה - אולם להשמיט את "בני-ישראל" מתוכן. כך מופנות ההנחיות מעתה והלאה לגבי כל היהודים "שמתעורר עליהם חשש או רינון של פסול במשפחתם" ואינן מכוונות דווקא כלפי "בני ישראל".

מזכיר מועצת הרבנות מסר כי הנוסח החדש נתקבל פה אחד. למועצה הובאו מספר ניסוחים כשכל אחד מחבריה תורם את הצעתו - ולבסוף נתקבל הנוסח האמור. המזכיר הטעים כי הנוסח החדש אינו משנה את ההנחיות הקיימות והוא שומר על עיקרי ההלכה. יחד עם זאת - יש בו כדי לפייס את אלה שחשו עצמם נפגעים מהנוסח הקודם. המועצה לא התייחסה ישירות להצעתו של ראש עיריית ירושלים, מר מרדכי איש-שלום, אם כי עקרונותיה זהים לנוסח שסוכם.

כן דנה מועצת הרבנות במתן כושר למספר דיינים לכהן בביה"ד הרבני העליון. ובמסע התעוררות לקראת הימים הנוראים. לסופרנו נודע כי חברי מועצת הרבנות נתנו דעתם על הצורך בחיזוק מעמד הרבנות. כן הושמעו טענות על שתאורי דיוני ישיבות המועצה, המופיעים בעיתונות, אינם זהים ולא תואמים את האמת. נמסר, כי המועצה ביקשה שמזכירות הרבנות תהיה הגוף היחיד שידווח על ישיבותיה לעתונות.

עדת בני-ישראל מקבלת בסיפוק את הנוסח החדש

בהודעה שמסר אמש מזכיר עדת "בני ישראל" מר שמשון שמשון בתגובה על החלטת מועצת הרבנות נאמר:
עדת "בני-ישראל" בארץ ובחו"ל מקבלת בסיפוק רב את ביטולם למעשה של ההנחיות המיוחדות לגבי בני ישראל, כפי שנמסר היום בתום ישיבת מועצת הרבנות הראשית.

לאחר שאקבל את הנוסח הרשמי של החלטת הרבנות אקרא לישיבת הוועד והמועצה של העדה כדי לסכם את הדבר, אולם כבר בשלב זה יורשה לי להביע תקוותי שהחלטת הרבנות מהיום אמנם תביא לסיומה הגמור את פרשת ההנחיות המיוחדות ולא נופתע, חלילה, שוב כפי שהופתענו בעבר, לאחר החלטת הרבנות הראשית מחודש חשון תשכ"ב, לפיהם נקבעה כשרותם המוחלטת של בני ישראל - לשמוע לאחר מכן על צירוף הנחיות סותרות את תוכן ההחלטה לרושמי הנישואין.

הודעתו של מר שמשון מוסיפה כי אין בני ישראל רוצים לדבר בשפת "נצחונות". כבוד הרבנות הראשית יקר גם להם על אף הכל, והם משוכנעים כי ביטולן למעשה של ההנחיות יהיה בו גם משום תרומה חשובה בהשתרשותם של בני ישראל בקרב אחיהם במולדת.

כם הביע מזכיר העדה את תודת העדה לכל האישים, המפלגות והעדות שעזרו לה להביא לסיכום טוב למאבקם. מר שמשון מסר כי מחר הוא יזמן כנס מיוחד של ועד הפעולה כדי שיאשר את עמדתו כפי שהובעה בהצהרה דלעיל.

דפים בנושא:


הערות: נח זבולוני הירבה לכתוב על בעיית עדת "בני ישראל" כפי שמופיע בריכוז של כל המאמרים בנושא: עדת "בני ישראל" ובעיקר בכתבות המופיעות ב "דפים בנושא". קשריו בנושא הן מצד העדה והן מצד הרבנות הראשיתמביאים למסקנה שכתבה זו נכתבה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד ראשון 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Alibag, הודו (כפר בו היו מרוכזים רבים מקהילת "בני ישראל") | רחוב המלך ג’ורג’ 58, ירושלים (הרבנות הראשית (בשנים 1959-1992) - היכל שלמה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות