לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

דיהאן, המופתי והצאר


מאת: ללא שם
פורסם: מעריב | שיחות (עמוד 5) - 27/06/1966 (יום שני)
היחידים שהעלו השנה את זכרו של ד"ר יעקב ישראל דיהאן, שנרצח על ידי יהודים בירושלים, היו אנשי "נטורי קרתא". ביום השנה ה-42 לרצח זה בשבוע שעבר, נערך כנס התייחדות במבצרו החדש של ר' עמרם בלוי, מנהיג "נטורי קרתא", בישיבת "תורה ויראה". נכחו בעיקר אנשים מן הדור הצעיר, ש "לא ידע את יוסף", וביניהם רעייתו של ר' עמרם.

ר' עמרם, שהיה ראשון המדברים, מסר "סקירה היסטורית" על התקופה הסוערת של הציונות, החל בז'בוטינסקי, מייסד הגדוד העברי, וגמור בימינו אלו. בהרצאה "היסטורית" "גילה", שהאנגלים עמדו מאז ומתמיד לצדם של ה "ציוניסטין" ובכך היה טמון האסון הגדול ביותר ליהדות החרדית, בארץ-ישראל ובעולם כולו, שלא ידעה איך לפתוח דלת ... אצל הגויים. בתקופה ההיא היתה היהדות החרדית כה דלה בכוחות אינטלקטואלים, עד כי נאלצה למסור את כתיבת המאמרים הראשיים לאיש "המזרחי", וזה כתב תמורת שכר נגד הציונות ...

על דיהאן סיפר ר' עמרם, שנשא אשה נוכריה, היה מתבולל ורחוק מן היהדות. והנה השתתף באחד הימים בנשף שנערך בהולנד, ואחד הנוכחים העליב אותו בשל היותו יהודי. מאז חזר בתשובה והחל לדמות שנשלח על ידי ההשגחה העליונה לעמוד בראש המערכה נגד הציונות. במערכה זו נפל חלל. הרב בלוי טען, כי דיהאן יזם בזמנו מברק מחאה, של שלושה מראשי הדתות בעולם - הרב יוסף חיים זוננפלד, רבה הראשי של "אגודת ישראל" בארץ-ישראל, המופתי הירושלמי חאג' אמין אל-חוסייני והאפיפיור - לחבר הלאומים, ובו מחאה נגד הריסת הדת על-ידי הציונים בארץ ישראל. פרט פיקנטי היה בפי הרב בלוי: בהיותו בפטרבורג נתקבל דיהן לראיון אצל הצאר. הוא מצא חן כה רב בעיני שליט רוסיה, עד שהגיש לו הלה רשימה של נידונים למיתה והרשה לו לחון את מי שלבו חפץ ...

דפים בנושא:


הערות: נח זבולוני כתב לאורך השנים מאמרים על רצח דה-האן, ובפרט טרח להזכיר את יחס העדה החרדית לרצח. קרבתו לחוגי "נטורי קרתא" ולרב עמרם בלוי המוזכרים בכתבה מוסיפים להשערה שכתבה זו נכתבה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב שיחות 1966

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב בעל התניא 11, מאה שערים, ירושלים (ישיבת תורה ויראה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות