לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרבי על חסידיו השוטים


מאת: ללא שם
פורסם: מעריב | שיחות (עמוד 10) - 12/07/1967 (יום רביעי)
סליל הקלטה, שהגיע בימים אלה מארה"ב, עורר מבוכה בקרב כת הקנאים "נטורי קרתא". הסליל, הכולל שיחת האדמו"ר מסאטמר, ר' יואליש טייטלבוים, הישרה עצבות על חסידיו בירושלים משום שחילק להם, בין השאר, "ציונים" רעים מאוד לגבי התנהגותם בימים שלפני מלחמת ששת הימים.

ר' יואליש טייטלבום, המשמש כרבה הראשי של "העדה החרדית" בירושלים, אם כי הוא עצמו יושב בויליאמסבורג שבניו-יורק, אמר בשיחת "מלווה מלכה" שהוקלטה בסליל, כי אינו רואה שום נסים ונפלאות בנצחון צה"ל על חילות ערב ואין לערוך שום הודייה בשל נצחון זה. הסיבה פשוטה מאוד: "צה"ל חזק מאוד כפי שנאמר בתלמוד (מסכת ביצה) שישראל הוא מן העזים מאומות העולם, אלא שהתורה מתשת כוחה של אומה זו. אך כיוון שהציונים אינם לומדים תורה ואינם שומרים אותה - הם חזקים מאוד ויש בכוחם לכבוש לא רק את כל ארצות-ערב אלא גם מעצמות חזקות מהן. הם, הציונים מלומדי מלחמה, ויודעים את כל תכסיסיה".

באותה שיחה הקדיש האדמו"ר מסאטמר דברים מעטים גם על הכותל המערבי. הוא אמר: "ישנם טעמים רבים, בעיקר כמוסים שאינו יכול לגלות ברבים שלפיהם אסור לבקר אצל הכותל המערבי. הוא גילה רק טעם אחד ויחיד: חטאי-הפריצות על-יד הכותל, כאשר גברים עם נשים פרועי ראש וחשופי זרוע באים יחד. והרי לפי הדין אסור במקום כזה לומר דברי תפילה.

הדברים שפגעו ביותר באנשי "נטורי קרתא" בירושלים הם אלה: "השוטים הללו" - אמר האדמו"ר מסאטמר לפי הסליל בהתייחסו לחסידיו בירושלים - "קיוו לבואו של נאצר. הם אינם יודעים, כי בעוד שהציונים רוצים לקחת רק את הנשמה - מבקש נאצר לקחת גם את הגוף" ...

נזיפה זאת בחסידיו השוטים באה בשל כרוז של אנשי "נטורי קרתא" בירושלים לפני מלחמת ששת הימים - כרוז שהופיע מתחת לכותרת "סורו מאתנו", ואשר בו נקרא צה"ל לסלק את ידיו מן הגבולות.

דברי האדמו"ר מסאטמר עוררו דאגה כה גדולה בקרב חסידיו הירושלמיים, ששיגרו מיד שליח מיוחד - ר' יוסף שיינברגר, המכונה "הרמטכ"ל של נטורי קרתא" - לארה"ב כדי לבוא בדברים עם ר' יואליש טייטלבוים ולקבל מפיו "הוראות חדשות במצב החדש שנוצר".

דפים בנושא:


הערות: קרבתו של נח זבולוני לחוגי "נטורי קרתא", התוכן, האנשים המצויינים בכתבה עליהם הירבה לכתוב והסגנון, מביאים למסקנה שכתבה זו נכתבה כנראה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב שיחות 1967

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 500 Bedford Avenue, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מגורי האדמו"ר מסאטמר הרב יואליש טייטלבוים - ויליאמסבורג) | הכותל המערבי ירושלים | מאה שערים, ירושלים (נטורי קרתא)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות