לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הדיינים רבים זה עם זה ובית הדין משותק 8 חודשים


מאת: סופר "מעריב"
פורסם: מעריב | מעריב - עמוד פנימי - 31/03/1976 (יום רביעי)
המחלוקת ברבנות הראשית אינה נחלתם של הרבנים הראשיים בלבד. גם בדרגות נמוכות יותר לא קיים "שלום בית". ובין השאר, זה יותר משמונה חודשים משותק כליל אחד משלושת ההרכבים של בית-הדין הרבני האזורי למחוז ירושלים.

ראשיתה של הפרשה במינויו של אב בית-הדין הרב אברהם שפירא, לחבר בית-הדין העליון לערעורים. כתוצאה ממינוי זה נותר בית הדין האזורי עם שני דיינים בלבד, הרבנים א. כ"ץ וע. הדאיה, דבר המונע הפעלתו התקינה.

כל אחד מתשעת חברי בתי הדין שבירושלים ראה עצמו כמועמד מתאים והולם לרשת את משרת אב-בית-הדין. לפי התקנות, רשאי שר הדתות למנות אב"ד רק אם הוא מוסכם ע"י שני הרבנים הראשיים. הרב שלמה גורן מיהר להודיע לשר הדתות, הד"ר יצחק רפאל, כי הרב אליעזר שפירא הוא מועמדו, לעומת זאת הבהיר הרב עובדיה יוסף, כי הוא תומך במועמדותו של הרב יוסף כהן.

אין חולק, כי שני המועמדים ראויים לתפקיד זה. הרב אליעזר שפירא גדול בתורה נודע, משמש בדיינות 18 שנה והיה ממקורביו של הרב הראשי י. א. הרצוג ז"ל שהעביר לידיו תיקים מסובכים בתחום האישות, גם הרב יוסף כהן הוא גדול בתורה, שהוציא לאור מספר חיבורים בהלכה. הרב אהרן כ"ץ, הטוען לכתר אב"ד, לא זכה לתמיכה מאף אחד משני הרבנים הראשיים. גם לא זו של שר הדתות, למרות שהוא מחותנו.

גם אבות בתי-הדין בירושלים, הרב אליעזר יהודה וולדינברג, והרב יוסף בבליקי אינם נוטים להמליץ על הרב א. כ"ץ כאב"ד, עקב נסיונו הדל בתחום הפסיקה. הרב כ"ץ שימש שנים רבות כמנהל הישיבה התיכונית "נחלת ראובן" בפתח תקוה, נתמנה כדיין בירושלים לפני חמש שנים, כתוצאה מלחצו של סגן שר הדתות דאז, כ"ח בנימין שחור. שחור החליט לקיים בכל מחיר בחירות לרבנות הראשית בפתח-תקוה, לאחר שכס הרבנות היה פנוי כשמונה שנים, מאז פטירתו של הרב ראובן כ"ץ ז"ל, אביו של הרב א. כ"ץ. כדי לקיים בחירות בפתח תקוה לחץ מר שחור על הרבנים הראשיים דאז, הרב א. י. אונטרמן ז"ל ויבל"א הרב יצחק נסים למנות את הרב א. כ"ץ כדיין "כדגול בתורה" והרב כ"ץ שוחרר מחובת עמידה בבחינות לדיינות, למורת רוחו של הרב אונטרמן, ונתמנה לדיין בבירה.

אינו ראוי לכהן

באין הסכמה של שני הרבנים הראשיים, צירף שר הדתות, י. רפאל, להרכב המיותם (כ"ץ הדאיה) את הרב אליעזר שפירא, לא כאב"ד אלא כיו"ר. העברה כזו היא בסמכותו הבלעדית של השר. גם בערים אחרות שבהן אין אבות בתי-דין, כתוצאה מאי-הסכמה בין שני הרבנים הראשיים, מכהן בכל בית-דין יו"ר, על פי מינויו של שר הדתות.

אולם מאז מינויו של הרב אליעזר שפירא, החלו הצרות. הרב כ"ץ הודיע, שלא יישב בשום פנים ואופן בהרכבו של הרב שפירא, כשהאחרון מכהן כיו"ר. גם הרב שפירא לא טמן ידו בצלחת, וטען, כי הרב כ"ץ אינו ראוי לכהן, ולו גם כדיין פשוט. החלה גם "חטיפת מסמכים" כאשר כל אחד מהשניים מבקש לחתום עליהם לפני היריב ...

במשך הזמן "עלו הטונים" של המריבות, ונוצר מצב, שאף עו"ד אינו מוכן להופיע בפני הרכב זה של בית-הדין. פסקי-דין שהוצאו והורו על מתן מזונות לנשים ולילדים, לא נתבצעו, כיוון שלא נחתמו ע"י שלושה דיינים כחוק.

לפני כשלושה חדשים, כתב מנהל מחלקת הדיינות במשרד הדתות הרב דב כ"ץ (אין שום קירבה לכ"ץ הדיין) מכתב נזיפה לרב א. כ"ץ, בו הוא מודיע לו כי יהא נאלץ להעמידו בפני בית-דין משמעתי, מאחר שהוא משבש את סדרי הדיונים. בתשובה לכך השיב הרב א. כ"ץ, כי הובטח לו, ע"י שר הדתות לשעבר, הד"ר זרח ורהפטיג וסגנו מר בנימין שחור, כי יתמנה כאב"ד בירושלים בהזדמנות הראשונה, ועל כך איננו מוכן לוותר.

הראשון לציון הרב עובדיה יוסף, שנתבקש ע"י שר הדתות, י. רפאל להתערב בדבר, הציע כפשרה להעביר את הרב כ"ץ להרכבו של הרב בבליקי. גם לכך סירב הרב כ"ץ, בטענו, שאינו מוכן לוותר על משרת אב"ד. לאחרונה גובשה במשרד הדתות דיעה, כי יש לפזר את ההרכב השלישי המיותם של בית הדין, ולהסתפק בשני ההרכבים בלבד.

מבקש מקום אביו

ייתכן, כי כתוצאה מפיזורו של ההרכב יעמיד הרב אהרן כ"ץ את מועמדותו לרב ראשי בפתח-תקוה, במקומו של אביו המנוח, כי בלאו הכי הוגשה עתירה ע"י בנו, הרב ח. ע. כ"ץ לבית הדין הרבני בתל-אביב למנוע בחירת רב ראשי בפתח-תקוה.
בית הדין נענה לעתירה, והוציא צו מניעה. על פי ההלכה תופס דין ירושה במשרת רבנות אם היורש מתאים לכך. אולם חוגי המועצה הדתית ופרנסיה של פתח-תקוה תומכים במועמדותו של הרב יצחק קוליץ, אב"ד בתל-אביב, הידוע כגדול בתורה ורב-השפעה.

בינתיים, עד פיזור ההרכב, ועד הבחירות בפתח-תקוה, סובל הקהל הירושלמי, הזקוק לבית דין רבני, סבל בל יתואר מהמחלוקת של הדיינים בעיר, וכך נראים הדברים ברבנות הראשית ובדייניה, לא הכל ורוד בממלכת התורה ...



Powered By Click for details


מעריב מעריב - עמוד פנימי 1976

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב המלך ג’ורג’ 24, ירושלים (בית הדין הרבני האזורי (1966-2014) בית פרומין) | רחוב חובבי ציון 37, פתח תקווה (רבנות ראשית - המועצה הדתית - בית הכנסת בית יעקב) | רחוב המלך ג’ורג’ 58, ירושלים (הרבנות הראשית (בשנים 1959-1992) - היכל שלמה) | רחוב יפו 30, ירושלים (משרד הדתות (משכנו הישן))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות