לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"הסתערות הלכתית" על העישון


מאת: ללא שם
פורסם: מעריב | שיחות (עמוד 10) - 22/12/1969 (יום שני)
נוסף לסכנת הסרטן הצפוייה מן העישון - צצה עתה בעייה אחרת, מכיוון אחר לגמרי: הרב חנינא יום טוב ליפא טייטלבוים, מי שהיה אב"ד בנירבאטור בהונגריה, היושב כיום בברוקלין, פירסם קונטרס מיוחד לבירור איסור העישון מבחינת הכשרות לפי הקונטרס מערבבין בטבק שומן הנקרא גליצרין - העשוי מנבלות וטריפות - כדי שלא תתייבש הרטיבות שלו.

הרב טייטלבוים מצרף לקונטרס שלו כמה מכתבים מבעלי מפעלים לייצור טאבאק, המאשרים את ההשערה שלו, ועל סמך זה הוא פוסק, שאסור לעשן סיגריות וסיגרים - ושומר נפשו ירחק מהם ...

פסק הכלה זה זיעזע את היהדות החרדית בארצות-הברית. במיוחד עורר הדבר את רוגזו של הרב מרדכי יעקב ברייש, אב"ד בציריך (שוויץ), שפירסם מאמר בירחון "המאור", המופיע בברוקלין - ויליאמסבורג והנוטה לחוגי האדמו"ר מסטמאר, בו הוא מציין, כי כימאים חרדים אמרו לו, שמצויים שני סוגי גליצרין - סוג הבא מנבילות וטריפות, וסוג אחר הבא מדברים כימיים.

כמו-כן ישנם כמה בתי-חרושת המשתמשים לא בגליצרין, אלא בתחליף הנקרא "סארביט" או "גליקאל", מין שומן שנעשה מצמחים, שאין בהם שום חשש של נבילות וטריפות.

הערות: נח זבולוני הירבה לצטט מהעיתונות החרדית בארצות הברית, ובתוכם גם את ירחון "המאור". עובדה זו, תוכן הכתבה וסגנונה מביאים למסקנה שהיא נכתבה כנראה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב שיחות 1969

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 175 Watkins Street, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (המאור - ירחון מוקדש לתורה ולכל עניני עם ישראל)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות