לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

חסידי סאטמר שהפגינו בניו-יורק יחד עם ה "פתח" הורחקו ע"י הרבי, אך "נטורי קרתא" יצאו להגנתם


מאת: סופר מיוחד
פורסם: מעריב | מעריב - עמוד פנימי (עמוד 20) - 13/03/1970 (יום ששי)
מיון מהיר:
פת"ח
חרמות
חדשות
1970
"שמועה שמענו ונבהלנו, כי מנהלי קהילת סאטמר בברוקלין ניו-יורק אמעריקה רודפת יהודים שהשתתפו בהפגנת מחאה של היהדות נגד הציונים הכופרים משתלטי המדינה העוכרים את עם ישראל יותר מכל שונאיו ואויביו שקמו על עם ישראל מאז היותו לגוי עד היום הזה".

שומעי ה "שמועה" הם אנשי נטורי קרתא בירושלים, היוצאים בגליון האחרון של בטאונם, "החומה", בשצף-קצף נגד קהילת "ייטב לב" של חסידי סאטמר בניו-יורק אשר בראשה עומד ... רבם ומנהיגם הרוחני של נטו"ק, רבי יואל טייטלבוים, הידוע בקנאותו ובמלחמתו הבלתי מתפשרת נגד ישראל והציונות. מה עשו ראשי סאטמר בניו-יורק שעורר את חמתם של קנאי ירושלים ?

מסתבר כי ב-29 בינואר השנה נערכה ליד בנין האו"ם בניו-יורק הפגנה של כמה עשרות חברי סניף ברוקלין של נטורי-קרתא, בהשתתפות עשרות ערביים מפעילי ותומכי "פאתח" ועוזריהם. המפגינים נשאו כרזות, בהן הסתייגו בלשון חסרת תקדים בחריפותה ואף בגסות ניסוחה, מעצם קיום מדינת ישראל. כן הביעו הכרזות נאמנות לממשלת ארה"ב באשר התורה אוסרת שהיהודים ימרדו באומות, וכו'.

מודעה ברוח דומה הופיעה בו ביום ב "ניו-יורק טיימס" ובה נאמר בין השאר כי התעמולה הציונית עשתה "שטיפת מוח" לדעת הקהל בארה"ב; כי "אנטי-ציונות אין פירושה אנטישמיות" וכי השלטון הציוני מסכן את היהודים בארץ הקודש".

גירוש מבית המדרש

הפגנת נטורי קרתא שעשתה רושם עלוב למדי כלפי חוץ, הצליחה להרגיז ולהסעיר כלפי פנים. הרבי מסאטמר, השוהה לרגל החלמה מחוץ לניו-יורק, שמע בכעס רב על מה שעוללו כמה חברים בקהילת סאטמר המתגוררים בשכונת "ייטב לב" שבוויליאמסבורג. הוא נתן הוראה לחקור בדבר ולא עברו ימים מרובים, עד שכעשרים אנשים מבני העדה קיבלו מכתבים רשמיים מהנהלת הקהילה ובהם הוראה מפורשת: האנשים שהשתתפו בהפגנה בניגוד לדעת האדמו"ר מסאטמר, לא תדרוך יותר כף רגלם בבית המדרש והם נזופים ומגורשים מכל מוסדות הקהילה. בראש ה "מודחים" יהודי בשם מ. ה. קאהאן שעמד בראש ההפגנה ואף היה חתום על המודעה ב "ניו-יורק טיימס".

התגובה הנמרצת של "חצר" סאטמר היתה לשיחת היום הן בניו-יורק והן בירושלים. נטורי קרתא תוקפים אותה בחמת-זעם, תוך השמעת רמזים שקופים על מצב בריאותו של רבי יואל ועל כך שמנהלי קהילת סאטמר, יוסף אשכנזי, ליפא פרידמן וסנדר דויטש, מנצלים את המצב ועושים מה שעושים, כדי לשמור על האינטרסים הכספיים של סאטמר "שלא יקראו להם העולם שונאי ישראל". במכתב גלוי שפורסם ב "החומה" טוענים בין השאר "בני-ישיבה" אלמונים, כי למודחים אין מאפשרים גישה אל הרבי, כדי שיוכלו להסביר את מעשיהם, בעוד ש "אנשים פשרנים שאין רוחם נוחה מקנאות ואשר רוצים להתאים את סאטמר לרוח הזמן, שלא יקראו אותם בשמות של גנאי "שונאי ישראל" וכו', להם יש כניסה חופשית לכ"ק מרן שליט"א ודבריהם אינם מפריעים את מנוחתו, ומביאים כל מיני דלטוריא ולשון הרע ושקרים לפני מרן שליט"א ועל ידי כך גרמו לקטגוריה בין תלמידי חכמים ..."

מעשה בראי שנשבר

אין זו הפעם הראשונה כי חוגים קיצוניים מבין אנשי נטורי קרתא מתנגשים עם הרבי מסאטמר, אותו הכתירו הם עצמם כרבה הראשי של "העדה החרדית" בירושלים, וכ "מרא דארעה דישראל". הם עושים זאת כל אימת שהזרם הקיצוני של ר' עמרם בלוי גובר על יריביו וכן כאשר נדמה להם כי הרבי הקנאי אינו "מספיק דתי" בשבילם. כך ארע בשעתו, כאשר ר' יואליש אסר על חסידיו להשתתף בבחירות לכנסת, אך חייבם להשתתף בבחירות לעיריות. עמרם בלוי יצא אז בתוקף נגד דעה זו וציווה על אנשיו להחרים גם את "העירייה הציונית".

מקרה משעשע אירע לפני שנים אחדות, כאשר קבוצה של קנאים בריונים פרצה בניו-יורק לדירת הרבי ושברה ... ראי גדול, שעמד בחדרו, מאחורי הכסא, עליו היה רגיל לשבת בעת קבלת אורחים. הרבי לא היה אז בביתו והפרחחים ייחסו את העמדת הראי להשפעתה של הרבנית.

מששב הרבי לביתו ונודע לו על המעשה הפראי, התרגז מאוד וציווה להרחיק מה "חצר" מספר אברכים שהיו מעורבים במעשה. "הם לא יגידו לי מה לעשות" - אמר בתוקף באוזני חסידיו.

ההתנגדות להפגנה האחרונה מוסברת הן בטעמים עקרוניים והן בנימוקים תכליתיים. לא שסאטמר נעשתה "חלילה" ציונית, אלא שאין הרבי הקנאי גורס עירבוב הגויים לתוך "מלחמות היהודים". הפגנות - כן. חסידיו השתתפו לא אחת בהפגנות אנטי-ישראליות (בעניין שירות לאומי וניתוחי מתים) שנערכו בני-יורק היהודית. אבל לפני האו"ם - לעיני הגויים - לא.

מסיבה זו שללו אנשי סאטמר את "הפגנת ההזדהות" של ר' עמרם בלוי עם פומפידו בלכתו לקונסוליה הצרפתית בירושלים, כדי להסתייג מההפגנות האנטי-צרפתיות בניו-יורק.

מלבד זאת קיים הנימוק הכספי שהוא כבד-משקל עוד יותר. מוסדותיו המסועפים של סאטמר (בישיבה בלבד כ-800 תלמידים) מתקיימים על מגביות בקרב יהודי ארה"ב ואין הם בוחלים בכספו של שום יהודי ואין בודקים בציציות. הפגנה נבזית כזו לפני האו"ם עשויים להרחיק תורמים פוטנציאליים, דבר שאין מנהלי המוסדות יכולים להרשות לעצמם.

נגד תכנית רוג'רס ...

אולם, האמת היא, כי גם כאשר אין ענין כספי באמצע, נזהרים אנשי סאטמר באחרונה מלהיגרר אחרי נטורי קרתא. לפני חודשים מספר, כאשר תכנית רוג'רס [ * ] למזה"ת היתה עדיין על הפרק, ביקשה התאחדות הרבנים בארה"ב (ארגון של רבנים קיצוניים, המקורבים לסאטמר) לפרסם גילוי דעת בזכות תכנית זו, תוך התעלמות מהתנגדותה של ישראל. ראשי קהילת סאטמר הביעו התנגדות והרבי, שנתבקש להכריע, פסק נגד גילוי הדעת ונגד ... תכנית רוג'רס.

וכדי שהפרדוקס יהיה גדול יותר, שולח הרבי הקנאי אחדים מחסידיו לישראל. הללו הקימו שכונת מגורים ("קרית יואל") בבני-ברק ישיבה ושורה של מוסדות בירושלים. זוהי מין "ציונות" אנטי-ציונית שכזו ...

... ובעד רב שקיבל פרס הרב קוק

אנשי נטורי קרתא מנצלים את ענין "רדיפת" חסידיהם בניו-יורק, כדי לבחוש בחישה נוספת במחלוקת הנטושה בינם לבין הרבי מסאטמר בענין אחר: מינוי רב בירושלים.

אחרי פטירת הרב פנחס אפשטיין, שהיה ראש בית-הדין של העדה החרדית, הנתונה להשפעת האגף המתון של נטו"ק, הציעו חוגי סאטמר למנות במקומו את הרב וייס ממנצ'סטר הידוע כגדול בתורה וקנאי בהשקפותיו.

הכל היה טוב ויפה, אולם הרב וייס קיבל אשתקד את פרס הרב קוק מטעם עירית תל-אביב, דבר שהוא בחזקת "טרף כחזיר" בעיני הנטורים. הם הטילו איפוא ווטו על הבחירה. אולם אנשי סאטמר לא וויתרו. אשר לפרס, הם טוענים כי הרב ממנצ'סטר לא בא לקחת אותו, ומה הוא אשם שעיריית תל אביב נתנה לו, הוא לא ביקש ולא קיבל ...

עתה, כאשר פרצה שערוריית ההפגנה והגירוש, טוענים הקנאים בבטאונם, כי "עסקני קהילת סאטמר" ניו-יורק אינם בני סמכא להתערב בעניין הרבנות והדיינות של ירושלים עיר הקודש ... כל עוד שאינם שבים מצעדיהם אלה האחרונים, אין התערבותם רצויה לנו כלל ..."

דפים בנושא:


הערות:
* תוכנית רוג'רס תוכנית שלום בין ישראל למצרים וירדן שקידם מזכיר המדינה האמריקאי בתחילת שנות ה-70 ויליאם רוג'רס שעיקרה החזרת שטחים והפסקת הלחימה.

נח זבולוני היה מקורב מאוד לחוגי נטורי קרתא, והירבה לצטט אותם, כן הירבה לצטט את בטאונם "החומה". עובדות אלו, ציון הפגנת ההזדהות של עמרם בלוי בתמיכה בפומפידו עליה כתב, התנגדות למינוי הרב וייס לראש בד"צ העדה החרדית בגלל שקיבל את פרס הרב קוק מידי הציונים, תוכן הכתבה וסגנונה מביאים למסקנה שהיא נכתבה כנראה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב מעריב - עמוד פנימי 1970

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 405 East 42nd Street, ניו יורק, ארצות הברית (בנין האו"ם) | 500 Bedford Avenue, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מגורי האדמו"ר מסאטמר הרב יואליש טייטלבוים - ויליאמסבורג) | Kent Avenue and Hooper Street Williamsburg, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (קהילת ייטב לב - סאטמר - ויליאמסבורג) | מאה שערים, ירושלים (נטורי קרתא) | רחוב בעל התניא 11, ירושלים (מערכת "החומה" (ליד ישיבת תורה ויראה - משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות