לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרבנות החליטה לא להכיר בגיורי וינה

לא פסלה יהדותם של העולים שגויירו - אך בתי הדין הרבניים יבדקו כל תיק "ויתקנו את הדרוש תיקון"


מאת: סופר "מעריב" בירושלים
פורסם: מעריב | מעריב - עמוד פנימי (עמוד 3) - 03/03/1971 (יום רביעי)
מועצת הרבנות הראשית קיבלה אתמול בפרשת "גיורי וינה" [ * ] החלטה של "חצי תה - חצי קפה" : אין מאשרים את גיורם של 54 העולים שגויירו בוינה, אך גם לא פוסלים את יהדותם - אלא "ישלימו ויתקנו את הגיור בכל תיק לפי הצורך".

וכך נאמר בהחלטה:
המועצה באה להחלטה, כי הואיל ולפי דו"ח השליחים נתברר שבגיורים בוינה ישנם עניינים שצריכים ברור או תיקון, לכן בתי-הדין הרבניים שבארץ ידונו על העניינים של המתגיירים הנמצאים באזור שלהם, ויבררו אם אין בהם פגם מצד הדין, ובמקרים הצריכים תיקון, יעשו את הדרוש בלי דחוי".


מניסוחה ברור כי זה נצחונם המלא של המחמירים. הרבנים י. גולדשמידט, ש. ישראלי וש. י. זוין, שדרשו לבדוק כשרותו של כל תיק מגיורי וינה, הצליחו ללכד סביבם את רוב רבני המועצה. הרב הראשי אונטרמן, שגילה גישה ליברלית יותר, נשאר במיעוט, ואילו הרב הראשי של צה"ל, אלוף שלמה גורן, שידע לאן הרוח נושבת בישיבת סיכום זו - פשוט החרים אותה כמחאה. הרב גורן דרש להכשיר את כל גיורי וינה.

מפני דרכי שלום, החליטו בסוף המחמירים למתן את נוסח ההחלטה, כדי שבסופו של דבר היא תתקבל פה אחד - כמובן בהעדרו של הרב גורן.

הפרוש המעשי של ההחלטה הוא, כי הרבנות הראשית תעביר עתה לכל בתי-הדין הרבניים האזוריים ברחבי הארץ רשימה שמית של 54 איש ואשה שגויירו בווינה. כשיבוא פעם מישהו מהם להרשם לנשואין בלשכת רבנות אזורית, הרי יבדקו גם את טיב הגיור שלו, ואם יימצאו פגמים בתיק הגיור שלו, יצטרך לעבור את הגיור מחדש.

הרב שאול ישראלי, חבר מועצת הרבנות הראשית, הסביר לי אמש בעקבות קבלת החלטה זו, כי בתי-הדין הרבניים לא יזמינו את גיורי וינה לבדיקת גיורם. הרי מבחינת החוק במדינה הם נחשבים כבר יהודים לכל דבר. אבל אם מישהו מהם רוצה שהגיור שלו יהיה כשר למהדרין, הרי מוטב שיפנה בעצמו אל לשכת רבנות אזורית. שם יבדקו את תיק הגיור שלו, ובמידה שימצאו בו פגמים כלשהם, יתקנו וישלימו את הגיור.

הרב ישראלי הצדיק את החלטת מועצת הרבנות הראשית בכך, ש "הדברים לא חלקים". המגיירים בוינה לא היו רבנים מוסמכים.

ההחלטה העקרונית של מועצת הרבנות הראשית גם קובעת, כי גיורים בנוסח וינה לא יבוצעו עוד, כי "לא תיתכן הפקרות בתחום זה". בישיבה הבאה של מועצת הרבנות הראשית יוחלט, אם עדיף לקיים להבא את הגיור של עולים רק בארץ, או להיענות לפניית הסוכנות ולשלוח רבנים מוסמכים לוינה, אשר יבצעו את הגיור שם.

דפים בנושא:


הערות: * גיורי וינה - בית דין לגיור אורתודוכסי שהיה בוינה, וגייר לפי בקשות הסוכנות רבים מעולי ברית המועצות שעברו דרך אוסטריה. הגיור עורר מחלוקות רבות, מאחר וחוגים מסויימים (חרדים בעיקר, וגם הרבי מלובביץ') טענו שחברי בית הדין אינם אורתודוכסים וחלקם אינם רבנים כלל, ועל כן יש לפסול גיורים אלה.

נח זבולוני היה מקורב לרב ישראלי, ומדי שבת היה מלווה אותו לביתו לאחר התפילה ומשוחח עימו בדברי תורה ואחרים. נח זבולוני היה גם קרוב משפחה של הרב ישראלי, וחי בשנות ילדותו בעיירה קוידנוב העיירה בה נולד הרב ישראלי. עובדות אלו, והאיזכור בכתבה על השיחה של הכתב עם הרב ישראלי, תוכן הכתבה וסגנונה כל אלה מביאים למסקנה שהיא נכתבה כנראה על ידי רנ"ז.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב מעריב - עמוד פנימי 1971

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: וינה, אוסטריה | רחוב המלך ג’ורג’ 58, ירושלים (הרבנות הראשית (בשנים 1959-1992) - היכל שלמה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות