לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"תפילה בעד השלום"


מאת: ללא שם
פורסם: מעריב | שיחות (עמוד 14) - 09/08/1972 (יום רביעי)
"אבינו שבשמיים! ברך ממשלת ס.ס.ס.ר., מגן השלום בכל העולם ונאמר אמן. אבינו מלכנו! חזק מגיני השלום בכל העולם בזכותא דאהרן כהנא קדישא, אוהב שלום ורודף שלום, ונתת שלום בארץ ונאמר אמן. אדיר במרום שוכן בגבורה אתה שלום ושמך שלום, יהי רצון שתשים עלינו ועל כל העולם כולו, חיים וברכה למשמרת שלום. ונאמר אמן".

זהוי "תפילה בעד השלום" - בעברית וברוסית - המופיעה בלוח יהודי לשנת תשל"ג (1972 - 1973), שהוצא לאור על ידי "הציבור הדתי של בית הכנסת במוסקווה". הלוח הגיע בימים אלה לידיו של הרב בצלאל ז'ולטי, חבר בית הדין הרבני הגדול בירושלים. הוא כתוב באידיש. בצד חגי ישראל הדתיים, מופיעים החגים הלאומיים והבין-לאומיים ברוסיה הסובייטית, כמו: ה-7 באוקטובר (יום המהפכה הקומוניסטית ברוסיה), 5 בנובמבר (יום הקונסטיטוציה של בריה"מ) וה- 1 במאי. אין כמובן, זכר ליום העצמאות של ישראל וחגים לאומיים יהודיים אחרים. בפתח הלוח מופיעות התמונות של בתי-הכנסת הקוראליים במוסקווה ובלנינגראד. כן מופיעה בלוח טבלה של האלף-בית העברי וניקודו, "קדיש" יתום ו "קדיש דרבנן", במקורו ותרגום רוסי בצדו. תפילות "אל מלא רחמים" ו- "יזכור", בעברית ורוסית, וכן מועדי אמירת תפילות אלה ברוסית. הדלקת נרות היא לפי האופק של מוסקווה.

בפתח הלוח - ברכה: "לשנה טובה תיכתבו ותחתמו !", והמדפדף בו חש: זהו "כרטיס ביקור" עגום של יהדות גדולה בשבי.

הערות: קרבתו של נח זבולוני לרב בצלאל ז'ולטי, תוכן וסגנון הכתבה ובפרט העיסוק בלוחות שנה שיצאו לאור בברית המועצות, מביאים למסקנה שהיא נכתבה כנראה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב שיחות 1972

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב רד"ק 30, ירושלים (ביתו של הרב בצלאל ז’ולטי) | Bolshoy Spasoglinishchevskiy per., 10, מוסקבה, רוסיה (בית הכנסת כורל, בית הדין הרבני)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות